کد خبر: 59518 A

بهاءالدین خرمشاهی: دیگر توان کار کردن ندارم/ گواهی پایان کار معروف‌ترین حافظ‌پژوه ایران

بهاءالدین خرمشاهی: دیگر توان کار کردن ندارم/ گواهی پایان کار معروف‌ترین حافظ‌پژوه ایران

سرشناس‌ترین حافظ‌پژوه کشور اعلام کرد با انتشار ۱۰۰ مقاله تازه، از دنیای حافظ‌پژوهی خداحافظی می‌کند.

ایران آرت: الهه آرانیان در خراسان نوشت: برای دوستداران ادبیات فارسی، نام حافظ با آثار و مقالات استاد بهاءالدین خرمشاهی گره خورده و بعید است کسی از حافظ بگوید و حتی "حافظ‌نامه" را ورق نزده باشد. این ادیب و مترجم برجسته که عمری را در راه اعتلای ادبیات و فرهنگ ایران سپری کرده است، حالا از عوارض طولانی‌مدت ویروس منحوس کووید 19 می‌گوید و این‌که حال و توان کارکردن ندارد و به تعبیر خودش می‌خواهد گواهی پایان کار بنویسد اما شما باور نکنید! استاد حتی در این شرایط هم دست از کارکردن نکشیده‌است و وقتی از او درباره آثار جدیدش می‌پرسیم، با گفتن از حجم زیاد آثاری که در صف انتشار هستند، شگفت‌زده‌مان می‌کند. در ادامه، گفت‌وگوی ما را با این استاد ادبیات و قرآن‌پژوه برجسته درباره احوالاتش بعد از ابتلا به کرونا و آثار تازه‌اش می‌خوانید.

تظاهر به بدحالی نمی‌کنم، اما...

استاد خرمشاهی اوایل بهمن‌ماه سال گذشته به بیماری کرونا مبتلا شد و وقتی حال و احوال ایشان را جویا شدیم، گفت: "بیماری‌‌ام از نوع کووید شدید و طولانی بوده و هنوز بعد از چندماه، با عوارض آن درگیر هستم. هیچ تظاهر نمی‌کنم به بدحالی و نه این‌که حالم وخیم باشد، اما این روزها حالم حالِ کارکردن نیست". او درباره فعالیتش در مجله فرهنگی و هنری بخارا هم گفت: "سلسله مقالاتی به نام "کوته‌گویه" را در هشت شماره برای بخارا نوشتم، اما برای شماره نهم توانایی نداشتم بنویسم و اعلام کردم شاید دیگر نتوانم به نوشتن این یادداشت‌ها ادامه بدهم".

از کتابی درباره نقد شعر معاصر تا دیوان اشعار 

از استاد خرمشاهی درباره تازه‌ترین آثارش پرسیدیم و ایشان خبر از کتاب‌هایی دادند که به زودی منتشر می‌شوند و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند: "یکی از کتاب‌ها سی و چند نامه است از بزرگان به بنده و از بنده به بزرگان از جمله دکتر سید منوچهر مرتضوی،  دکتر نصر، استاد ابوالحسن نجفی و... که البته تعداد نامه‌ها هنوز دقیق مشخص نیست و ممکن است بین 30 تا 40 نامه و در حدود 200 صفحه باشد. دیگری کتابی استاندارد درباره حافظ است که دکتر فرح نیازکار آن را از نوشته‌های من فراهم و سرپرستی کرده‌اند و به تأیید من هم رسیده‌است. مجموعه 5 دفتر شعرم زیر چاپ است و قرار است نشر نگاه آن‌ها را به شکل یک دیوان منتشر کند. یک کتابی هم دارم با موضوع نقد شعر معاصر به نام "شیوۀ شیوایی" که این را هم قرار است نشر نگاه منتشر کند و الان مراحل نهایی چاپ را پشت سر می‌گذارد. کتابی هم دارم به نام "میِ باقی" که به معنای باقی‌ماندۀ می است و بعضی به اشتباه آن را در شعر حافظ میِ بقابخش معنا می‌کنند. این کتاب هم شامل 100 مقاله حافظانۀ پایان کاری بنده است که نشر ناهید چاپ می‌کند و الان در حال مرتب کردنِ الفبایی مقالات هستم که برای حروف‌چینی بفرستم". 

 

بهاءالدین خرمشاهی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین