کد خبر: 55130 A

دو نویسنده ایرانی نامزد جایزه قلم آمریکا شدند

دو نویسنده ایرانی نامزد جایزه قلم آمریکا شدند

"اشراق درخت گوجه سبز" نوشته شکوفه آذر، نویسنده ایرانی ساکن استرالیا و همچنین گروس عبدالمکیان با "تکیه دادن به دیروقت" در میان نامزدهای اولیه بخش ترجمه به چشم می‌خورد.

ایران آرت: هیئت داوران جایزه قلم آمریکا فهرست بلند این جایزه برای سال 2021 را اعلام کردند؛ جایزه‌ای که هر ساله به معرفی نویسندگان بااستعداد و باتجربه معاصر از جمله نویسندگان کتاب اولی و آنانی که تأثیر ماندگاری بر ادبیات آمریکا داشتند، می‌پردازد. 30 نویسنده کتاب‌اولی امسال در فهرست نامزدهای اولیه قرار گرفتند.

نکته جذاب امسال برای ایرانی‌ها حضور دو نویسنده ایرانی در فهرست اولیه بخش ترجمع شعر و داستان است. گروس عبدالملکیان، شاعر ایرانی با کتاب "تکیه دادن به دیروقت" در میان نامزدهای بخش ترجمه شعر قرار دارد. "تکیه دادن به دیروقت" توسط احمد نادعلی‌زاده و ایدرا نووی به انگلیسی ترجمه و در انتشارات پنگوئن منتشر شده است. عبدالمکیان در این فهرست باید با آثاری از زبان اسپانیایی، لهستانی، چینی، ویتنامی، و سوئدی رقابت کند.

علاوه بر این شکوفه آذر با "اشراق درخت گوجه سبز" در میان نامزدهای بخش ترجمه داستان قرار گرفته است. این کتاب پیش از این در میان نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌المللی امسال هم قرار گرفته بود. آذر برای برنده شدن در این بخش باید با آثاری از ژاپنی، سوئدی، پرتقالی، فرانسوی، و اسپانیایی رقابت کند. فرانسه با چهار کتاب و سوئد با دو کتاب بیشترین نماینده را در این بخش دارند. شهریار مندنی‌پور، نویسنده ایرانی هم دو سال پیش در میان نامزدهای این بخش قرار گرفته است.

به گزارش ایبنا 10 کتاب به عنوان نامزد اولیه جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌ها، که به نام نویسنده آمریکایی رابرت وورث بنگهام خوانده می‌شود، انتخاب شدند. جایزه کتاب اولی جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که اولین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال 2020 منتشر کرده باشد. "وارثین" نوشته آساکو سریزاوا، "تمساح و دیگر داستان‌ها" نوشته دیما آلزایات، "تو هیچ‌وقت فراموش نشوی" نوشته ماری ساوت، "شاهزاده افکار قابل‌سوگواری" نوشته کارولاین کیم، "فاجعه جزیره" نوشته مایکل کردیکو، "اخبار بیشتر شکست" نوشته مایکا ایک وانگ، "بزرگسالان و دیگر کودکان" نوشته میریام کوهن، "اگر جسم اجازه دهد" نوشته مگان کامینز، "موزه‌های تخیلی" نوشته نیکولت پولک، "هر خانه یک جسم است" نوشته شروتی سوآمی ده اثری هستند که در فهرست اولیه بخش کتاب‌اولی‌ها حضور دارند.

در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست، که آثارشان را در سال 2020 در آمریکا منتشر کرده‌اند، اهدا می‌شود. "سیل شدید" نوشته لیلا چاتی، "چطور چاقو را تلفظ کنیم" نوشته سوانکا تاماوانگسا، "نوشتاری در باب ستارگان" نوشته مِی مِی برسنبراگ، "زبان جادویی دیگران" نوشته ای. جی. کُه، "بخش ذخیره خانه روحیه" نوشته ما شین وین، "وارثین" نوشته آساکو سریزاوا، "خدایان کوچک" نوشته مگ جین، "کوسه‌ها در دوره ناجیان" نوشته کاوای استرانگ واشبرن، و "غیرآمریکایی" نوشته حافظه گِتر" نامزدهای اولیه بخش آزاد هستند.

جایزه 10 هزار دلاری دیامونشتاین –اشپیلفوگل نیز به نویسندگانی اهدا می‌شود که هنر مقاله‌نویسی را به عنوان بخشی از ادبیات به همگان یادآوری می‌کنند. مجموعه مقالات مختلفی از انتشاراتی چون وینیج، ورس کورس، ترینیتی، و مَد کریک در این فهرست قرار گرفته‌اند.

نامزدهای بخش 5 هزار دلاری زندگینامه‌نویسی، که به نام بوگارد وِلد خوانده می‌شود، زندگینامه شخصیت‌های معروفی چون موتزارت، محمد بن سلمان، و مارتین لوتر را پوشش می‌دهند.

جایزه قلم آمریکا نامزدهای خود را در بخش‌های دیگری چون آثار علمی، غیرداستانی و ورزشی، و شعر نیز اعلام کرده است. نامزدهای نهایی در ماه فوریه و برندگان هر بخش از این جایزه شناخته‌شده در اوایل بهار در دانشگاه نیویورک اعلام می‌شوند.

هیئت داوران جایزه قلم آمریکا متشکل از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان کتاب، و منتقدین است. پیش از این افرادی چون جورج ساندرز، آدا لیمون، و هیلتون آلس جزء هیئت داوران این جایزه بوده‌اند.

جایزه قلم آمریکا 50 سال است که تلاش می‌کند استعدادهای ادبی کشور آمریکا را به دنیا معرفی کند. مدیران مؤسسه قلم معتقدند با در نظر گرفتن آثار ترجمه و آثار نویسندگان رنگین‌پوست نه تنها آثار ادبی را ارج می‌نهند بلکه از آزادی بیان در ایالات متحده دفاع می‌کنند.

 

جایزه ادبی گروس عبدالملکیان جایزه قلم آمریکا شکوفه آذر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین