کد خبر: 61967 A

۲۶اکتبر روز جهانی هنرمند و یک راز مهم

۲۶اکتبر روز جهانی هنرمند و یک راز مهم

فردا بیست و ششم اکتبر روز جهانی هنرمند است.اما فردا روز چه کسانی نیست؟

ایران آرت: سامان رضایی در همشهری نوشت : فردا بیست و ششم اکتبر روز جهانی هنرمند است. همانی که در ابتدا می‌پنداریم کسی است که پیشه‌اش هنر است.

سپس می‌فهمیم او ممکن است فقط یک اثر هنری داشته باشد و پیشه‌اش هنر نباشد و باز هم هنرمند باشد؛ هنری که هزاران سال است کسی از پس تعریف آن بر نیامده است.

بنابراین هنوز نمی‌توانیم هنرمند را هم به راحتی تعریف کنیم. اما فقط با حس و شهود می‌توانیم درک کنیم بسیاری که ادعای آن را دارند به واقع و درحقیقت هنری ندارند و هنرمند نیستند.

جامعه امروز ما نیاز دارد بداند چه‌کسی هنرمند نیست و چرا؟ واژه هنر در زبان‌های اروپایی، به یونانی تِخْنِه (techne)، به لاتین آرتوس و آرتیس (artis) و آرس (ars) و به انگلیسی آرت (art) گفته می‌شود که از ریشه هندی و اروپایی ar به‌معنای ساختن و به هم پیوستن و درست کردن آمده است.

اما سال‌ها طول کشید تا بشر متوجه این واقعیت شود که هنرمند فقط با خلق و کنار هم چیدن اشیا با هنر عجین نمی‌شود. شاید هنر در شیوه اندیشه و نگاه او مستتر باشد.

بنابراین رویکرد برای نمونه اگر بوم نقاشی را از دست نقاش در آوریم و به‌دست شخص دیگری بدهیم، نقاش همچنان نقاش است و شخص جدید به واسطه بوم نقاشی غصبی، نقاش و هنرمند نمی‌شود حتی اگر نقاشی هم بداند باز هم هنرمند نقاش نیست. همانطور که تابلوهای نقاشی آدولف هیتلر هیچ‌گاه از او هنرمند نساخت.

یکی از رازهای هنرمند بودن ماندگاری آثاری است که از او بر جای می‌ماند. نگاه هنری هنرمند شاید به واسطه نبود اثر هنری دفن و فراموش شود. اما این نگاه هنری اگر به واسطه اثر هنری مابه ازای بیرونی و عینی داشته باشد ماندگار خواهد شد.

تیموتی بینکلی، درپاسخ به این‌که آیا برخی آثار بحث‌انگیز امروز، به راستی آثار هنری‌اند یا نه؟ می‌گوید: «فقط می‌توانم بگویم که آنها به‌دست هنرورزان، ساخته (یا خلق و ایجاد) می‌شوند، منتقدان، آنها را با عنوان آثار هنری مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند، در کتاب‌ها و نشریه‌های مربوط به هنر، درباره‌‌شان بحث می‌شود، در گالری‌ها یا مکان‌های مرتبط با هنر، به نمایش گذاشته می‌شوند و چیزهایی از این قبیل، اما آنها ماندگار نیستند.»

 

روز جهانی هنرمند
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین