کد خبر: 58554 A

اهدای گران‌ترین جایزه ادبی جهان به خانم نویسنده

اهدای گران‌ترین جایزه ادبی جهان به خانم نویسنده

والریا لوئیزلی نویسنده مکزیکی به عنوان برنده جایزه ۱۰۰هزار یورویی "دوبلین"، گران‌ترین جایزه ادبی جهان برای رمان‌های منتشرشده به زبان انگلیسی، معرفی شد.

ایران آرت: برای مشخص شدن برنده جایزه ادبی دوبلین از کتابخانه‌های سراسر جهان خواسته شده بود رمان‌هایی با ارزش ادبی بالا را به عنوان نامزد معرفی کنند. اوایل سال جاری یک کتابخانه در بارسلونا کتاب "آرشیو کودکان گمشده" را به عنوان کتاب محبوب سال از نظر این کتابخانه به عنوان نامزد جایزه دوبلین معرفی کرد و امسال ۴۹ اثر برای کسب این جایزه ادبی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

کتاب "آرشیو کودکان گمشده" که در فهرست نامزدهای اولیه "بوکر" نیز قرار گرفته بود، پیش‌تر به عنوان برنده جایزه ۳۰هزار پوندی "فولیو" هم انتخاب شده بود.

به گزارش ایسنا، داوران جایزه ادبی "دوبلین" این کتاب را از بین فهرست نامزدهای نهایی انتخاب کردند که رمان "پسران نیکل" نوشته "کولسون وایتهد" و "دختر، زن، دیگر" اثر "برناردین اواریستو" را هم شامل می‌شد. رمان‌ "وایتهد" از سوی کتابخانه‌هایی در بلژیک و ایالت متحده آمریکا و اثر "اواریستو" توسط کتابخانه‌هایی در ایرلند و آلمان به عنوان نامزد معرفی شده بودند. 

"آرشیو کودکان گمشده" که داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که از آمریکا به سمت مرز مکزیک حرکت می‌کنند و روایت‌هایی از کودکان مکزیکی را که سعی دارند به آمریکا بروند نیز شامل می‌شود توسط داوران این جایزه ادبی به عنوان اثری توصیف شده که مرزهای ادبیات داستانی معاصر را به چالش کشیده است و در عین حال داستانی تاثیرگذار را روایت می‌کند.

سال گذشته "آنا برنز" برای رمان "مرد شیرفروش" به عنوان برنده این جایزه ادبی که توسط شورای شهر دوبلین حمایت می‌شود انتخاب شده بود.

 

نویسنده زن جایزه دوبلین والریا لوئیزلی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین