کد خبر: 62161 A

قاچاقچیانی که به‌روز شده‌اند!

قاچاقچیانی که به‌روز شده‌اند!

ین کتاب‌ها هم به انبار قبلی منتقل می‌شوند. خیلی از پرونده‌های قبلی به نتیجه رسیده‌ و حکم تجدید نظر گرفته‌اند و احکام اجرا شده است. این چیزی نیست که رسانه‌ای شود.

ایران آرت: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از تغییر شیوه‌ قاچاقچیان کتاب و به تبع آن تغییر برخورد گروه صیانت با قاچاق کتاب گفت.

هومان حسن‌پور در پی اعلام خبر کشف بیش از چهارهزار نسخه کتاب غیرقانونی از یک چاپخانه در میدان انقلاب در روزهای اخیر در گفت‌وگو با ایسنا درباره شروع فعالیت‌ دوباره کارگروه صیانت از حقوق ناشران، مؤلفان و مترجمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با تأکید بر این‌که هیچ‌گاه فعالیت‌های این کارگروه متوقف نشده است، اظهار کرد: برون‌ده این کارگروه هرچند وقت‌ یک بار است؛ مثلا دوستان یک یا چند مورد را پیدا می‌کنند، او را زیر نظر می‌گیرند تا به سرشاخه‌ها برسند. در تمام این مدت سکوت است. دائما نمی‌توانند بگویند هوای یک نفر را داریم و مراقب هستیم، زمانی که به نقطه عطف می‌رسیم و می‌شود این کار عملیاتی را انجام داد، اعلام می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: این تعدادی که اخیرا کشف کرده‌ایم، به لحاظ تعداد و سبک با سبک‌های گذشته متفاوت بوده است؛ قبلا یک‌سری انبار  گرفته می‌شد اما تقریبا در  هفت - هشت‌ماهه اخیر  با یک شیوه جدید روبه‌رو شدیم. دیگر این‌طور نیست که از یک کتاب ۲۰۰ نسخه و ۱۰۰ نسخه بزنند بلکه سفارش را می‌گیرند، پولش را می‌گیرند و همان‌جا تولید کرده و برای طرف مقابل پست می‌کنند. اگر ۴۵۰۰ نسخه را که گرفتیم، بخواهیم با معیار و مقیاس گذشته ببینیم بالای ۴۵۰ هزار عنوان کتاب است. توجه داشته باشید این کتاب‌ها سفارش داده شده و فروخته شده بودند، فایل در کامپیوتر بود و چاپ دیجیتال می‌کردند.

 رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با بیان این‌که قاچاقچیان کتاب روش خود را تغییر داده‌اند، ادامه داد: الان کاغذ کم است و گران شده و نمی‌خواهند برای  ۲۰ کتاب کاغذ بخوابانند. سعی می‌کنند کتاب‌شان را طوری تهیه کنند که روش راحت‌تری است و اگر با آن‌ها برخورد شود، مدارک کمتری دارند و انبار  آن‌چنانی که نشان دهد این کتاب‌ها مشکل دارد، ندارند. مجموعه‌ای که اخیرا گرفتیم ۲۴ ساعته و در طول شبانه‌روز  کار می‌کرد. اصلا شوخی نیست، این ۴۵۰۰ نسخه کتاب برای همان لحظه‌ای بود که ما گرفتیم و ممکن بود اگر یک ساعت دیگر می‌رفتیم تعداد کتاب‌ها بیشتر بود. آن‌ها شبکه گسترده‌ای دارند، هم بساط‌گستران از آن‌ها کتاب می‌گرفتند و هم خودشان با آدرس مبدأ اشتباه کتاب‌ها را با پیک و پست ارسال می‌کردند.

او افزود: شکل کار آن‌ها تغییر کرده است. قبلا هر انباری که می‌گرفتیم می‌توانستیم گزارش کنیم، آن‌ها الان کتاب انبار نمی‌کنند و ما مجبوریم شاخه‌ها و زیرشاخه‌ها و سرشاخه‌ها را پیدا کنیم تا به نفر اصلی که آن‌ها را ساپورت می‌کند، برسیم. این موضوع زمان‌بر است و اصلا چیز ساده‌ای نیست. 

حسن‌پور درباره انتقال کتاب‌ها  و سرنوشت‌شان نیز گفت: این کتاب‌ها هم به انبار قبلی منتقل می‌شوند. خیلی از پرونده‌های قبلی به نتیجه رسیده‌ و حکم تجدید نظر گرفته‌اند و احکام اجرا شده است. این چیزی نیست که رسانه‌ای شود. در این میان چیزی که مهم است این‌ است که قاضی حکم امحای کتاب‌ها را به صورت جداگانه بدهد و ما منتظر  این هستیم. این‌طور پیش‌بینی می‌شود  که امحا شوند؛ کارشناسان صحبت کردند اگر بخواهد به چرخه کتاب برگردد، کتاب اصل و فرع را نمی‌شود تشخیص داد.

 او درباره گمانه‌هایی مبنی بر استفاده از این کتاب‌ها برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم، اظهار کرد: تجزیه و تحلیل این کتاب‌ها زمان‌بر است، و نمی‌توان آن‌ها را تفکیک کرد که کدام کتاب را می‌توان به کتابخانه‌ها فرستاد و کدام را نمی‌توان یا ممکن است یکی را قبول کنند و دیگری را قبول نکنند. این کار پیچیدگی‌هایی دارد و به نظر می‌رسد منطقی‌ترین راه این باشد کالایی که غیرقانونی تولید شده،  مانند دیگر کالاهای غیرقانونی امحا شود. اگر به هر صورتی به چرخه برگردد، شما آن سیکل طبیعی بازار کتاب و نشر را از بین می‌برید و حتی  کتابدار هم متوجه نمی‌شود کتاب اصل و فرع کدام است و اگر جایی کتاب قلابی به او دهند، گمراه می‌شود.  بهترین کار این است که امحا شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران درباره برخوردهای مقطعی با بساط‌گستران کتاب با تأکید بر این‌که در حوزه کتاب پدیده‌ای به نام دستفروش نداریم، بیان کرد: چیزی که شاهدش هستیم، بساط‌گستری سیستمی است. چند هفته قبل دستفروشان را جمع کردیم، یک روز جمع شد و فردایش افراد جدیدی جایگزین شدند.  این نشان می‌دهد که با یک سیستم طرف هستید نه دستفروش. برخورد با دست‌فروشان و بساط‌گستران کار شهرداری است زیرا سد معبر می‌کنند، اما این موضوع انجام نمی‌شود و ما مجبور می‌شویم از طریق پلیس پیگیری کنیم که خود یک گردش کاری دارد و از طرف دیگر  امروز یک‌سری افراد را جمع می‌کنید و فردا افراد جدیدی می‌آیند که  بازار نشر را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

 

انقلاب بازار کتاب حقوق رسانه شهرداری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین