کد خبر: 58376 A

جایزه انجمن سلطنتی بریتانیا در چنگ راث گیلیگان/ ۱۰ هزار پوند به خانم نویسنده رسید

جایزه انجمن سلطنتی بریتانیا در چنگ راث گیلیگان/ ۱۰ هزار پوند به خانم نویسنده رسید

داستان دلهره‌آور راث گیلیگان از دوران بروز بحران جنون گاوی در ایرلند جایزه ۱۰ هزار پوندی انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا را برای بهترین اثری که یاد یک مکان را زنده می‌کند دریافت کرد.

ابران آرت: داستان دلهره‌آور راث گیلیگان از دوران بروز بحران جنون گاوی در ایرلند درباره هشت مردی که گاوها را در مناطق روستایی ایرلند می‌کشند، جایزه ۱۰ هزار پوندی انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا را برای بهترین اثری که یاد یک مکان را زنده می‌کند دریافت کرد.

رمان گیلیگان توانست بر عناوینی ازجمله «چوپان انگلیسی»، خاطرات جیمز ریبنکس از مزرعه خانوادگی‌اش و مجموعه شعر «مگنولیا، 木蘭» از نینا مینگیا پائولز غلبه کرده و جایزه ۱۰ هزار پوندی را از آن خود کند.

به گزارش ایبنا، «قصاب‌ها» با نفرینی کهن آغاز می‌شود که فرمانش این است: هشت مرد باید هر گاوی را که در ایرلند می‌میرد لمس کنند، وگرنه طاعون بر آن سرزمین نازل می‌شود. این رمان داستان هشت مردی را دنبال می‌کند که همان‌طور که در مناطق روستایی ایرلند دهه ۱۹۹۰ پرسه می‌زنند،‌ گاوهای کسانی را که هنوز به شیوه‌های قدیمی باور دارند ذبح می‌کنند. این رمان همچنین به بررسی مرگ مرموز یکی از قصابان می‌پردازد که جسدش آویزان از یک قلاب گوشت پیدا شده است.

لولا یانگ، رئیس هیات داوران «قصاب‌ها» را یک اثر ادبی دلهره‌آور، داستانی تاریخی و روایتی از خرافات و پدیده‌های فوق طبیعی توصیف کرد که مهم نیست در چه گروهی طبقه‌بندی می‌شود زیرا برای خواننده بسیار گیرا و پر از فراز و نشیب است. او گفت: «کتاب برنده ما درباره برهه‌ای از زمان در مکانی خاص است. طنز موجود در کار نتیجه‌بخش است -خواننده به کمی رهایی از زندگی عاطفی سرکوب‌شده و کشتار گاوها نیاز دارد- و ما را به یاد گذشته نه چندان دوری می‌اندازد که کلمه «بحران» مدام از لب‌های سیاستمداران و صاحب‌نظران شنیده می‌شد، درست مثل امروز.

هلن مورت، نویسنده و از دیگر داوران جایزه اونداتیه این رمان را چنین توصیف کرد: «جایی که فرهنگ عامیانه با فشارهای سرمایه‌داری مدرن مواجه می‌شود.» مورت گفت: «در طول این رمان ایرلند را در نقطه عطف خود، زمانی که تغییرات به سرعت روی می‌دهد، تجربه می‌کنیم و همراه مناظر و چشم‌اندازها زندگی کرده و نفس می‌کشیم.»

 

گیلیگان نویسنده ایرلندی پنج کتاب و مدرس نویسندگی خلاق دانشگاه بیرمنگام گفت از این پیروزی خوشحال و بسیار شوکه شده است. او گفت: «من عاشق کتاب‌هایی‌ام که حس مکان در آنها قوی است، برای همین همیشه از طرفداران این جایزه بوده‌ام اما بعد از یک سال انزوا و قرنطینه، تحسین قدرت جابه‌جاکنندگیِ خواندن بیش از هر زمان دیگری به‌جاست.» گیلیگان اضافه کرد: «آثار بسیار فوق‌‌العاده‌ای در فهرست نهایی امسال وجود داشت، برای همین حقیقتا مفتخرم که داوران «قصاب‌ها» را انتخاب کردند.»

از برندگان پیشین جایزه اونداتیه می‌توان به راجر رابینسون برای مجموعه شعر «بهشت قابل حمل»، آلن جانسون برای خاطرات دوران کودکی‌اش در محله‌های فقیرنشین غرب لندن با عنوان «این پسر» و «داستان همسر» آیدا ادمریم، شرح داستان زندگی مادربزرگش اشاره کرد.

 

جایزه ادبی راث گیلیگان انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین