کد خبر: 62628 A

مدیران تماشاخانه‌ها و کارگردانان تئاتر: تردیدها وتقاضاها برای اجرا ادامه دارد/واکسن تردید و اضطراب حضور را کمتر می کند

ایران آرت: علاوه بر تماشاخانه‌های دولتی، تماشاگران مشتاق تماشای نمایش در تماشاخانه‌های خصوصی هستند؛ نکته‌ای که مدیران سالن‌های نمایشی بخش خصوصی درباره‌اش صحبت می‌کنند. در 20‌ماه گذشته تماشاخانه‌های خصوصی در رکود عجیبی به سر می‌بردند؛ سالن‌هایی که با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا تعطیل می‌شد.

به گزارش همشهری، گروه‌هایی اجراهایشان نیمه‌کاره می‌ماند و نمایش‌هایی که با سختی فراوان با کمترین تماشاگر روی صحنه می‌رفتند. نتیجه‌اش می‌شد هزینه بالایی که بازدهی اقتصادی نداشت. همین باز و بسته شدن سالن‌ها باعث شد که خیلی‌ از گروه‌ها صبر کنند تا وضعیت کمی عادی شود. در همین ماه‌های گذشته خیلی از تماشاخانه‌ها مجبور به تعطیلی شدند و خیلی‌ها هم با هزینه‌های شخصی چراغ سالنشان را روشن نگه داشتند.

تردیدها و تقاضاها برای اجرا

واکسیناسیون باعث شد کمی از نگرانی‌ها کم شود. حالا دیگر اکثر تماشاخانه‌های خصوصی متقاضی برای اجرای نمایش دارند و به‌گفته مدیران تماشاخانه‌های خصوصی تماشاگران به سالن‌های نمایشی بازگشته‌اند. شاهین چگینی، رئیس صنف تماشاخانه‌داران خصوصی با اشاره به این نکته که وضعیت نسبت به 2‌ماه گذشته خیلی بهتر شده و گروه‌ها آمادگی بیشتری برای اجرا دارند و با گذشت زمان تماشاگران به سالن‌های نمایش بازمی‌گردند، به همشهری می‌گوید: «فروش بلیت‌های نمایش عمدتا از طریق سایت‌های فروش صورت می‌گیرد و به شکل مکانیزه پروتکل‌ها رعایت می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که خوشبختانه 50درصدی از صندلی‌ها که باید فروش داشته باشد، پر می‌شود و گاهی نیز متقاضی افزایش هم می‌یابد. خوشبختانه گروه‌ها از اجراهای خود راضی هستند و البته این رضایت در مقایسه با روزهای رکودی است که تماشاگری حضور نداشت.» چگینی همچنین از تردید برخی از گروه‌های نمایشی می‌گوید که در انتظار عادی‌تر شدن وضعیت هستند و با این حال معتقد است که در ماه‌های آینده با واکسیناسیون کامل می‌توان به تعداد اجرای نمایش‌ها به شکل معقول رسید.

 

حضور کارگردانان شناخته‌شده در صحنه

مهدی علی‌نژاد، مدیر مهرگان هم که در ماه‌های اخیر از تماشاخانه‌های پراجرا بوده از اشتیاق گروه‌های نمایشی می‌گوید؛ اینکه در 2سال گذشته گروه‌ها منتظر اجرای نمایش بودند و حالا درخواست‌ها زیاد شده است. 

وی با اشاره به حضور کارگردانان شناخته‌‌شده در سالن‌ها نیز به همشهری می‌گوید: «در دورانی که اجرای نمایش سخت بود، خیلی از کارگردانان ریسک اجرا را به جان خریدند. خوشبختانه وضعیت بهتر شده و کارگردانان شناخته‌شده هم در تماشاخانه‌ها، اجرای خود را شروع کرده‌اند. به‌طور حتم در سال1401، شرایط قبل از کرونا را در تئاتر خواهیم داشت. تا زمانی که واکسیناسیون کامل نشود، نگرانی ادامه دارد.» 

وی به حضور تماشاگران هم اشاره می‌کند و اینکه مردم دوست دارند نمایش‌ها را تماشا کنند؛ چه در سالن دولتی باشد و چه خصوصی و به‌دنبال اجراهای کیفی هستند.

 

واکسیناسیون، علت اصلی کاهش اضطراب 

یکی از نمایش‌هایی که در سالن گلایل تئاتر شهرزاد اجرای خود را به‌تازگی شروع کرده، «کاتلین» به‌کارگردانی مهدی یوسفیان است؛ نمایشی که متن آن برای نخستین‌بار در ایران اجرا شده و به‌گفته کارگردانش افسانه‌ای در  قلب ایرلند است. یوسفیان به همشهری می‌گوید: «انجام واکسیناسیون تا حدود زیادی استرس ما را چه در تمرین و چه در اجرا کم کرده است. متأسفانه 2بار در آستانه اجرایمان، برخی از اعضا به کرونا مبتلا شدند و همین باعث شد که دچار خسارت زیادی شویم. حالا واکسیناسیون باعث شده که تماشاگران هم با خیال راحت به تماشای نمایش بنشینند.» 

 

در انتظار بهبودی کامل

انوشه زاهدی، تهیه‌کننده نمایش «اتاق» که این روزها بدون کارگردانش اجرای خود را دارد، درباره میزان استقبال تماشاگران به همشهری می‌گوید: «برخی از نمایش‌ها تاریخ مصرف برای تماشا دارند و این تاریخ به‌خاطر موضوعی است که روی صحنه می‌برند. تعداد تماشاگران با توجه به فروش بلیت به‌صورت 50درصد سالن، نسبت به قبل کمتر است، اما به‌نظر می‌رسد با کامل شدن واکسیناسیون تعداد مخاطبان بیشتر خواهد شد.» ساشا کشوادی، کارگردان این نمایش به‌خاطر ایست قلبی درگذشت و اما گروه، نمایش را که درباره کادر درمان است در تماشاخانه سپند روی صحنه دارد.

 

بازگشت تماشاگران به سالن‌های نمایش

علاوه بر روشن شدن چراغ خیلی از تماشاخانه‌ها که روزگاری در انتظار تماشاگران و متقاضیان اجرای نمایش بودند، دید و بازدید مدیران شهری هم از تماشاخانه‌ها آغاز شده است. به‌گفته نامور، مدیر تئاتر نوفل‌ لوشاتو، برخی از مسئولان کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و شهردار منطقه11 از تماشاخانه نوفل لو‌شاتو دیدن کرده و موضوعاتی چون امنیت منطقه، معضل پارکینگ و پهنه فرهنگی مطرح شد. وی همچنین در گفت‌وگو با همشهری اضافه می‌کند: «در این 2سال بخش خصوصی نشان داد که در تولید و رشد تئاتر تأثیرگذار است و در بسیاری از موارد از تمامی هنرمندان حمایت می‌کند. امیدوارم دولت جدید قدر بخش خصوصی را بداند و درصدد تدوین برنامه‌ای برای حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی باشد.» داوود نامور، مدیر نوفل‌‌لوشاتو از استقبال تماشاگران می‌گوید و اینکه این استقبال نسبت به گذشته بیشتر شده است. همچنین گروه‌های زیادی، متقاضی اجرای نمایش خود هستند و در بسیاری از سالن‌ها شاهد ترافیک اجرا هستیم. وی در ادامه از گروه‌هایی می‌گوید که منتظر بودند تا وضعیت عادی‌ و واکسیناسیون کامل انجام شود تا بتوانند در شرایط بهتر نمایش خود را اجرا کنند. نامور یادآور می‌شود: «پیش‌بینی‌ام این است که با کم شدن مرگ‌ومیرها، تماشاگران بیشتری به سالن‌های نمایش خواهند آمد. خوشبختانه مخاطبان، به رعایت پروتکل‌ها حساس هستند. به‌عنوان مدیر تماشاخانه تلاش کردیم فاصله‌گذاری‌ها انجام شود و سالن‌ها تهویه مناسب داشته باشد که همین کار باعث اعتماد تماشاگران شده است. نکته قابل توجه حضور خانواده‌ها در سالن‌هاست. تئاتر همیشه زنده بود و زنده‌تر شده است.» مدیر نوفل‌‌لوشاتو از اجراهای این سالن می‌گوید و اینکه آذر‌ماه سالن‌های نوفل‌لو‌شاتو اجراهایی چون «دن‌کیشوت» جواد مولانیا و «اون و اراذل کوچه پشتی یا از پیراهن دمکراسی خون می‌چکد» علی روانبد را خواهند داشت.

 

آذرماه و شلوغی سالن‌های اجرا

  نمایی از نمایش کاتلین

در کنار کارگردانان شناخته‌شده، سالن‌های نمایشی میزبان کارگردانان جوان نیز هست. هم‌اکنون نمایش‌های زیادی روی صحنه است و برخی از تماشاخانه‌ها هم از هفته آخر آبان‌ماه اجراهای جدید خود را آغاز می‌کنند.

اجرای نمایش «بیماری خانواده میم» به کارگردانی سروش طاهری در تالار سایه آغاز شد. «بابا آدم» لیلی عاج هم به‌زودی اجرایش را در تئاترشهر آغاز می‌کند. «دروغ رستاخیز» با دراماتورژی و کارگردانی طاها محمدی از ۲۵آبان‌ماه در تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. در همین تماشاخانه «قمقمه‌های ژنرال» از نوشته‌های حسن باستانی به کارگردانی علیرضا احمدی‌خیری امروز(23آبان) اجرایش را شروع می‌کند.

نمایش «رختشورشاه» به کارگردانی علی یداللهی از 20آبان اجرای خود را در سالن جعفر والی مجموعه تئاتر محراب آغاز کرد. این نمایش که تلفیقی از نمایش سیاه‌بازی و مجلس زنانه در شیوه‌های نمایش تئاتر کمدی ایرانی است به روز قبل از تاجگذاری احمدشاه می‌پردازد. در تماشاخانه شانو هم «رستگاری با چکش» اجرای خود را به کارگردانی افسون شکاری آغاز کرده و این نمایش به‌مدت 10شب روی صحنه می‌رود. در همین تماشاخانه «دلقک» امیررضا سیستانی هم از هفته پایانی آبان آغاز می‌شود.

«بیلمن» مهدی شاکری هم اجرایش را در ایرانشهر آغاز کرده و این نمایش تا هفته اول آذرماه در سالن ناظرزاده کرمانی روی صحنه است. میلاد نیک‌آبادی هم «درس بی‌پایان» را در ایرانشهر روی صحنه دارد. نیما ایمان‌زاده «باب‌بارا» را در سالن سمندریان اجرا می‌کند.

در سالن مهرگان هم «فرگشت» مهدی خلیل‌زاده از 26آبان اجرایش را آغاز می‌کند. حمیدرضا رکنی هم قرار است، کنسرت- نمایش «دوازده» را از هفته اول آذر در مهرگان اجرا کند.

ناصر آویژه هم قرار است از هفته پایانی آبان «شب طولانی یلدا» را در حوزه هنری اجرا کند. علیرضا اخوان هم از هفته پایانی آبان «سنتز» را در تالار کوچک مولوی اجرا خواهد کرد.

 

تئاتر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین