کد خبر: 6343 A

سه‌شنبه‌های ایران‌آرت با مد [یک]

گزارش میدانی خبرنگار ما از مسکو به دنبال تاثیر استایل پوتین بر مُدهای مورد علاقه مردم؛ رییس ‏جمهوری که جیمزباند می‌‏شود

گزارش میدانی خبرنگار ما از مسکو به دنبال تاثیر استایل پوتین بر مُدهای مورد علاقه مردم؛ رییس ‏جمهوری که جیمزباند می‌‏شود

روایت خواندنی همکار ایران‌آرت از سفر به روسیه، نکات عجیب و جذابی درباره تاثیر پوتین بر مدهای مختلف در این کشور دارد.

ایران‌آرت، حسام محمدی: به فارسی مسلط است. در راه هتل تا فرودگاه سن‌پترزبورگ سعی می‌کند خلاصه‌ای از کل زندگیش را برایم تعریف کند. می‌گوید افسر شوروی در افغانستان بوده، همان‌جا فارسی یادگرفته و مدارکش را نشان می‌دهد. از شغلش به عنوان راننده تاکسی راضی است و شهرش را هم دوست دارد. فرصت را برای پرسیدن سوالاتم مناسب می‌بینم و نظرش را در مورد رئیس جمهور کشورش، ولادیمیر پوتین می‌پرسم. به وجد می‌آید. دستش را مشت می‌کند و با هیجان می‌گوید خوشحال است که کشورش به دست یک مرد قوی اداره می‌شود. "یک کشور قوی توسط یک مرد قوی اداره می‌شود". خیلی طول نمی‌کشد تا بفهمم منظورش از قوی‏بودن پوتین، فقط اقتدار سیاسیش نیست، بلکه به قابلیت‌های ورزشی پوتین هم اشاره می‌کند. با او همراه می‌شوم. می‌گویم: "شنیده‌ام که پوتین کمربند سیاه کاراته دارد". جوری با جدیت نگاهم می‌کند که انگار بی‌دقتی بزرگی مرتکب شده‌ام. "نه، کمربند سیاه جودو دارد".

پوتین

چهره و لباس سرد پوتین؛ تجسس روزانه کشور بزرگ!

اداره بزرگ‏ترین کشور دنیا تنها نیمی از باری است که پوتین بر دوش می‌کشد. نصف دیگر مربوط به این است که او باید وانمود کند کار سختی انجام نمی‌دهد. شکی نیست که ولادیمیر پوتین در نیمه دوم مسئولیتش کاملا موفق بوده‌است. هیکل، چهره و پوشش رئیس‌جمهور روسیه، نه فقط برای طرفدارانش بلکه برای مخالفینش، نماینده‌‏ای از وجهه‌ وضع اداره کشورش است. وقتی که خواننده گروه موسیقی پوسی‌رایوت که به مخالفت با پوتین شناخته می‌شود در سال 2014، برای انتقاد از رئیس‌جمهور، شایعه بوتاکس گونه‌هایش را مطرح کرد به مصنوعی‌‏بودن قدرت پوتین و سطحی‏‌بودن برنامه‌هایش اشاره می‌کرد.

چهره و لباس سرد پوتین پیام‌های متفاوتی دارد. بی‌بی‌سی در گزارشی، این پیام را در یک عبارت خلاصه می‌کند: کنترل محض. این گزارش می‌گوید: "پوتین جوری لباس می‌پوشد که گویا برای تجسس روزانه حاضر شده است". افسر سابق KGB واقعا لباسش را طوری تعیین می‌کند که تداعی‌کننده جیمز باند باشد. وقتی که یک شرکت تولید بازی آنلاین از مشتریانش خواست تا پوستری برای بازی جدید این شرکت طراحی کنند، یکی از کاربران پوستری از جیمز باند را که سرش با سر ولادیمیر پوتین جایگزین شده بود پیشنهاد کرد.

پوتین

این عکس به سرعت منتشر و توسط گروه‌های ناشناس در جاهای مختلف مسکو روی دیوارها نصب شد. گرچه پوتین به این اقدام واکنش نشان داد، اما بعید نیست که از ته قلب خوشحال شده باشد.

شاید جذابیت برند ایتالیایی بریونی (Berioni) هم برای رئیس جمهور روسیه، ریشه در همین مطلب داشته باشد: اینکه این برند سال‌ها لباس جیمز باند را دوخته است، همان لباسی را که کاربر زیرک روس سر پوتین را روی آن فتوشاپ کرد. جای این پرسش باقی است که آیا کاربر روس قصد تمسخر رئیس جمهور را داشته یا قصد تحسینش را.

 

رنگ‌‏های محافظه‌‏کارانه پیراهن، قرمزِ جسورانه کراوات

معمولا قواعد جهانی دیپلماسی جای کمی برای بروز شخصیت فردی سیاسیون باقی می‌گذارد، اما نه برای پوتین. او سابقا به عنوان "مرد در لباس مشکی" شناخته می‌شد: رئیس جمهوری که بیشتر به رنگ‌ مشکی برای کت و شلوارهایش علاقه دارد، کمتر از رنگ‌های جیغ برای کراوات‌های بدون نقش و نگارش استفاده می‌کند و رنگ‌های محافظه کارانه را برای پیراهنش ترجیح می‌دهد. با این حال، سلیقه رنگ‌بندی رئیس جمهور در سال‌های اخیر کمی وسعت پیدا کرده: او حالا سایر رنگ‌های تیره از قبیل خاکستری و آبی تیره را هم برای کت و شلوارهایش در نظر می‌گیرد و به کراوات‌های قرمز تیره علاقه نشان می‌دهد.

216410_486

پوتین از برندهای متفاوتی لباس می‌پوشد: کیتون ((Kiton ایتالیایی و تیگران (Tigran) روسی برای کت و شلوار، والنتینو (Valentino) برای کراوات و جان لاب (John Lobb) و سالواتوره فراگامو (Salvatore Ferragamo) برای کفش. هر چیزی که باعث شود بی‌نقص به نظر برسد مناسب است، اما آنچه در لباس‌هایش بیشتر به آن توجه می‌کند ساعتش است. رئیس جمهور روسیه از اینکه دوربین‌ خبرگزاری‌ها مجذوب ساعت 0.5 میلیون دلاری برند آ.لانگه و زهنه (A.Longe & Sohne) اش  شوند، ابایی ندارد. تعداد ساعت‌هایی که پوتین در سال‌های اخیر به دست کرده، حداقل 11 عدد تخمین زده می‌شود. با تمام این صحبت‌ها، برند محبوب پوتین بلانکپان (Blankpain) سوییسی است. رئیس جمهور علاقه خاصی هم به هدیه‏دادن ساعت‌هایش به مردم عادی دارد. پوتین در سال 2009، یک ساعتش را به پسر یک چوپان در منطقه سیبری و یک ساعتش را به یک آهنگر هدیه داد.

 

گشتی در مسکو به دنبال استایل پوتین در خیابان

لباس‌فروشی‌های کوچک مسکو همگی دسته‌ای لباس با تصویری از پوتین دارند. اگر از بعضی از تصاویر عجیب که مثلا پوتین برهنه را در حال غذادادن به اسب نشان می‌دهند، یا عکسی که در آن اوبامای کوچک‌‏اندام به نحو ملتمسانه‌ای به پوتین بزرگ نگاه می‌کند صرف نظر کنیم، در بیش‌‏تر تصاویر، پوتین با چهره‌ای مصمم و عموما با عینک آفتابیش نشان داده می‌شود و شخصیت مرموز و جیمزباندگونه‌اش را به یاد می‌اندازد.

پوتین

قطعا عرضه چنین محصولاتی بیشتر از مصرف آنهاست، اما آنچه جالب است این است که بعضی از مردم واقعا این لباس‌ها را می‌پوشند. برای اینکه درک کنید این موضوع چقدر عجیب است ببینید که چقدر علاقه‌مندید تی‌شرتی منقش به عکس رئیس جمهور محبوبتان را (در ایام معمولی سال و نه در ایام انتخابات) بپوشید. ‌

پوتین

مُدی که پوتین ترویج می‏‌کند

ولادیمیر پوتین تنها با کت و شلوار و مد دیپلماتیکش شناخته نمی‌شود. تصاویر معروف او سوار بر اسب، در حالی که تنها پوتین، ساعت، عینک آفتابی و یک شلوار نظامی به تن دارد و بدن ورزشکاریش را به رخ می‌کشد، لباس موتورسواریش بازهم با عینک آفتابی، لباس جودو و عکس‌هایی که در یک باشگاه بدنسازی با  لباس ورزشی به قیمتی معادل 3200 دلار گرفته است، تنها بخشی از مدی را که رئیس جمهور روسیه عرضه می‌کند، نشان می‌دهند.

پوتین

ولادیمیر پوتین می‌داند در هر زمانی چطور لباس بپوشد ولی همواره یک پیغام را منتقل کند. این پیغام بر خلاف باور بی‌بی‌سی کنترل نیست، بلکه اقتدار است.

 

 

ولادیمیر پوتین پوتین حسام محمدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین