کد خبر: 33092 A

ببینید: طراحی داخلی به سبک آرت دکو / سبکی که دوباره متولد شد

ببینید: طراحی داخلی به سبک آرت دکو / سبکی که دوباره متولد شد

سبک آرت دکو دوباره متولد شده است و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را در زمینه دکوراسیون داخلی به همراه دارد.

ایران آرت: گرچه ممکن است عوامل و فاکتورهای بسیاری در زندگی ما، یادآور ویژگی های دهه ۲۰ – ۳۰ میلادی باشد، دکوراسیون داخلی سبک آرت دکو (Art Deco Style) یکی از مهم ترین ویژگی های این دوره است که در زندگی امروزی ما هم جلوه بسیاری دارد.

سبک آرت دکو به عنوان یک جنبش دیزاین در دوران صنعتی طلایی دهه ۲۰ میلادی مطرح شد؛ اما محبوبیت این سبک با نزول و افسردگی سبک صنعتی در دهه ۱۹۳۰ ادامه پیدا کرد. در حقیقت به دلیل رشد و طراحی ساختمان های بسیاری که با سبک آرت دکو در دوران سقوط اقتصادی ساخته می شدند، از این سبک گاهی به عنوان عامل افسردگی دوران صنعتی نام برده می شود. 

آرت دکو، تجسم تجمل و لوکس بودن:

به گزارش منودلیار، سبک آرت دکو که در دوران نزول سبک صنعتی رونق گرفت، به نوعی با این سبک متضاد است و استایلی تجملی و لوکس به شمار می آید. در این سبک دکوراسیون حیوانات و گیاهان عجیب و غریب، رنگ های طلایی، نقره ای و کروم، با سطوح براق و بازتاب کننده در کنار آینه ها به طور اغراق آمیزی استفاده می شوند. چرم های گران قیمت، سطوح مینا کاری و منبت کاری شده هم در سبک آرت دکو فراوان دیده می شود. تصاویر استایلی و پر زرق و برق از مردمان عصر تکنولوژی و دنیای مدرن ماشینی، به صورت نقاشی، پوستر و مجسمه در ساختمان ها و دکوراسیون داخلی سبک آرت دکو به کار گرفته می شود.

1

طرح های هندسی:

اگر به گذشته بازگردیم خواهیم دید که دکوراسیون سبک آرت دکو بیش از هر چیز بر طرح های هندسی مثل فرم های پله ای، ستاره ها، اشعه خورشید و منحنی های پر پیچ و خم استوار است (به عنوان مثال نگاهی به ساختمان کریسلر در شهر نیویورک بیندازیم که در اوج دوران آرت دکو ساخته شده است). این طرح ها در دوران محبوبیت آرت دکو کاملاً جدید و مدرن به نظر می رسیدند. بسیاری از این طرح های هندسی، از تمدن های آزتک باستان و موتیف های مصری کهن الهام گرفته شده بودند.

تأکید بر استفاده از متریال های ساخته دست انسان:

چون سبک آرت دکو در دوره پیشرفت تکنولوژی ها شکوفا شد و رونق گرفت، این استایل تأکید بسیاری بر استفاده از متریال های ساخته دست انسان مثل کروم، استیل و پلاستیک، در کنار متریال های طبیعی مثل چوب دارد. رنگ هایی که در این سبک به کار می روند غنی و گیرا هستند و باعث درخشش بیشتر این استایل می شوند. 

2

رسمی و کنترل شده:

سبک آرت دکو رسمی و کنترل شده است؛ زیرا همچنان که قواعد خود را حفظ می کند، پر زرق و برق و گیرا به نظر می رسد. تلفیق عناصر و المان های مختلف، سبک آرت دکو را چنان جذاب کرده که بعد از سال ها هم همچنان چشمگیر به نظر می رسد.

تولد دوباره این سبک دکوراسیون محبوب:

امروزه ممکن است وقتی از  واژه "آرت دکو" استفاده می کنیم، منظورمان توصیف تصویر زنان خوش پوش و مردان خوشتیپ، در فضایی چون سالن رقص با موسیقی جاز در پشت سر آن ها باشد. شاید این تصویر یادآور تجملی بودن دورانی باشد که سبک آرت دکو در آن رشد کرد، اما این استایل محبوب دوباره متولد شده است و ویژگی های منحصر به فرد خود را در زمینه دکوراسیون داخلی به همراه دارد.

3

ویژگی های کلی سبک دکوراسیون آرت دکو:

استفاده از طرح های مثلثی و فرم های متقارن، متوازن و هم اندازه با شکل های مشخص و قانونمند؛

زاویه های تیز با منحنی های پر پیچ و خم؛

سطوح براق و بازتاب کننده نور و به ویزه آینه ها؛

استفاده مکرر از طرح های هندسی تلفیقی برای ایجاد طرح ها و شکل های جدید؛

متریال های لوکس مثل چوب های خاص، خاتم کاری، طلاکاری و استفاده از کروم؛

تأثیر پذیری از موتیف ها و طرح های آزتک و مصر باستان، به ویژه زیگورات ها و معبد های خورشید؛

نورپردازی مشخص و تأکید کننده؛

رنگ های مشخص و جلوه گر، کنتراست رنگی به همراه استفاده تلفیقی از رنگ های خنثی مثل سیاه و سفید؛

بین المللی و جهان شمول بودن؛

فقدان بافت های خام و خالص؛ همه چیز پولیش خورده، نرم و ماشین کاری شده است؛

استفاده از پوست حیوانات برای جلوه گری بیشتر فضا؛

استفاده از طرح های حیوانی و گیاهی؛

جشن و شکوه خطوط؛

عدم استفاده از طرح های رایج مثل خالخالی، گلگلی، راه راه و…

معماری دکوراسیون دکوراسیون داخلی طراحی آرت دکو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین