کد خبر: 63388 A

سهیل محمودی از اسرافیل شیرچی گفت و پهلوان خط شکسته‌‌نستعلیق/ بهاری پر از ارغوان

سهیل محمودی از اسرافیل شیرچی گفت و پهلوان خط شکسته‌‌نستعلیق/ بهاری پر از ارغوان

سهیل محمودی: تردید ندارم که در اصلِ اصلِ خلقت و در جانِ جانِ جهان، رفیق من اسرافیل شیرچی شاعر زاده شده است.

ایران آرت: سهیل محمودی، شاعر شناخته شده در شرق نوشت: همه هنرها، مخصوصا هنرهای ایرانی عزیزند؛ جلوه‌ای دارند که نشانه جمال است و دعوتی‌ است به کمال.

اما برای ما شاعران که کلمه همه هستی‌مان محسوب می‌شود، دو هنر بیش از دیگر انواع هنرها دلبری می‌کنند؛ یکی موسیقی و دیگر خوشنویسی.

در تاریخ هم شاعرانی را سراغ داریم که با یک یا این هر دو هنر سَر و سِرّی دیگر داشته‌اند؛ گاهی پنجه‌ای به سازی و نفسی به آوازی و دستی به قلمی. پیوند شعر و موسیقی و خوشنویسی از دیروز است تا همیشه.

خط و خوشنویسی برای من یعنی دلبری؛ دلبری و سماع حروف و رقص کلمات. اصلا شاعران با پیچ و خم و هندسه خطوط زندگی می‌کنند. مخصوصا دو گونه ایرانی و بگو تماما ایرانی خط از خطوط هفت‌گانه: نستعلیق و شکسته‌نستعلیق‌؛ که این دومی را انگار فقط و فقط برای شعر فارسی کمال بخشیده‌اند،

هرچند برخی توقیعات و حتی فرمان مشروطیت در این فرم و هنجار است. اما این شعر فارسی است که پیوندی بی‌مانند داشته در این چند قرن اخیر با شکسته‌نستعلیق.

انگار میرزا شفیع در عالم ذَر و پیش از خلقت، اول شاعری سهمش بوده و بعدها هم درویش عبدالمجید... که هر دو کسوت شاعری نیز برازنده‌شان است؛ آن‌گونه که در میان ‌معاصران، استادان زنده‌یاد امیری فیروزکوهی و مهرداد اوستا و شهریار که گویا فریب و افسون شعر نگذاشت تا شکسته‌نویسانی نام‌آور شوند.

اینها مقدمه بود تا بگویم در این عمر، زیستن در کنار شاعران دل‌مشغولی و دلگرمی‌ام بوده و موسیقی‌دانان و خوشنویسان نیز جانم را طراوت بخشیده‌اند و جهانم را روشن کرده‌اند.

این توفیق، لطف زندگی در حقم بوده که با مهم‌ترین و بهترین خوشنویسان طراز اول میهنم دوستی و رفت‌وآمد داشته‌ام که اگر بخواهم یک به یک از آنها یاد کنم، خود کتابی مفصل خواهد شد.

رفیق من و یکی از صمیمی‌ترین و همراه‌ترین دوستانم، مردی ‌است که یکی از چند پهلوان عرصه خط شکسته‌‌نستعلیق روزگار ماست؛ هنرمند، استاد و شاعر خطوط و هندسه کلمات و جلای رنگ‌ها: اسرافیل شیرچی. تردید ندارم که در اصلِ اصلِ خلقت و در جانِ جانِ جهان، رفیق من اسرافیل شیرچی، فرزند علی و زهرا در خراسانی محله بابل، شاعر زاده شده است.

اسرافیل شیرچی

این‌همه جان‌مایه شعر است که او بر بوم و صفحه خوشنویسی نقش می‌زند، شعر طراحی می‌کند هر‌چه می‌نویسد، شکسته‌نستعلیق او ذاتا آهنگ و موسیقی و هارمونی و شعر و ترانه و سرود است. باید بنگری و تماشا کنی. باید ساعت‌ها چشم و نگاه را راهی تماشای مکاشفه ذهن و دست او کنی تا موسیقی و شعر تجسم‌یافته‌ را دریابی.

اسرافیل، شاعر خط و نقش است. این سخن و نظر بسیاری از آشنایان و زیستگان با هنر است در این روزگار. خوشا نشر مهراندیش و آقای مهدی سجودی و خانم فاطمه عباسی که اثری را منتشر کرده‌اند با عنوان: «بهاری پر از ارغوان»، زندگی و آثار استاد اسرافیل شیرچی. کتابی نفیس و معرف هنر باشکوه ایرانی، شکسته‌نستعلیق که از آنچه منظر و نگاه هنرمند به داشته‌های هنر معاصر جهان است، بهره بسیار دارد. ساعت‌ها می‌توانی بنشینی و کتاب «بهاری پر از ارغوان» را پیش‌رو بگذاری و متن را بخوانی و عکس‌ها را ببینی و تصاویر تابلوهای شگفت استاد شیرچی را بنگری. من در این روزهای دی‌ماه که ایام زادروز او را در شب یلدا سپری می‌کردیم، شب‌هایی را غرق در شکوه و زیبایی آثار این هنرمند نامی میهنم بوده‌ام.

 

اسرافیل شیرچی سهیل محمودی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین