کد خبر: 11391 A

شکسپیر، میتینگ سیاسی و دیوار برلین/ محتوای پاویون‌های 6 کشور در دوسالانه معماری ونیز

شکسپیر، میتینگ سیاسی و دیوار برلین/ محتوای پاویون‌های 6 کشور در دوسالانه معماری ونیز

پاویون‌های ملی شش کشور سمت و سو و رویکردهای ویژه خود را برای ارائه در شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز اعلام کردند.

ایران آرت: شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز از 26 می تا 25 نوامبر 2018 برگزار می‌شود و علاوه بر 16 نمایشگاه معماری بین المللی در دوسالانه پیش رو پاویون‌های ملی کشورهای مختلف جهان هم رویکردهای ویژه خود را برای ارائه در این رویداد بین المللی اطلاع رسانی می‌کنند. وبسایت آرک دیلی، نشریه معتبر عرصه معماری نیز که با دوسالانه معماری ونیز در این اطلاع رسانی‌ها همکاری دارد تا اینجای کار به معرفی محتوای پاویون‌های شش کشور بریتانیا، کانادا، آمریکای شمالی، هلند، آلمان و استونی پرداخته است.

 

"طوفان" ویلیام شکسپیر

پاویون بریتانیا تحت عنوان عمومی "جزیره"، کانسپتی مبتنی بر فضای سیاسی حاکم بر این روزها در بریتانیا را ارائه خواهد کرد.

آدام کورسو، پیتر سنت جان و مارکوس تیلور در این پاویون حال و هوای میتینگ‌های سیاسی را حول محور فضای سیاسی اجتماعی بریتانیا بازیابی خواهند کرد. ارجاع مشخص این فضا نمایشنامه ای از ویلیام شکسپیر با عنوان "طوفان" را هدف قرار می‌دهد که این نویسنده شهیر بریتانیایی در حدود سال‌های 1611 تا 1612 به تحریر درآورده است. گفته می‌شود شکسپیر در این نمایشنامه که شرح درهم شکستن کشتی‌ حامل مهاجران اروپایی به جزایر برمودا در همان سال‌ها است، از روایت‌های ژورنالیستی برای خلق جزئیات حادثه بهره برده است.

همچنین تابلوی حکاکی از جورج رامنی خلق شده در (1797) که همین حادثه را به تصویر کشیده در فضای پاویون بریتانیا در دوسالانه ونیز ارجاعی دیگر به کانسپت مورد نظر گردانندگان را شکل خواهد داد.

سارا مان، مدیر طراحی و معماری در شورای بریتانیا، این کانسپت را بازگو کننده عدم اطمینان‌هایی که در جهان امروز وجود دارد، می‌داند. شاید موقعیتی شبیه به آنچه شکسپیر در قرن هفدهم به تصویر کشیده ، بریتانیا در حالی که با مسئله خروج از اتحادیه اروپا رو به رو است، ناگزیر از بازتعریف موقعیت و هویت تازه ای خواهد بود.

آدام کورسو، پیتر سنت جان و مارکوس تیلور پیش از این در چندین پروژه، از جمله یک پیشنهاد مشترک برای یادبود هولوکاست در بریتانیا، همکاری کرده‌اند.

 

کاوش طراحی بومی

شورای هنر کانادا، پروژه طراحی بومیان UNCEDED را برای نمایندگی کانادا در دوسالانه معماری ونیز 2018 انتخاب کرده است. این نمایشگاه توسط معمار کانادایی داگلاس کاردینال هدایت می‌شود و معماری فرهنگ‌های بومی سراسر جزیره لاکپشت (نام بومی شمال امریکا) را تجزیه و تحلیل آن می‌کند.

کاردینال در این باره می‌گوید: " برایم باعث افتخار است که در این فرصت زیبایی و ارزش‌های بومی کانادا را در این رویداد معماری مهم و معتبر بین المللی نشان دهم. به رغم سهل انگاری‌هایی که موجب تخریب بخش‌هایی از فرهنگ بشری صورت گرفته، فرهنگ‌های انعطاف پذیر و زیبای بومی مانند ققنوس، هربار از خاکستر خود جان دوباره می‌گیرد و بار دیگر تصویری ازهماهنگی با طبیعت را پیش روی ما می‌گذارد.بسیار به جا است که فرصتی دست داده تا معماری بومی جزیره لاکپشت در ایجاد جهان بینی گسترده تری در تلقی‌های ما از فرهنگ بشری تاثیرگذار باشد.

این معمار، خود با طراحی‌های های ساده و طبیعی که ریشه در میراث بومی کانادا دارد، شناخته می‌شود. او ساختمان‌های متعدد و قابل توجهی را در سراسر آمریکای شمالی از جمله دانشگاه‌های رجینا، ساسکاچوان (2003)، موزه تاریخ کانادا در گاتینو، کبک (1989) و موزه ملی  اسمیتسونیا ن بخش هندوستان در واشنگتن دی سی (1998) را طراحی کرده است.

کاردینال در این رویداد با جرالد مکمستر، مدیر مرکز مطالعات بوم شناختی و استاد ویژوال بیسیک و مطالعات انتقادی در دانشگاه اوکاد ، همچنین با دیوید فورتین، معمار و مدیر برنامه درسی دانشکده معماری McEwen در دانشگاه لورنتیان، مشارکت خواهد کرد. این‌ها تیمی متشکل از 18 طراح از سراسر کانادا و ایالات متحده را در محقق کردن ایده این نمایشگاه رهبری خواهند کرد.

دوسالانه معماری ونیز

مطالعه روش‌های جایگزین زندگی، کار و اوقات فراغت

موسسه Het Ni، euwe (HNI) WORK، BODY، LEISURE "مطالعه روش‌های جایگزین زندگی، کار و اوقات فراغت" را به عنوان موضوع پاویون کشور هلند در دوسالانه معماری ونیز 2018 ارائه خواهند کرد. مارینا اوتورو ، رئیس بخش تحقیقاتی HNI و عضو آژانس توریسم هلند، ازمدیران سه سالانه معماری اسلو در سال 2016، به عنوان یک میانجی خلاق این ارائه را هدایت خواهد کرد. این پروژه در حقیقت پژوهشی مشترک از مجموعه ای از مشارکت‌های تخصصی معماران، طراحان و مؤسسات آموزشی هلند است.

در بخشی از پاویون هلند این رویکرد در برقراری ارتباط با پژوهشگران طراحان "ایده‌های غیر متعارف و انتقادی" نشست‌هایی را برگزار خواهد کرد.

این نمایشگاه  تقویت اشکال جدید خلاقیت و برخورد مسئولانه تر در عرصه معماری دنبال می‌کند که به زعم برگزار کنندگان به "تنظیمات فضایی، شرایط مطلوب زندگی و انسان محوری منجر خواهد شد؛ امری که در نظر طراحان این پاویون  در اثر فن آوری های جدید و اتوماسیون مناسبات کار و تولیددچار خدشه شده است. این پروژه قصد دارد یک کاتالیزور برای مکالمه ای فراگیر و بلند مدت در مورد شیوه‌های جایگزین زندگی و اوقات فراغت شود؛ امری که با توجه به  پیشینه تاریخی هلند به عنوان یک زمینه بارور برای دیدگاه‌های نوآورانه معماری و اجتماعی، دور از دسترس نخواهد بود.

محتوای پیش بینی شده برای ارائه در این پاویون، علاوه بر مطالعات موردی تاریخی و جغرافیایی در هلند، مناسباتی را که در دنیای امروزدر جهت  تعامل بین انسان و ماشین شکل گرفته را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

ابعاد شهروندی

پاویون ایالات متحده آمریکا در دوسالانه معماری ونیز  2018  با هفت طراح حضور خواهد داشت که نمایشگاه‌های اصلی را ارائه خواهند کرد.. گروهی از معماران، معماران منظر، هنرمندان و طراحان موضوع ابعاد شهروندی را از زوایای مختلفی مطرح خواهند کرد و به بررسی "معنی شهروندی به عنوان شاخه ای از حقوق و مسئولیت‌ها در عرصه‌های حقوقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌پردازند.

"دیلر اسکوییدو + رنفرو" ، "تودی کروز + فونت فرمان" ،"کلر ایسرلینگ" ، "ارت دیزاین"، "اسپیس" و "استودیو گنگ " از موسساتی هستند که در برگزاری این برنامه همکاری خواهند داشت.

علاوه بر این‌ها بخشی از برنامه‌های پاویون آمریکا در دوسالانه ونیز به نمایش پروژه‌های در دست اقدام طراحان و هنرمندان آمریکا اختصاص خواهد داشت.

موسسه هنر شیکاگو (SAIC) و دانشگاه شیکاگو، نیل آتکینسون، دانشیار معماری تاریخ در دانشگاه شیکاگو؛ ان لویی، استادیار SAIC و یکی از بنیانگذاران معماری Future Firm ؛ و میمی زایگر، منتقد، و مدرس هنری از دیگر همکاران

این پروژه هستند که در ارتباط با مضمون مورد این نمایشگاه برنامه‌هایی را ارائه خواهند داد.

دوسالانه معماری ونیز

دیوارها

دیوار برلین در فاصله سال‌های 1961 تا 1989 میان "شرق" و "غرب" ایستاد و حالا 28 سال پس از میان برداشتن دیوار برلین، طراحان پاویون آلمان در دوسالانه ونیز این واقعه تاریخی را به عنوان کانسپت اصلی خود انتخاب کرده‌اند.

این نمایشگاه با مدیریت "ماریان تولدلر" برگزار می‌شود، و به  ادامه تفکرات و گرایش‌هایی می‌پردازد که امروز و در جهان معاصر همچنان به دلالت‌هایی در تقسیم و تفکیک  سرزمین‌ها و انسان‌ها از یکدیگر منجر می‌شوند.

برگزار کنندگان این نمایشگاه معتقدند؛ همانطور که جامعه جهانی به طور همزمان رشد پیدا می‌کند، دیوارها هم به طور فزاینده ای در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته‌اند. دیوارهایی که مردم را از هم جدا می‌کنند و می‌توانند تفکیک قدرت و محرومیت‌ها را نشانه گذاری کنند؛ هر چند منظور از برپا کردن  این دیوارها گاهی حفاظت از مردمان تعریف می‌شود.

به گفته طراحان این نمایشگاه از سوی دیگر بر نقش دیوارها را به عنوان یک پدیده فضایی پویا  تمرکز خواهند کرد و نمونه‌های برجسته ای از طراحی شهری و معماری که به جنبه‌های تفکیک و یکپارچگی انسان‌ها اشاره دارد، مرور خواهند شد. همچنان که اشاره شد دیوار برلین که ظهور و سقوط آن نمادی همزمان ازغلبه و شکست رویکردهای متکی بر تفکیک و تقسیم جوامع است به عنوان پس زمینه این کانسپت در نظر گرفته شده است.

 

"پروژه‌هایی از گذشته‌های دور"

پاویون استونی در دوسالانه  معماری ونیز 2018 ، مفهوم "چشم انداز" را بررسی خواهد کرد.

مرکز معماری استونیا "چشم انداز" را به عنوان موضوع غرفه استونی در بنیاد معماری ونیز 2018 اعلام کرده است.

لورا لینسی، رول‌اند راما و تاداس ریا، در این مجموعه پروژه ای را به نمایش می‌گذارند که "محیط معماری را به عنوان یک سیستم مداوم از لحاظ تاریخی" می‌بیند، و بر روی "پروژه‌هایی از گذشته‌های دور" تمرکز می‌کند.

به گفته تریین اوجاری، رئیس مرکز معماری استونی،  این مضمون بر اساس نظریه ای از لئونارد لپین معمار استونیایی در دهه 1970  شکل گرفته  که به دنبال تفسیر میراث معماری مدرن و اهمیت آن در زندگی امروز است.

رائول بودی معمار، رئیس هیئت منصفه، رئیس ECA، کمیسر نمایشگاه استونیایی در نمایشگاه بین المللی معماری در ونیز، توماس تمومس معمار، عضو UEA، مدرس دانشکده معماری آکادمی هنرهای استونی، ماریا آروسو مورخ و ، نماینده انجمن مؤسسات و مدیران هنری استونی، مدیر مرکز هنرهای معاصر استونی، یوهان تالی معمار، عضو UEA، هماهنگ کننده نمایشگاه استونی در سال 2016،  ورونیکا والک معمار، همچنین پاتر پره  معمار، عضو UEA

مدیران هنر استونی و مدیر موزه معماری استونی در این پروژه همکاری خواهند داشت.

 

منبع: هنرآنلاین

 

دوسالانه معماری ونیز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین