کد خبر: 54928 A

سلطان رمان‌های سیاسی درگذشت

سلطان رمان‌های سیاسی درگذشت

جان لوکاره که با رمان‌های سیاسی و جنایی خود شهرت داشت در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

ایران آرت: جان لوکاره نویسنده معروف بریتانیایی و استاد رمان‌های جاسوسی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به نقل از آسوشیتدپرس، مامور سابق سرویس جاسوسی بریتانیا که بعدها به نویسنده تبدیل شد و نگارش رمان‌های معروفی چون "بندزن خیاط سرباز آتش"، "جاسوسی که از سردسیر آمد" و "خانه روسی" را در کارنامه داشت، پس از یک دوره بیماری کوتاه مدت درگذشت.

"جان لوکاره" در طول دوران فعالیت ادبی خود که از سال ۱۹۶۱ و نگارش رمان "دستور برای مرگ" آغاز شد در مجموع ۲۳ رمان، چند کتاب غیرداستانی و داستان کوتاه و سه فیلمنامه سینمایی نوشت. بسیاری از داستان های او حول محور یک شخصیت خیالی به نام "جورج اسمایلی" در جنگ سرد است که به عنوان جاسوس خارجی دولت بریتاتیا فعالیت می‌کند.

اولین رمان موفق نوشته او "جاسوسی که از سردسیر آمد" نام داشت و دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی پرکارترین دوره فعالیت "جان لوکاره" بود که با نگارش رمان معروف "بندزن خیاط سرباز جاسوس" (۱۹۷۴)، "دانش آموز نمونه مدرسه"(۱۹۷۷)، "مردم خندان" (۱۹۷۹)، "دخترک دامر" (۱۹۸۳)، "جاسوس نمونه" (۱۹۸۶)، "خانه روسی" (۱۹۸۹) و "زائر مخفی" (۱۹۹۰) همراه بود.

"خیاط پاناما" (۱۹۹۶)، "مدیر شب" (۱۹۹۳) و "باغبان ثابت" (۱۹۹۹) ار دیگر آثار مهم "جان لوکاره" به شمار می‌روند.

در مجموع هشت فیلم سینمایی بر اساس رمان های نوشته این نویسنده بریتانیایی ساخته شد که از آن جمله می‌توان به فیلم "مردی که از سردسیر آمد" با بازی "ریچارد برتون"، "جنگ شیشه ای" با بازی "آنتونی هاپکینز"، "دخترک دامر" با نقش آفرینی "دایان کیتون"، "خانه روسی" با بازی "شان کانری"، "بندزن خیاط سرباز جاسوس" با "گری اولدمن" و "مرد تحت تعقیب" با حضور "فیلیپ سیمور هافمن" اشاره کرد.

شبکه بی بی سی نیز جند سریال با اقتباس از رمان‌های نوشته "جان لوکاره" نظیر "بندزن خیاط سرباز جاسوس" ساخت که در آمریکا نیز عرضه شد.

"میراث جاسوسی " در سال ۲۰۱۷ و "مامور در زمین می‌دود " در سال ۲۰۱۹ آخرین رمان های نوشته "جان لوکاره" بودند.

 

نویسنده مشهور جان لوکاره
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین