کد خبر: 62600 A

هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی مشترک بین­‌ ایران، ازبکستان و تاجیکستان

هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی مشترک بین­‌ ایران، ازبکستان و تاجیکستان

ابوریحان بیرونی با آثاری همچون «التفهیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا و «تحقیق ماللهِند» در حوزه مردم‌­شناسی بر تارک تاریخ پرافتخار دانش بشری می­‌درخشد.

ایران آرت: ابوریحان بیرونی در فهرست جهانی نکوداشت­‌های ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ یونسکو به طور مشترک برای ایران، ازبکستان و تاجیکستان به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ایران،  در جلسه ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ کمیسیون اولویت یونسکو مستقر در کنفرانس عمومی این سازمان، «هزار و پنجاهمین سال تولد ابوریحان بیرونی» به طور مشترک بین جمهوری اسلامی ایران با ازبکستان و تاجیکستان با تصویب اعضا در فهرست جهانی نکوداشت­‌های یونسکو برای بازه ۲۰۲۳ – ۲۰۲۲ قرار گرفت تا پس از ثبت جهانی پرونده­‌های «هشتصدمین سال حیات فعال شمس تبریزی بر مبنای دیدار عرفانی شمس و مولانا» و «هزار و پنجاهمین سال میلاد شیخ خرقانی» تعداد نکوداشت‌های ثبت‌شده از مشاهیر ایرانی در فهرست یونسکو به ۴۲ مورد برسد. 

 ابوریحان بیرونی با آثاری همچون «التفهیم» در ریاضیات و نجوم، «آثار الباقیه» در تاریخ و جغرافیا و «تحقیق ماللهِند» در حوزه مردم‌­شناسی بر تارک تاریخ پرافتخار دانش بشری می­‌درخشد و اثر ارزشمند «آثار الباقیه» او که توسط حاکم خردمند و دانش‌دوست قابوس بن وشمگیر (در سال ۳۹۰ تا ۳۹۱ هجری) جمع‌­آوری شد نمونه بارزی از علم‌دوستی ایرانیان است. 

کمیسیون ملی یونسکو – ایران این اتفاق مبارک را به تمام عاشقان فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی تبریک عرض می­‌کند.

 

ایران تاجیکستان ازبکستان ابوریحان بیرونی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین