کد خبر: 63399 A

مصایب آشپزی برای دیکتاتورها

مصایب آشپزی برای دیکتاتورها

یک کتاب جذاب و خواندنی به شما پیشنهاد می دهیم که دیکتاتورها را از زاویه ای کم تر دیده شده به شما معرفی می کند، آشپزخانه و تمایلات غذایی!

ایران آرتزینب کاظم خواه در ایران نوشت :نگاه کردن به زندگی دیکتاتورها از زاویه زندگی روزمره، ما را با واقعیت زندگی آنها آشنا می‌کند.

نگاه از دریچه آشپزخانه یکی از نادر زاویه دیدهایی است که درباره مستبدان تاریخ داشته‌ایم که نویسنده کتاب «مصایب آشپزی برای دیکتاتورها» نوشته «ویتولد شابوفسکی»از این زاویه کم تربه آن پرداخته و زندگی چند دیکتاتور را بررسی می‌کند.

در این کتاب ما با عادات شخصی دیکتاتورها آشنا می‌شویم و از این زاویه  می‌بینیم که زیستن در نظام دیکتاتوری چگونه است. واقعیت این است که آشپز یک دیکتاتور با مناسبات سیاسی کاری ندارد. او تنها کاری را که به او سپرده شده انجام می‌دهد و به ازایش پول می‌گیرد، اما همو که اصلاً فردی سیاسی نیست ممکن است با یک خطای کوچک جانش را از دست بدهد.

در این اثر، نویسنده به چهار قاره سفر کرده ؛به اوگاندا رفته با آشپز عیدی امین صحبت کرده، به کوبا سفر کرده و با دو آشپز فیدل کاسترو حرف زده، در عراق با آشپز صدام حسین و در رومانی با آشپز انور خوجه صحبت کرده است و در نهایت به کامبوج رفته و با آشپز پل پوت حرف زده است. او با آنها آشپزی کرده و هنگام پختن ماهی و درست کردن سالاد درباره آشپزی زیر تیغ دیکتاتور صحبت کرده است.

کتاب مصایب آشپزی برای دیکتاتورها تاریخ را از دریچه آشپزخانه بررسی می‌کند و نویسنده در حین پخت غذاها توسط آشپزها برای دیکتاتورها  به بررسی تاریخی دوران آن دیکتاتورها می‌پردازد،

زینب کاظم خواه

درباره جنگ ایران و عراق و حمله امریکا به عراق می‌نویسد، درباره کشتاری که«خمرهای سرخ »در کامبوج تحت پل پوت راه انداختند می‌گوید، از دیکتاتوری تحت حکومت عیدی امین و شکنجه‌ها حرف می‌زند، از خوجه و حکومت کمونیستی و اعدام‌هایش می‌گوید و درباره کاسترو و انقلابی که منحرف شد صحبت می‌کند.
خواندن این کتاب جذاب است زیرا نویسنده خیلی جاها از زبان طنز برای روایت کتابش کمک می‌گیرد و این ویژگی به خوشخوان بودن اثر کمک می‌کند.
مصایب آشپزی برای دیکتاتورها نوشته ویتولد شابوفسکی با ترجمه زینب کاظم‌خواه توسط کتاب پارسه منتشر شده است.

 

زینب کاظم خواه کتاب مصایب آشپزی برای دیکتاتورها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین