کد خبر: 55343 A

زندگی شفیعی کدکنی مستند شد/ از دنیای شاعری تا کلاس‌های جادویی

زندگی شفیعی کدکنی مستند شد/ از دنیای شاعری تا کلاس‌های جادویی

سازنده "ستایشگر زیبایی" می‌گوید در این مستند وجه شاعری و پژوهشگری محمدرضا شفیعی کدکنی غالب است.

ایران آرت: مستند پرتره "ستایشگر زیبایی" به مرحله تدوین رسیده است. این مستند پرتره، به خدمات علمی و فرهنگی استاد محمدرضا شفیعی‌کدکنی، استاد دانشگاه، ادیب، پژوهشگر ادبی و شاعر نام‌آشنا می‌پردازد. او از شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر، نویسنده، ادیب و مترجم برجسته ادبی کشورمان و استادِ زنده‌یاد قیصر امین‌پور، شاعر معاصر در دوران دانشگاه بود. کلاس درس سه‌شنبه‌های این استاد 81 ساله، تا قبل از شیوع کرونا، به واسطه حضور دانشجویان و دوستداران ادبیات، یکی از صمیمی‌ترین و شلوغ‌ترین کلاس‌های دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. این کلاس، هم‌اکنون به صورت فایل صوتی از طریق فضای مجازی و هر سه‌شنبه، از صفحه استاد شفیعی‌کدکنی منتشر می‌شود.

سید جواد میرهاشمی، پژوهشگر و مستندساز، طراح و سازنده مستند "ستایشگر زیبایی" که پیش از این، مستندی درباره زنده‌یاد استاد منوچهر ستوده نیز، ساخته است، در گفت‌وگو با خراسان، درباره جزئیات این مستند که قرار بود امسال، در سالروز تولد استاد رونمایی شود، اما به دلایلی امکان‌پذیر نشد، اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطبان روزنامه گذاشت.

کلاس سه‌شنبه‌ها؛ قسمت شیرین مستند 

سید جواد میرهاشمی امیدوار است خروجی نهایی مستند "ستایشگر زیبایی"، تا اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان برسد. او درباره این مستند می‌گوید: "به احتمال زیاد بین 52 تا 60 دقیقه خواهد بود." میرهاشمی درباره این‌که بیننده در این مستند با کدام وجه شخصیت و زندگی استاد شفیعی‌کدکنی بیشتر آشنا می‌شود، این‌طور توضیح داد: "وجه شاعری و پژوهشگری او در این مستند غالب است. قسمت‌های شیرین این مستند، کلاس‌های ایشان در دانشکده ادبیات است که سه‌شنبه‌ها تشکیل می‌شد. قطعا این قسمت، برای مخاطبانی که دکتر شفیعی‌کدکنی را از نزدیک ندیده‌اند، باید بیشتر جالب باشد و گرنه ایشان وجوه مختلفی دارد که در یک مستند 60 یا 90 دقیقه‌ای نمی‌گنجد و فراتر از آن است. این فیلم با این دید و برای مخاطبی ساخته شده است که شاید اصلا دکتر شفیعی‌کدکنی را نمی‌شناسد یا فقط چند شعر او را خوانده است."

محمدرضا شفیعی کدکنی

ملاحظاتی در شرح زندگی استاد 

میرهاشمی در مستندپرتره استاد شفیعی‌کدکنی، به زندگی شخصی او ورود نکرده است. وی در این‌باره می‌گوید: "من در هیچ‌کدام از فیلم‌هایم، به زندگی شخصی افراد نمی‌پردازم. نه این‌که خیلی مورد خاصی باشد، اما همیشه از این روایت پرهیز کرده‌ام. در این وجه هم، بیشتر به وجه علمی و خدماتی که برای کشور داشته‌اند، پرداخته‌ایم. به هر حال، اگر می‌خواستم به بخش خانوادگی ایشان هم بپردازم، شاید ملاحظاتی بود که خود ایشان هم دوست نداشتند عمومی شود. پس ترجیحاً، بخش زندگی شخصی ایشان در سایه ماند و شاید فقط درحد یک رویدادنگاری که کِی به دنیا آمده‌اند، پدر و مادرشان چه کسی بودند و چقدر در شکل‌گیری شخصیت ایشان تاثیر داشتند، به این موضوع پرداختیم تا به آثار و دیدگاه‌های ایشان برسیم."

به ساخت مستند تمایل نداشت

میرهاشمی می‌گوید ساخت مستند استاد شفیعی‌کدکنی، با توجه به شخصیت او سخت بود. وی در این‌باره اضافه می‌کند: "دکتر کدکنی به واسطه شخصیت آرام و بدون حاشیه‌شان، خیلی تمایلی به ساخت فیلم نداشتند و این مستند نتیجه اصرار من بود. فرض کنید این فیلم هم مثل کتابی ا‌ست که درباره آرا و اندیشه ایشان نوشته شده است و به نوعی ساخته می‌شود." این مستندساز همچنین درباره تاثیر کرونا بر روند فیلم‌برداری می‌گوید: "کلاس‌های ایشان تعطیل شد و من هم ترجیح دادم با این شرایط استاد را نبینم و فقط یکی‌ دو بار، تلفنی با او صحبت کردم. قسمت کلاس‌های ایشان را هم قبل از شیوع دوره کرونا ضبط کردیم."

شفیعی کدکنی و هوشنگ ابتهاج

فقط بخشی از شخصیت استاد

مستند "ستایشگر زیبایی"، یک منبع تصویری از استاد شفیعی‌کدکنی است. این را سید جواد میرهاشمی می‌گوید و می‌افزاید: "من سعی کردم به اصل موضوع وفادار باشم و امانتداری کنم، تا بتوانم یک شخصیت بزرگ مملکت را به آیندگان بشناسانم. هیچ داعیه‌ای ندارم که این فیلم قرار است همه وجوه علمی دکتر شفیعی‌کدکنی را به تصویر بکشد و فقط به عنوان یک منبع تصویری، به واسطه شناخت نسبی که من به عنوان فیلم‌ساز از استاد دارم، قرار است در این مستند نمایش داده شود نه چیزی فراتر از این." این مستندساز درباره زمان انتشار این مستند می‌گوید:"دعا کنید این مستند زودتر آماده شود و من هم رضایت بدهم از این فیلم خروجی بگیرم و به سراغ فیلم بعدی بروم. آن موقع تصمیم می‌گیرم که این مستند نمایش داده یا فعلاً به آرشیو منتقل شود. هم‌اکنون، با توجه به تعطیلی سینماها، تصمیمی برای اکران عمومی این مستند ندارم."

شفیعی کدکنی محمدرضا شفیعی کدکنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین