کد خبر: 56406 A

خانم شاعری که محبوب کودکان شد

خانم شاعری که محبوب کودکان شد

اشعار کودکی پروین تنها بخشی از میراث ادبی غنی به‌جای مانده از ایشان است. او در تمامی سبک‌های گوناگون قصیده، غزل، مثنوی و شعرِ نیمایی طبع آزمایی کرده و سروده‌های سنجیده و به‌غایت استواری از خود به جای گذاشته است.

ایران آرت: نورالدین میرفخرایی در اعتماد نوشت: بیست‌ویکم بهمن‌‌ ماه سالروز تولد بانو پروین دولت‌آبادی مناسبت شایسته‌ای است که از این خادم بی‌مزد و منت عرصه شعر و ادبیات معاصر یادی و ذکر خیری شود (۱۳۰۳-۱۳۸۷)‌. ایشان در بیت فضل و شرف پرورش یافت و از همان دوران کودکی و نوجوانی دلبسته شعر و ادبیات کهن ایران شد. با اتمام تحصیلات متوسطه برای تحصیل در رشته موسیقی و مجسمه‌سازی به دانشکده هنرهای زیبا راه یافت ولی حادثه عجیبی در زندگی او اتفاق افتاد که موجب شد دفتر درس و صحیفه استاد را ببندد و به سراغ کتاب عشق و سرمستی رود. پدر محترم ایشان در آن زمان شهردار تهران بودند و حسب نقل، پروین جوان متعاقب بازدیدی که از پرورشگاه وابسته به شهرداری داشت آن‌چنان شیفته معصومیت کودکان می‌شود که تصمیم می‌گیرد پا بر سر تحصیلات خود گذارد تا سر بر قدم آینده‌سازان ایران نهد. گویند رفیقانم در عشق چه سر داری/ گویم که سری دارم درباخته در پایی.  اگر آن صاحبدلی که سعدی در گلستان وصفش کرده از خانقاه به مدرسه گریخت تا در عوض  به در بردن گلیم خویش از موج، در تکاپوی نجات غریق باشد، پروین اما از مدرسه رهسپار میکده شد تا سرمست از باده عشق کودکان به پرورش آنها همت گمارد و در رقم زدن آینده نویدبخش برای آنها سهم موثری ایفا کند. به‌واقع این پیوند عاطفی نقطه عطفی بود که مسیر سال‌های آتی زندگی او  را نیز شکل داد. بسیاری از اشعار ماندگار او در حوزه کودکان در همین دوران سروده شده است.

 آتشی که بر دل و جان پروین افتاد سرِ خاموشی نداشت لذا در سال‌های بعد و در تداوم ارتباط وثیق با امر آموزش و پرورش کودکان مبادرت به تاسیس کودکستان و دبستان "شیوا" نمود تا به جای آموزش‌های محدود رسمی، جنم و جرات زیستن اخلاقی و نظم و کار گروهی را در کودکان تقویت و نهادینه کند. اشعار کودکی پروین تنها بخشی از میراث ادبی غنی به‌جای مانده از ایشان است. او در تمامی سبک‌های گوناگون قصیده، غزل، مثنوی و شعرِ نیمایی طبع آزمایی کرده و سروده‌های سنجیده و به‌غایت استواری از خود به جای گذاشته است. در بزرگی او همین بس که بزرگانی چون استاد شهریار و بانو سیمین بهبهانی بر قریحه قوی او شهادت داده‌اند. همچنین استاد بی همال جلال همایی (سنا) در ثنای پروین سرود: ‌ای دل  اگرت دیده روشن بین است/ واندر ادب و ذوق ترا تمکین است. اندر افق شعر ببین چون خورشید/ تابنده میان اختران پروین است.

پروین از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و از تاثیرگذارترین چهره‌های معاصر در زمینه ادبیات کودکان است. بانو پروین دولت‌آبادی نه ‌تنها شعر و ادبیات را در خدمت تعلیم و تربیت درآورد بلکه عمر پربرکت خود را نیز مصروف تحقق سودایی نمود که از جوانی در سر داشت. چندی پیش در شامگاهی به فایل صوتی اشعار ایشان گوش جان سپردم و سحرگاه به یمن دولت بیدار قطعه زیر را در تکریم آن بانوی اهل معرفت سرودم و به خواهر فرهیخته‌شان سرکار خانم دکتر شیوا دولت‌آبادی تقدیم کردم.

 نجم تابنده ادب "پروین"

 دوش آمد از آسمان به زمین

 گشت از بخت و طالع بیدار

 کام جانم ز شعر او شیرین 

طبع نازک خیال و "شیوا"یش

 را نمودم هزارها تحسین

 من که باشم که مدح وی گویم

 یا کنم حدّ فضل او تعیین

 "شهریار" از کمال او حیران

 مست خمرِ کلام  او "سیمین"

 نام او بر جریده عشّاق 

ثبت و جاوید می‌شود به یقین 

تا ابد باد "دولتش آباد"

 نجم تابنده  ادب "پروین"

 

شاعر زن پروین دولت آبادی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین