کد خبر: 62575 A

ایران مهیای هفته کتاب می‌شود/ مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور در هفته‌ای که گذشت، چه بود

ایران مهیای هفته کتاب می‌شود/ مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور در هفته‌ای که گذشت، چه بود

ایران آرت: هفته‌ای که گذشت موسسات و نهادهای مختلف فرهنگی در آستانه هفته کتاب جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور، برنامه‌های خود را اعلام کردند. درگذشت کامبیز درم‌بخش کاریکاتوریست مطرح کشور نیز دیگر خبر مهم هفته اخیر بود. 

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا ۲۴ آبان تا ۱ آذر با هدف ارج نهادن و گوشزدکردن اهمیت کتابخوانی، هفته کتاب جمهوری اسلامی اعلام شده است. مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به نامگذاری روزهای هفته کتاب، این روزها را متعلق به همه اقشار جامعه دانست و از برگزاری نوزدهمین دوره طرح حمایتی یا فروش فصلی کتاب همزمان با این هفته اما با تغییراتی خبر داد.

معاون توسعه و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری هفته کتاب گفت: برنامه‌های این نهاد در سه بخش شامل برنامه‌های «ملی»، حدود ۳۳۰ برنامه «استانی» و بیش از ۱۰ هزار برنامه «کتابخانه‌ای» در سطح کتابخانه‌های عمومی اجرا خواهد شد.

جایزه‌ ادبی «واو» برای متفاوت‌ترین آثار ادبیات فارسی در فرم ساختاری، روایت و قصه‌پردازی، فراخوان خود را برای آغاز هجدهمین دوره منتشر کرد.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات از لغو امتیاز روزنامه کلید با رای اعضای هیات نظارت بر مطبوعات خبر داد.

۴۰ قصه‌گو به بخش بین‌الملل بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راه یافتند. گردهمایی هنری استیژ ۲۰۲۲، فراخوان دیگری برای هنرمندان منتشر کرده است.

کامبیز درمبخش، هنرمند پیشکسوت کاریکاتور، روز شنبه ۱۵ آبان در سن ۷۹ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت. پیکر «کامبیز درم‌بخش»، هنرمند پرآوازه کارتونیست معاصر ایران، روز سه‌شنبه (۱۸ آبان) از مقابل خانه هنرمندان ایران به سوی خانه ابدی بدرقه شد تا در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

با حکم محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی «یاسر شاه پیری» به سمت مدیرکل حوزه ریاست و مشاور اجرایی سازمان سینمایی منصوب شد.

همچنین با حکم رئیس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی شد.

پورنگ پورشیرازی، نوازنده کنترباس ارکستر سمفونیک پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان دارفانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند روز ۱۹ آبان از تالار وحدت تشییع شد.

افتخارات بین المللی فرهنگ و هنر ایران

فیلم کوتاه «زنگ تفریح» ساخته‌ نوید نیکخواه ‌آزاد در پنجاه و سومین حضور جهانی در بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی کامینوس پرتغال رقابت می‌کند.

فیلم کوتاه «حرف‌های شبانه» در دومین حضور جهانی خود به بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ازمیر ترکیه راه یافت. 

فیلم سینمایی «دور از اینجا» ساخته عرفان احتشامی در دومین حضور جهانی خود، منتخب بخش مسابقه سیزدهمین جشنواره فیلم مستقل برزیل شد.

فیلم سینمایی «وقت چیغ انار» ساختۀ «گراناز موسوی» در بیست و پنجمین جشنوارۀ فیلم شب‌های سیاه تالین حضور خواهد یافت.

برگزیدگان جشنواره سینمای ایران در شهر شانتی فرانسه معرفی شدند و فیلم‌های «پیرمردها نمی‌میرند»، «مهران» و «بنفشه آفریقایی» در فرانسه درخشیدند.

فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی پس از ۳۰ حضور بین‌المللی این بار در دو جشنواره‌ فرانسه و اسکاتلند روی پرده می‌رود.

فیلم کوتاه دریا به نویسندگی و کارگردانی صحرا رمضانیان در ادامه حضور جهانی خود و پس از شهر نیویورک این بار در هجدمین دوره فستیوال فیلم کوتاه لندن شرکت خواهد کرد. این جشنواره مورد تایید آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (Bafta) است که در کشور انگلستان برگزار می‌شود.

فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» در آستانه اکران عمومی در ایران، برای حضور در بخش رقابتی جشنواره «سالرنو» ایتالیا پذیرفته شد.

مستند «باشگاه حیوانات»، ساخته هادی آفریده از ۱۲ تا ۱۴ نوامبر در جیمز سیمون گالری، موزه پرگامون، برلین اکران می‌شود.

هایده صفی‌یاری، تدوین‌گر شناخته شده سینمای ایران، به عنوان یکی از داوران جشنواره شب‌های سیاه تالین در کشور استونی، انتخاب شد.

فیلم سینمایی «جهان، نیمکره شمالی» به کارگردانی و نویسندگی حسین تهرانی راهی شیکاگو شد.

 فیلم سینمایی «ریست» به کارگردانی محمدرضا لطفی به بخش مسابقه جشنواره آپوریای کره جنوبی راه یافت.

اخبار بین الملل

 یک پرستار انگلیسی به طور اتفاقی موفق به کشف یک انجیل مینیاتوری ۶۰۰ ساله از جنس طلا شد.  

فیلم «زمانی برای مردن نیست» با پیشی گرفتن از فیلم ابرقهرمانی «انتقام‌جویان: پایان بازی» به فهرست ۵ فیلم پرفروش تاریخ انگلیس راه می‌یابد.

فیلم ابرقهرمانی «جاودانه‌ها» با ۷۱ میلیون فروش در اکران افتتاحیه، جایگاه نخست فهرست هفتگی از پرفروش‌ترین فیلم‌های گیشه آمریکای شمالی را فتح کرد.

یک هنرمند انگلیسی با استفاده از مشتی سنگ‌ریزه‌ در ساحل، جنگل و کوه‌های تایلند آثار هنری جذاب و تماشایی خلق می‌کند.

یکی از نمایشگاه‌گردانان موزه بهداشت آلمان درباره ارتباط هوش مصنوعی و هنر گفت: هوش مصنوعی با توجه به امکانات و توانمندی‌ها می‌تواند قالب‌ها و الگوهای فوق العاده‌ای در اختیار ما بگذارد که با آنها هنر بیافرینیم.

نامزدهای نهایی جایزه ۵ هزار دلاری «مدال کارنگی ۲۰۲۲» در دو شاخه ادبیات داستانی و غیرداستانی اعلام شد

 

 

ابتلا به بیماری تایلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطبوعات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین