کد خبر: 50543 A

مدل رنگین‌پوستی که صنعت مد را دگرگون کرد

مدل رنگین‌پوستی که صنعت مد را دگرگون کرد

بورلی جانسون، اولین مدل سیاه‌پوستی که عکسش روی جلد نشریه ووگ منتشر شد، درباره نژادپرستی و تبعیض در جهان مد سخن گفته است.

ایران آرت: بورلی جانسون در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در روزنامه واشنگتن پست انتشار یافت، گفت که هدف از انتشار عکس او "آوردن موج تغییرات در صنعت مد بود". عکس جانسون در سال ۱۹۷۴ بر جلد وُگ انتشار یافت. 

 جانسون نوشت:‌ "اما با گسترش رایزنی‌های ملی درباره نژادپرستی، داستان‌هایی درباره تبعیض در صنعت مد و بویژه در وُگ، زیر نورافکن قرار گرفت." 

به گزارش ایران‌آرت، جانسون نوشته است تبعیض براساس نژاد به معنی این بود که او از همکاران سفیدپوستش حقوق کم‌تری می‌گرفت، "صنعت مد در آوردن دیگر سیاه‌پوستان در بخش‌های دیگر صنعت مد و زیبایی کندتر عمل می‌کردند" و این که او به دلیل درخواست برای داشتن آرایشگر و عکاس سیاهپوست، "توبیخ" شد. 

بورلی جانسون، اولین مدل سیاه‌پوستی که عکسش روی جلد نشریه وُگ منتشر شد، درباره نژادپرستی و تبعیض در جهان مد سخن گفته است. 

به نقل از ایندیپندنت، این زن ۶۷ ساله نوشت:‌ "سکوت درباره نژاد، هم در آن زمان و هم اکنون هزینه‌ راه‌یافتن به پلکان ترقى در صنعت مد است." 

این مدل سابق در جایی از مقاله‌اش به آنا وینتور، سردبیر وٌگ اشاره می‌کند که اخیرا اذعان داشت این نشریه به "سردبیرها، نویسندگان، عکاسان، طراحان و دیگر هنرمندان خلاق سیاه‌پوست فرصت و فضای پیش‌رفت نداده است."

gettyimages-82177457-1024x1024

وینتور در ایمیلی به کارمندان وٌگ نوشت: "آسان نیست که یک فرد سیاه‌پوست در وٌگ کار کند و تعداد کارمندان سیا‌ه‌پوست وٌگ بسیار اندک است. می‌دانم گفتن این که بهتر عمل خواهیم کرد کافی نیست، اما این کار را خواهیم کرد و بدانید که من در این راه به صدا و پاسخ شما احترام می‌گذارم."

به گفته جانسون "تلاش‌های سابق وٌگ برای دربرداشتن همه طیف‌ها بسیار اندک بوده، به طوری که نه تغییری در صنعت مد ایجاد کرده و نه در خود نشریه." با این حال، به گفته جانسون، وینتور به عنوان "قدرت‌مندترین فرد در جهان مد" قدرت ایجاد تغییر در این صنعت را دارد. 

Beverly-Johnson-Talks-Vogue-Cover

جانسون با اشاره به گذشت ۴۶ سال  از زمان انتشار تصویرش بر جلد نشریه وٌگ، ابراز امیدواری کرد که "مبارزه با نژادپرستی و محروم کردن افراد، که مدت‌هاست بخش کریه صنعت زیبایی به شمار می‌رود، تداوم یابد." 

 

مدل مانکن سوپرمدل مدل سیاهپوست بورلی جانسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین