کد خبر: 7940 A

هفت شب دعوتید به رادیو با مهدی اخوان ثالث

هفت شب دعوتید به رادیو با مهدی اخوان ثالث

و زنی داشت به نام مریم، اهل خراسان، و در ۱۳۰۷ شمسی،» هیچ آقایی «را که من باشم» در توس خراسان به دامن روزگار افکند و این هیچ آقا همین‌طور بزرگ می‌شد، تا روزی و روزگاری که دید دارد برای خودش دلی دلی آواز می‌خواند

ایران‌آرت: ماجراهای زندگی ادبی و عقاید شعری مهدی اخوان‌ثالث در «کتاب شب» رادیو روایت می‌شود.

کتاب «بهترین امید»، گزیدهٔ ماجراهای زندگی ادبی و اشعار و عقاید زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث درباره شعرو شاعری، در هفت قسمت ۲۰ دقیقه‌ای، با صدای بهروز رضوی و تنظیم رادیویی محمدباقر رضایی، یکشنبه ۱۸ تیر در استودیو ۲۳ معاونت صدا ضبط شد.

آن‌طور که ایلنا خبر داده، این اثر که به زودی طی هفت شب پی در پی از برنامه کتاب شب رادیوتهران پخش خواهد شد، با تهیه‌کنندگی رضا قربانی و صدابرداری پرهام نوری پس از مرحله ضبط، وارد فاز موسیقی گذاری و تدوین فنی خواهد شد تا برای پخش دریکی از هفته‌های آینده، آماده شود.

زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث در کتاب «بهترین امید» که درسال ۱۳۴۸ در انتشارات آگاه چاپ شد و اکنون در واقع کتابی نایاب است، در شرح شناسنامه خود، این‌طور آغاز می‌کند که: «پدرم اسمش علی بود. و از آن» عطار طبیبان «بود. و اصلا اهل فهرج یزد بود اما کوچ کرده و پرورده خراسان بود. او زنی داشت به نام مریم، اهل خراسان، و در ۱۳۰۷ شمسی،» هیچ آقایی «را که من باشم» در توس خراسان به دامن روزگار افکند و این هیچ آقا همین‌طور بزرگ می‌شد، تا روزی و روزگاری که دید دارد برای خودش دلی دلی آواز می‌خواند؛ و اما چه آوازی! مسلمان نشنود، کافر نبیند... »

اخوان در ادامه مطلب، روایت می‌کند که چطور در کودکی به موسیقی، آن هم تار، علاقه‌مند شد و چرا پدرش با این هنر مخالفت کرد و او را به وادی شعروشاعری کشاند. و در وادی شعروشاعری نیز (شرح می‌دهد که) با چه مشکلات و موانع و حسادت‌هایی دست و پنجه نرم کرد و چطور از این مراحل گذشت تا به قول خودش به«هیچ» رسید.

محمد باقر رضایی کار‌شناس و نویسنده برنامه کتاب شب رادیو، به ایلنا گفت: همه جوان‌هایی که به شعروشاعری علاقه‌مندند، حتما این برنامه را (که زمان دقیق پخشش اطلاع رسانی خواهد شد) با دقت بشنوند و از تجربیات استخوان خردکرده‌ترین شاعر معاصر ایران، بهره ببرند تا راه موفقیت و آرامش در کار شعر و شاعری را، راحت‌تر بپیمایند، زیرا ماجراهای زندگی و حرف‌های اخوان ثالث در این کتاب، به خاطر صراحت و صداقت در بیان، بسیار سودمند و راه گشاست و هرگز چشم‌انداز گول زننده‌ای را برای دیگران ترسیم نکرده، بلکه فضای واقع بینانه‌ای را که برآمده از تجربه‌هایی غنی‌ست، پیش چشم ما گذاشته تا هرکس به مقتضای حال و روز خودش، بتواند در انتخاب خط سیر واقعی و رستگارکنندهٔ آن، مجهز باشد و از افتادن در مسیر سراب‌ها و دام‌های گستردهٔ آن، بپرهیزد.

برنامه کتاب شب، کاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران است که هرشب ساعت یازده‌ونیم، کتاب‌های مشهور و بر‌تر ایران و جهان در حوزه‌های مختلف (عمدتا مبتنی بر داستان و روایت و خاطره و زندگینامه) را برای شنوندگان رادیو، به مدت یک هفته بازخوانی می‌کند.

این برنامه از طریق سایت رادیو تهران، شبکه ایران صدا و اپلیکیشن تلفن همراه رادیو، قابل دریافت و دانلود است.

 

مهدی اخوان ثالث کتاب بهترین امید بهروز رضوی برنامه کتاب شب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین