کد خبر: 37483 A

معماری مدرن و جذاب موزه ملی لهستان/ عکسها

معماری مدرن و جذاب موزه ملی لهستان/ عکسها

کارشناسان معماری می‎گویند ﭘﺮﻭژﻩ موزه ملی فیلارمونیک لهستان با سبک خاص خود ﺑﻪ ﻏﻨﺎﻯ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺷﻬﺮﻯ افزوده است.

ایران آرت: موزه ملی فیلارمونیک لهستان پاسخی به معماری سنتی است. این مکان ارزشمند و تماشایی در شهر "ﺷﺘِﭽﻴﻦ" قرار دارد و ﺩﺭ ﻓﺴﺘﻴﻮﺍﻝ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﻌﻤﺎﺭﻯ در سال 2016 ﺑﻪ‎ﻋﻨﻮﺍﻥ "ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۶ ﺟﻬﺎﻥ" ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺷﺪه است. هر رهگذر با دیدن این بنای زیبا، مکث می‎کند و برای چند لحظه هم که شده زیبایی معماری آن را می‎ستاید.

این ساختمان دو سالن کنسرت دارد که طراحان هنرمند آن برای آکوستیک (عایق صوتی) کردن فضا و کنترل نور، از جنس بتن در ساختن آن استفاده کرده‎اند و درست مثل دو جعبه‎ی معلق در کنار یک لابی بسیار  بزرگ و روشن، قرار گرفته‎اند.

پلکان مرکزی موزه ملی لهستان، به همه توابع و کاربری‎های ساختمان متصل و مرتبط است و این ارتباط موجب ایجاد یک فضای چند منظوره‎ی بزرگ شده است. این عمارت از پوسته‌‎ای نمادین و دو لایه‌ تشکیل شده که نتیجه آن ایجاد نمایی شیشه‌ای و یکپارچه است که مانند یک عایق، تمام ساختمان را از تهویه هوای گرم بی‎نیاز کرده است.

3

به گزارش مجله دلتا، بخشی ﺍﺯ این ﻣﻮﺯﻩ ﺭﺍ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﺳﺎﺧﺘﻪ‌ﺍﻧﺪ ﻭ روی سقف آن، ﻓﻀﺎﻯ ﻋﻤﻮﻣﻰ و بسیار بزرگ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. این فضای وسیع، محل تجمع ورزشکاران محلی و بیشتر مکان مناسبی برای ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺍﺳﻜﻴﺖ‌ﺳﻮﺍﺭﺍﻥ  ﺍﺳﺖ.

معماری ﺍﻳﻦ ﻃﺮﺡ ﺳﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺭﺍ ﺗﺪﺍﻋﻰ ﻣﻰ‌ﻛﻨﺪ: ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺩﻭﻡ، ﺧﺮﺍﺑﻰ‌ﻫﺎﻯ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺟﻨﮓ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﻛﻪ ﺷﻜﺎفی چشمگیر و بزرگ را ﺩﺭ ﻭﺳﻂ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

5

ﺗﻮﭘﻮﮔﺮﺍﻓﻰ ﺍﻳﻦ موزه ﻫﻢ از چند جهت ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ. به طور مثال ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺯﻳﺮ ﺯﻣﻴﻦ آن بسیار ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ تاریخ ﻭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ‌ﺷﻨﺎﺳﻰ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺍﺳﺖ. همچنین، می‎توان ﻧﻤﺎﻯ ﺧﺎﺭﺟﻰ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ چشم‎های ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ‌ﻫﺎﻯ متنوع و از دیدگاه‎های مختلف،  ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩ.

کارشناسان معماری می‎گویند ﺍﻳﻦ ﭘﺮﻭژﻩ با سبک خاص خود، ﺑﻪ ﻏﻨﺎﻯ ﺷﻬﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺷﻬﺮﻯ افزوده است.

4

6


7

معماری طراحی موزه ملی لهستان موزه ملی فیلارمونیک لهستان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین