کد خبر: 31779 A

ادبی‌ترین محله لندن را ببینید / خانه‌ای برای شاعران رمانتیک و فرش ایرانی در اتاق فروید

ادبی‌ترین محله لندن را ببینید / خانه‌ای برای شاعران رمانتیک و فرش ایرانی در اتاق فروید

روستای همپستید نام محله‌ای در شهر لندن است که بسیاری از شخصیت‌های ادبی انگلیس ازجمله دراکولا، مری پاپینز، دکتر جکیل و آقای هاید در آن خلق شده‌اند.

ایران آرت: تپه‌های سرسبز پوشیده از درخت، سنجاب‌هایی که از عرض خیابان می‌گذرند و جو روستایی منحصربه‌فرد، همپستید را بیشتر از آنکه شبیه به محله‌های لندن کند به دنیای خاص خودش تبدیل کرده است.

بنابراین بی‌دلیل نیست که روستای همپستید برای قرن‌های متمادی به‌عنوان ادبی‌ترین محله پایتخت انگلستان شناخته می‌شود.

خانه‌ای تاریخی برای خلق ماشینی برای سفر به آینده

به گزارش سایت چمدان، یکی از مهم‌ترین و رویایی‌ترین خیابان‌های محله روستای همپستید خیابان ردیف کلیسا است که به‌ طرز مطلوبی با معماری سبک جُرجی ساخته شده است. زمانی هِربرت جُرج وِلز، نویسنده رمان‌های علمی‌تخیلی جنگ دنیاها و ماشین زمان در ساختمان شماره ۱۷ این خیابان زندگی می‌کرد.

2
خانه‌ای برای شاعران رمانتیک

خانه شماره ۱۰ این محله، ویلایی به سبک عصر نیابت سلطنت است که در آن شاعر انگلیسی سبک رمانس جان کیتس آخرین سال‌های زندگی‌اش را در آن سپری کرد و امروزه این خانه تبدیل به موزه شده است.

3

روایت است که جان کیتس مجموعه اشعار اُودها را که از محبوب‌ترین اشعار ادبیات انگلیسی است هنگام نغمه‌سرایی بلبلی زیر درخت آلو جنگلی در باغ این خانه سرود. کیتس بین سال‌های ۱۸۱۸ تا ۱۸۲۰ در این محله سکونت داشت. در همسایگی این شاعر سبک عاشقانه زنی به نام فانی براون زندگی می‌کرد. آنها مدتی بعد نامزد کردند اما ازدواجشان هرگز رخ نداد زیرا کیتس در سال ۱۹۲۱ در سفری که به رم داشت در سن ۲۵ سالگی درگذشت. داستان عاشقانه کوتاه اما آتشینش بعدها منبع الهام فیلم "ستاره درخشان" شد. امروزه خانه کیتس به موزه شاعران سبک رمانتیسیسم تبدیل شده است.

خانه شاعر رمانس دیگری

این ساختمان که وایلدز قدیمی نام دارد محل زندگی شاعر رمانس دیگری به نام ویلیام بلیک بود که تا سال ۱۸۲۷ (زمان مرگ) در آن زندگی می‌کرد.

4

خانه زیگموند فروید

شاید نتوان فروید را نویسنده ادبی نامید اما به‌دلیل کتاب‌های متعددی که دارد و لقبش به‌عنوان پدر روانشناسی جهان، نمی‌توان از خانه‌اش در این محله چشم‌پوشی کرد. فروید تا پایان عمر همراه با دخترش آنا در خانه شماره ۲۰ زندگی می‌کرد و آنا تا سال ۱۹۸۲ اینجا ماند. این ساختمان امروزه به موزه فروید تبدیل شده است و به‌خصوص اتاق کار این روانشناس با کاناپه معروفش خودنمایی می‌کند. زمانی بیماران فروید روی این کاناپه که با فرش ایرانی پوشیده شده دراز می‌کشیدند و پدر علم روانشناسی جهان به رویاهای آنها گوش می‌داد.

5

آرامستان گوتیک برای کنت دراکولا

ورودی آرامستان گوتیک همپستید جلوه‌ای تماشایی دارد. این گورستان سرسبز گوتیک علاوه‌براینکه محل دفن نویسندگان بسیاری است که در این محله زندگی می‌کردند منبع الهام بِرام استوکر خالق رمان کنت دراکولا است.

6

زادگاه مری پاپینز

هلن لیندان گاف معروف به پی.ال. تراورس در سال ۱۸۹۹ در استرالیا متولد شد و در سال ۱۹۳۳ به این خیابان زیبا در محله روستای همپستید نقل مکان و در این خانه رمان معروفش، مری پاپینز را خلق کرد.

7

بعد از جنگ جهانی دوم کمپانی دیزنی برای ساختن فیلمی اقتباسی از مری پاپینز با تراورس تماس گرفت. این فیلم با بازی جولی اندورز در سال ۱۹۶۴ اکران و خیلی زود به پدیده سینمای هالیوود تبدیل شد. امسال فیلمی با نام "بازگشت مری پاپینز" بر پرده سینماهای جهان رفت. در سال ۲۰۱۳ هم فیلمی با نام نجات آقای بنکس با بازی اما تامپسون و تام هنکس درباره ماجرای ساخته‌شدن فیلم مری پاپینز تولید شد. خانه محل سکونت نویسنده مری پاپینز که به "خانه دریادار" معروف است و در قرن نوزدهم بنا شده از ابتدا متعلق به یک دریادار نیروی دریایی سلطنتی انگلستان بوده است.

خانه‌ای که دکتر جکیل را به آقای هاید تبدیل کرد

در این خیابان زیبا خانه رابرت لویی بالفور استیونسُن قرار دارد. استیونسُن که به‌عنوان یکی از نویسندگان با بیشترین تعداد آثار ترجمه‌شده در زمین شناخته می‌شود در سال ۱۸۹۴در اقیانوسیه درگذشت. اما در فاصله استراحت میان این ماجراجویی تا ماجراجویی بعدی، استیونسُن در این خانه زندگی می‌کرد و رمان‌های جزیره گنج و دکتر جکیل و آقای هاید را خلق کرد.

8

معماری طراحی فروید خانه قدیمی فرش ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین