موسسه آفریقا شارجه و سومین سمپوزیوم اقیانوس هند؛ عدالت زیست‌ محیطی

موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute که توسط شیخه حور القاسمی و صلاح ام حسن مدیریت می شود با موفقیت، سمپوزیوم بین المللی موضوعات فرهنگی اجتماعی پیرامون اقیانوس هند از جمله وضعیت فمینیسم و زنان را در شبه قاره هند از دریچه سینما و هنر برگزار کرد.

ایران آرت: رسانه هنر روز خاورمیانه ArtDayME خبر داد: مؤسسه آفریقا شارجه اخیراً سومین سمپوزیوم خود را به عنوان بخشی از مجموعه چهار قسمتی که به حاشیه اقیانوس هند آفریقا اختصاص داده شده است، با عنوان "رشته های رنگارنگ: جهان های در هم تنیده هنر و فرهنگ در غرب" به پایان رسانده است. 

این سمپوزیوم که از 14 تا 16 دسامبر در شارجه، امارات متحده عربی برگزار شد، به جنبه های مختلف، از فمینیسم و سینما گرفته تا هنرسازی پرداخت و پیچیدگی های پویای حاشیه اقیانوس هند را بازتاب داد. 

این مجموعه چهار قسمتی تحت موضوع "تفکر مجمع الجزایر: جزایر اقیانوس هند آفریقا" است که بخشی از ابتکار سالانه موسسه آفریقا شارجه ، "فصل متمرکز بر کشور" است که به توسعه و حمایت از بورس تحصیلی و برنامه نویسی اصلی اختصاص دارد. درک مطالعات دیاسپورای آفریقایی را در میان جامعه دانشگاهی و عموم مردم گسترش می دهد.

 پس از فصل‌های موفق با تمرکز بر اتیوپی و غنا در سال‌های 2019 و 2022، منطقه اقیانوس هند به‌عنوان «مهد جهانی‌سازی» و «صحنه مرکزی» در جهان چندقطبی معاصر انتخاب شد. "اقیانوس هند که توسط قاره های آفریقا، آسیا و استرالیا محصور شده است، قرن ها مسیری حیاتی بوده است که شاهد چرخش های قابل توجهی است. با تمرکز این فصل، محققان مختلف نیروهای متعددی را برجسته می کنند که جزایر اقیانوس هند را در آفریقا شکل می دهند و ما را قادر به تفسیر می کنند. 

دکتر صلاح ام حسن  Salah M. Hassan  مدیر مؤسسه آفریقا شارجه، گفت: تاریخ آفریقا، اکنون آن را درک کنید و آینده آن را تصور کنید. سازماندهی شده توسط موسسه آفریقا با همکاری محققین برجسته جرمی پرستولت، استاد تاریخ در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو. رقیه مصطفی ابوشراف، استاد مردم شناسی دانشگاه جورج تاون قطر؛ و اودی چاندرا، استادیار دولت در دانشگاه جورج تاون قطر، این سمپوزیوم توسط پریتا مایر، دانشیار تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک، و لورا فیر، استاد تاریخ آفریقا در گروه خاورمیانه، جنوب سازماندهی شده است. مطالعات آسیایی و آفریقایی در دانشگاه کلمبیا. با پیشروی فصل متمرکز بر کشور، سمپوزیوم "نخ های رنگارنگ" جزایر غربی اقیانوس هند را جشن گرفت و بر اهمیت تاریخی، اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی آنها تأکید کرد.

 محققان، نویسندگان، هنرمندان و فعالان در چهار بخص شرکت کردند. بحث ها پیرامون پوشش زنان، فمینیسم، و اقیانوس هند؛ ارتباطات مادی و گسست؛ سینما و مکان سازی؛ و بازنمایی ها و تخیل ها تمرکز داشت.

پروفسور پرستولت، یکی از اعضای کنفرانس، گفت: «این موضوعات نه تنها در مقایسه با سایر مناطق جهان، بلکه به این دلیل که بر خلاف همتایان اقیانوس اطلس و مدیترانه، پیوند منحصربه‌فرد روابط بین‌محلی اقیانوس هند هرگز آنچنان که شایسته آن است، مورد توجه قرار نگرفته است.» 

یکی از سازمان‌دهندگان، پریتا مایر، دانشیار تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک، در سخنرانی افتتاحیه‌اش این نکته را به اشتراک گذاشت: «این سمپوزیوم دانشمندان را از زمینه‌ها و رشته‌های مختلف گرد هم می‌آورد تا جهان اقیانوس هند را در مرکز تاریخ هنر جهانی قرار دهد. مسائل مبرم در رابطه با ابعاد فرهنگی جهانی شدن با پیش‌زمینه اهمیت اقیانوس‌ها و محیط‌های دریایی در شکل‌دهی جهان ما. مقالات جداگانه موضوعات متنوعی مانند تحرک اقیانوسی عکاسی، گستردگی فرافرهنگی معماری جزیره‌ای، و نمایش‌های سینمایی جهان‌های زندگی مجمع‌الجزایر را موضوع‌بندی می‌کنند. ” 

علاوه بر این، این سمپوزیوم صحنه‌ای تکان‌دهنده را در بخش پایانی مجموعه با عنوان «اکولوژی‌های در هم تنیده و تاریخ‌های به هم پیوسته: حاشیه اقیانوس هند» که برای موریس در سال 2024 برنامه‌ریزی شده بود، ارائه کرد. 

پروفسور جرمی پرستولت، نیز معتقد است این کنفرانس، به پیوند منحصربه‌فرد فرامحلی اشاره کرد. روابط در اقیانوس هند که از نظر تاریخی در مقایسه با همتایان اقیانوس اطلس و مدیترانه نادیده گرفته شده است: "اقیانوس هند، که به عنوان اقیانوسی که سریع‌ترین گرم شدن را در سطح جهان می‌شناسد، نیازمند تغییر در مفهوم عدالت زیست‌محیطی است. این سمپوزیوم به دنبال ایجاد گفت‌وگوی جدیدی بین فضاهای فرعی و مناطق تاریخی در امتداد حاشیه اقیانوس هند، با تمرکز به ویژه بر اقیانوس هند است. آفریقا."

به آینده: قانون نهایی فصل متمرکز بر کشور با فرود آمدن پرده بر روی «رشته های رنگارنگ»، 

مؤسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute در خط مقدم گسترش درک در مطالعات آفریقایی و آفریقایی دیاسپورا باقی می ماند. 

سمپوزیوم "اکولوژی های در هم تنیده و تاریخ های به هم پیوسته: حاشیه اقیانوس هند" وعده پایانی فصلی است که میزبان مورخان محیط زیست، انسان شناسان، دانشمندان آب و هوا و زیست شناسان دریایی خواهد بود. آن ها می خواهند "محلی" و "جهانی" را به عنوان مقیاس های به هم پیوسته برای آینده ای زیست محیطی مشترک ببافید. 

این سریال به پر کردن شکاف ها، تقویت گفتگو و شکل دادن روایتی که بر چالش های زیست محیطی و غنای فرهنگی حاشیه اقیانوس هند تاکید دارد، ادامه خواهد داد.

 این مجموعه سمپوزیوم محدود به محافل آکادمیک نیست، بلکه یک دعوت آزاد برای عموم است، و تمام مقالات کنفرانس در کانال YouTube موسسه آفریقا قابل دسترسی است. 

علاوه بر فصل متمرکز بر کشور، مؤسسه آفریقا از طریق همکاری با انتشارات دانشگاه دوک در انتشار "Monsoon: Journal of the Indian Ocean Rim" کمک قابل توجهی به مطالعات اقیانوس هند می کند.

 این مجله میان رشته ای که توسط روگایا مصطفی ابوشراف و جرمی پرستولدت ویرایش شده است، به شکافی در ادبیات موجود می پردازد و پویایی های فرهنگی، تاریخی و سیاسی جوامع ساحلی اقیانوس هند را بررسی می کند. Monsoon که هر دو سال یک بار منتشر می شود، با هدف افزایش دید مطالعات اقیانوس هند، ترویج گفتگو در مورد جوامع، هنرها و فرهنگ های حوضه است. 

این یک منبع حیاتی در مطالعات اقیانوسی و جهانی است که تحقیقات اصلی را ارائه می دهد و مخاطبان زیادی را درگیر می کند. 

موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute که توسط شیخه حور القاسمی Hoor Al-Qasimi  و صلاح ام حسنSalah M. Hassan مدیریت می شود در سال 2018 تأسیس شد، یک مؤسسه تحقیقاتی دانشگاهی بین رشته‌ای است که به مطالعه، تحقیق و مستندسازی آفریقا و دیاسپورای آفریقا اختصاص دارد. 

این مجموعه که در پیوند تاریخی تبادل فرهنگی آفریقایی-عربی قرار دارد، درک مطالعات آفریقایی و دیاسپورای آفریقایی را در سطح جهانی گسترش می دهد. برنامه درسی تحصیلات تکمیلی مؤسسه آفریقا برای آموزش نسل بعدی متفکران انتقادی در مطالعات آفریقایی و دیاسپورای آفریقا از طریق برنامه سمپوزیوم ها و کنفرانس های بین المللی، نمایشگاه های هنرهای تجسمی و کمیسیون های هنرمندان، مجموعه فیلم ها و اجراها، و کلاس های اجتماعی و رویدادهای اطلاع رسانی طراحی شده است.

این مؤسسه در حال گسترش درک عمومی از مبادلات عربی و آفریقایی نه تنها در جامعه علمی، بلکه در جامعه محلی شارجه، منطقه و سراسر جهان است. با بازدید از وب‌سایت رسمی آن‌ها theafricainstitute.org می توانید نسبت به برنامه های متنوع آن به‌روز باشید تا درباره فصل متمرکز کشور و سایر برنامه‌ها بیشتر بدانید.

کد خبر: 71214
لینک کوتاه: https://www.iranart.news/fa/tiny/news-71214
شارجه Hoor Al Qasimi حور القاسمی موسسه آفریقا شارجه (GSU) The Africa Institute صلاح ام حسن Salah M. Hassan
سایر گزارش های تصویری