کد خبر: 62256 A

اعتراض دو رسانه اصولگرا به عدم انتخاب معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اعتراض دو رسانه اصولگرا به عدم انتخاب معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در سکوت رسانه های اصلاح طلب، دو رسانه شناخته شده اصولگرا اولین انتقادات به وزارت ارشاد را مطرح کرده اند که در نوع خودش جالب توجه است.

ایران آرت: خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی و روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد به فاصله چند روز با دستمایه قراردادن عدم انتخاب معاون هنری ارشاد، از محمد مهدی اسماعیلی، وزیر جوان انتقاد کرده اند.

خبرگزاری مهر به تازگی نوشته است :

طبیعی است که با تعویض دولت‌ها و روی کار آمدن دولت جدید وزرا تغییر پیدا کنند. این تغییر وزرا در اکثر مواقع با تغییر معاونان و مدیران زیرمجموعه هر کدام از وزارتخانه‌ها همراه است تا سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدنظر هر دولت در ساختارهای مدیریتی زیرمجموعه خود اجرا شود.

به گزارش مهر، روز سوم شهریور ۱۴۰۰ بعد از تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم، محمد مهدی اسماعیلی که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود با گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان خانه ملت به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

با روی کار آمدن محمدمهدی اسماعیلی انتظار این می‌رفت که تغییر در معاونت‌های زیرمجموعه اعم از معاونت فرهنگی، سازمان سینمایی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم ایجاد شود.

با گذشت کمتر از یک ماه و در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسر احمدوند را به عنوان معاون فرهنگی خود منصوب کرد.

در آن مقطع زمانی صحبت‌ها بر سر انتخاب و حضور محمدحسین نیرومند به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد دولت سیزدهم بود اما این امر رخ نداد و نیرومند در معاونت هنری وزارت ارشاد حضور پیدا نکرد.

با گذشت یک ماه از حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد و در حالی که مشخص بود سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم دیگر در مسند خود حضور نخواهد داشت و معاونت هنری وزارت ارشاد را به قصد فرهنگستان زبان و ادب ترک خواهد کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد روز سوم مهر ۱۴۰۰ محمود شالویی را که پیش از آن به عنوان مشاور خود و مدیرکل حوزه وزارتی منصوب کرده بود، به عنوان «سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» معرفی کرد.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از معاونت‌های مهم در بدنه وزارت ارشاد است که حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی، کارگروه ساماندهی مد و لباس و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری تحت پوشش خود دارد. از این رو مدیریت و برنامه‌ریزی برای ۳ حوزه مهم هنری یعنی تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی بر عهده معاونت هنری و در ذیل آن مدیران مربوطه است.

وقتی سیاست‌های کاری دولت تغییر می‌کند هنرمندان در انتظار مشخص شدن ساختار مدیریت و سیاستگذاری دولت جدید هستند تا بتوانند بر اساس آن تصمیم و برنامه‌ریزی لازم برای فعالیت‌های خود را انجام دهند.

به طور حتم سرپرست معاونت هنری دست به تغییر مدیران کل زیرمجموعه این معاونت نمی‌زند زیرا حق هر معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر اساس سیاست و برنامه خود مدیران زیرمجموعه‌اش را انتخاب و معرفی کند.

روز ۱۹ مهر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به پیشنهاد معاون فرهنگی خود، محمد اله یاری فومنی را به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی معاونت فرهنگی منصوب کرد. این انتصاب در حالی رخ داد که اله یاری به عنوان مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت ارشاد حضور داشته و با این انتصاب، به عنوان سرپرست دفتر موسیقی معاونت هنری نیز حضور دارد.

در حال حاضر علاوه بر اینکه مشخص نیست چه مدیری قرار است به عنوان معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم منصوب شود، مشخص نیست که مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای تجسمی تغییر خواهند کرد یا در دولت سیزدهم نیز در این مسند باقی می‌مانند؛ همچنین مشخص نیست که دفتر موسیقی معاونت هنری تا چه زمانی با سرپرست به کار خود ادامه خواهد داد.

به طور حتم با این روند، بلاتکلیفی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین زیرمجموعه‌های معاونت بیش از پیش خواهد شد و در این شرایط هم هنرمندان و فعالان این حوزه‌ها نمی‌دانند که قرار است دولت سیزدهم چه سیاست و برنامه‌ای را برای این حوزه‌های مهم هنری در نظر بگیرد.

این در حالی است که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۷ مهر ۱۴۰۰ محمد خزاعی را به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی وزارت ارشاد منصوب کرد و هنرمندان و فعالان سینما طی یک ماه گذشته با نوع سیاستگذاری و روند برنامه‌ریزی در دوره جدید مدیریت سازمان سینمایی آشنا شده‌اند اما هنرمندان تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در شرایطی مبهم به سر می‌برند و می‌دانند تا زمانی که تصمیم‌گیری قطعی درباره معاون هنری وزیر ارشاد انجام نشود مشخص نخواهد شد که چه تغییراتی در حوزه‌های تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی رخ خواهد داد.

 

_فرهیختگان چه نوشت؟ 

پیش از این در گزارشی به شکل مبسوط به مساله انتخاب معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لزوم اهمیت انتخاب هرچه سریع‌تر آن پرداخته بودیم که البته راه به جایی نبرد و همچنان با گذشت سه ماه از استقرار وزیر فرهنگ و ارشاد این معاونت توسط سرپرست اداره می‌شود. هرچند گزینه‌های مطرح‌شده در رسانه‌ها برای تصدی این معاونت خود نیز نوید فاجعه‌ای تازه برای این معاونت بحران‌زده را می‌دهد.

معاونت هنری، برای بخش مهمی از جامعه هنری ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه این معاونت علاوه‌بر بخش‌های هنرهای نمایشی، موسیقی و هنرهای تجسمی، بخش‌هایی چون کارگروه ساماندهی مد و لباس و دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر، بنیاد رودکی و...  را تحت پوشش خود دارد. همچنین بالاترین میزان هنرمندان فعال در رشته‌های تئاتر، موسیقی و به‌ویژه هنرهای تجسمی فعالیت دارند که پراکندگی بسیاری در سراسر کشور و حتی خارج از کشور را شامل می‌شوند.

با این حساب اما همچنان خبر انتصابات در پایین‌ترین سطح‌های مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شنیده می‌شود، اما خبری از انتخاب مهم‌ترین معاونت این وزارتخانه نیست. از آنجاکه لایحه بودجه سال 1401 نیز به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود، نیاز است مدیران هنری به‌ویژه تئاتر که بیشترین آسیب را در دوران کرونا متحمل شده نیز تقاضای مالی خود را مطرح کنند. این درحالی است که نه‌تنها معاونت هنری بلاتکلیف است، مدیران بخش‌های ذیل آن نیز اندر خم یک کوچه هستند و معلوم نیست سیاست‌هایی که آنها در سر دارند، برای مدیران بعدی نیز کارساز باشد یا نه و اصلا مشخص نیست آیا حضور مدیران استمرار خواهد داشت یا خیر. همه این سوالات را باید کنار وضعیت نامطلوب تئاتر در سراسر کشور قرار داد و نتیجه گرفت که این عدم توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند زمینه‌ساز ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر بدنه هنر کشور باشد.

با این‌همه باید به یک مساله هم توجه کرد که گزینه‌هایی که در رسانه‌ها به‌عنوان معاون هنری مطرح شده است، درصورت صحیح بودن آنها، خود نیز فاجعه‌ای را درپی خواهد داشت. این گزینه‌ها که هریک در فیلد کاری خود در دوران غیربحرانی نتوانسته‌اند آن‌طور که باید تاثیرگذار باشند، اکنون چگونه می‌توانند سکاندار معاونتی شوند که سراسر بحران است.

در عرصه تئاتر نزدیک به دوسال است سالن‌های نمایشی تعطیل شده و آنچه به‌عنوان تئاتر به‌صورت مقطعی اجرا شده است، صرفا جرقه‌هایی بی‌رمق و تبلیغاتی بودند. اکنون نیز که سالن‌های نمایشی میزبان مخاطبان هستند شرایط اصلا مناسب نیست، چون همچنان سالن‌ها به‌صورت یک‌سوم میزبان مخاطبان هستند و ازطرفی دیگر مساله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پاکسازی سالن‌ها و مکان‌های عمومی همچون سابق انجام نمی‌شود. درکنار همین مسائل این را هم اضافه کنید که در روزهای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر، بسیاری از هنرمندان مجبور به تغییر شغل شده‌اند؛ چراکه تئاتر طی این مدت به‌معنای واقعی کلمه هیچ محل ارتزاقی برای هنرمندان نبوده و این مساله در استان‌ها فاجعه‌بارتر بوده است. تئاتر به‌عنوان زیان‌دیده‌ترین عرصه هنری کشور در دوران کرونا این روزها نیازمند توجه و اقدامات ویژه‌تری ازسوی دولت سیزدهم است، اما با بی‌تدبیری ناشی‌از وسواس انتخاب صحیح معاون هنری هنوز بلاتکلیف است.

در عرصه موسیقی و هنرهای تجسمی هم شرایط آنچنان خوب نیست. بسیاری از تهیه‌کنندگان موسیقی مدت زیادی است که به‌صورت جدی فعالیت نداشته‌اند و این امر در موسیقی سنتی و نواحی وضعیت بدتری دارد؛ در هنرهای تجسمی هم هرچند هنرمندان همواره درحال تولید اثر هستند، اما وضعیت عرضه آفرینش‌های هنری‌شان بلاتکلیف است، موزه هنرهای معاصر به‌عنوان مهم‌ترین زیرمجموعه هنرهای تجسمی به‌همراه برج آزادی یا همان میدان آزادی از مهم‌ترین مکان‌های زیرمجموعه معاونت هنری هستند که با شرایط فعلی و در آستانه بازگشایی معلوم نیست چه اتفاقی قرار است برایشان رخ دهد.

برخی هنرمندان معتقدند شاید کمترین توقع از اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مدت سه‌ماه حضورش در وزارتخانه این است که به‌جای حضور در مراسم‌های غیرضروری در نهادهای مختلف، ابتدای امر همچون رئیس‌جمهور با بازدیدی میدانی از وضعیت مجموعه تئاتر شهر، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، بنیاد رودکی، موزه هنرهای معاصر و دیگر مکان‌های زیرمجموعه‌اش مطلع شود تا شاید عمق مشکلات ناشی‌از دست‌دست کردن انتخاب معاون هنری شایسته و صحیح را درک کند.

در گفت‌وگوهایی میدانی که با هنرمندان تئاتر داشته‌ایم، بیشتر آنان نگران وضعیت مدیریت تئاتر هستند و نمی‌دانند حتی برای دریافت حمایت می‌توانند روی قول مدیران فعلی حساب باز کنند یا نه.

در پایان بار دیگر باید بر این نکته تاکید کنیم که شاید معاونت هنری به اندازه معاونت سینمایی بازخورد رسانه‌ای برای وزیر ارشاد نداشته باشد، اما چه وزیر و مشاورانش به این معاونت علاقه داشته باشند و چه نداشته باشند، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت ارشاد است و تدبیر سریع‌تر برای مدیریت آن قطعا بر وضعیت موسیقی و هنر تئاتر موثر خواهد بود. این تاسفبار است که بعد از گذشت نزدیک سه‌ماه فعالیت دولت جدید، همچنان رسانه‌ها باید هرهفته انتخاب معاون جدید هنری را یادآوری کنند.

 

 

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی اسماعیلی محمود شالویی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین