کد خبر: 59080 A

هرتا مولر در جوایز ادبیات آلمان درخشید

هرتا مولر در جوایز ادبیات آلمان درخشید

جایزه "زبان آلمانی" یاکوب گریم امسال به هرتا مولر، نویسنده سرشناس و برنده نوبل ادبیات اهدا شد.

ایران آرت: هیئت داوران جایزه "زبان آلمانی" هرتا مولر نویسنده سرشناس رومانیایی‌تبار را به عنوان یکی از برندگان جایزه "یاکوب گریم" برگزید. داوران او را به خاطر "مبارزه علیه توتالیتاریسم در هر رنگی از جمله در زبان" ستودند.

جایزه "زبان آلمانی" یاکوب گریم امسال به هرتا مولر، نویسنده سرشناس و برنده نوبل ادبیات اهدا شد. هیئت داوران در توضیح این گزینش خود گفت: "هرتا مولر مبارزی است علیه توتالیتاریسم از هر رنگی، از جمله در زبان".

به گفته آنها خانم مولر "از امکانات نامحدودی که زبان آلمانی به عنوان سرچشمه شعر ارائه می‌دهد، به طرز استادانه‌ای بهره می‌گیرد". این جایزه  ۳۰هزار یورویی در ۱۶ اکتبر امسال در شهر کاسل اهدا خواهد شد.

به نقل از دویچه وله، هرتا مولر ۶۸ ساله و از اقلیت آلمانی‌زبان رومانی است. او در تمام دوران فعالیت ادبی خود با تهدید سرویس امنیتی رومانی در دوران زمامداری چائوشسکو روبرو بود. مولر در کتاب‌هایش این فضا را با زبانی بی‌نظیر به تصویر می‌کشد.

او در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه نوبل ادبیات شد و تا کنون ده‌ها جایزه ادبی دیگر نیز به او اهدا شده است. کتاب‌های هرتا مولر به بیش از ۲۰ زبان، از جمله به فارسی ترجمه شده  که از جمله معروف‌ترین آنها "سرزمین گوجه‌های سبز" است.

 

 

نوبل ادبیات جایزه ادبی هرتا مولر جایزه زبان آلمانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین