کد خبر: 61596 A

برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ معرفی شد

برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۱ معرفی شد

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ به عبدالرزاق گورنا، نویسنده ۷۲ ساله اهل تانزانیا رسید.

ایران آرت: آکادمی سوئدی نوبل برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و به این ترتیب عبدالرزق گورنا، رمان‌نویس اهل کشور تانزانیا به عنوان برنده امسال نوبل ادبیات معرفی شد.

کمیته نوبل ادبیات عبدالرزاق گورنا را به سبب "نفوذ سازش‌ناپذیر و دلسوزانه او در تاثیراث استعمار و سرنوشت پناهندگان در شکاف میان فرهنگ‌ها و قاره‌ها" شایسته دریافت جایزه نوبل ابیات ۲۰۲۱ معرفی کرده است. 

به گزارش ایسنا، عبدالرزاق گورنا که در بریتانیا زندگی می‌کند و به زبان انگلیسی می‌نویسند تا کنون ۱۰ رمان و یک مجموعه داستان کوتاه با عنوان "مادرم در یک مزرعه در آفریقا زندگی می‌کرد" (۲۰۰۶) منتشر کرده است. رمان "بهشت" از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود که در سال ۱۹۹۴ به فهرست کوتاه جایزه "بوکر" راه یافته بود. "گریز" (۲۰۰۵) و "کنار دریا" (۲۰۰۱) دو رمان معروف دیگر این نویسنده هستند که هر دو به جمع نامزدهای اولیه جایزه "بوکر" راه یافته بودند. "زندگی پس از مرگ" (۲۰۲۰) آخرین رمان "گورنا" است که به جمع نامزدهای نهایی جایزه "جورج اورول" راه یافته بود.

پیش‌تر آخرین برنده نوبل ادبیات "لوییز گلیک" شاعر ۷۷ ساله آمریکایی بود که برای "صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است" به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی شده بود.

 

نوبل ادبیات عبدالرزاق گورنا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین