کد خبر: 38451 A

ابر شهر جاه‌طلبانه‌ای که در عربستان ساخته می‌شود/ عکس

ابر شهر جاه‌طلبانه‌ای که در عربستان ساخته می‌شود/ عکس

ئوم یکی از پروژه‌های اصلی و بنیادین برای چند وجهی کردن اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی این کشور به فروش سوخت‌های فسیلی است.

ایران آرت: اطلاعات تازه‌ای در مورد برنامه بسیار جاه‌طلبانه عربستان برای ساخت یک ابر شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری در بیابان منتشر شده که گفته می‌شود "پروژه نئوم" (Neom project) نام دارد. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، بر اساس برنامه ریزی ها، عربستان می خواهد این شهر را که به اندازه ایالت ماساچوست خواهد بود به تکنولوژی های بسیار مدرن و در مواردی بسیار عجیب و غریب مجهز سازد.

این گزارش بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط سه کمپانی مشاوره بزرگ جهان که در زمینه طراحی این ابر شهر آینده نگرانه مد نظر ولیعهد عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان، به او مشاوره خواهند داد تهیه شده است. نام این شهر مدرن "نئوم" خواهد بود که از واژه یونانی "neos" به معنای جدید گرفته شده است.

از طرح های ارائه شده توسط مشاوران پروژه، استفاده از ابرهای مصنوعی برای ایجاد باران در بیابان، خدمتکاران رباتیک برای انجام کارهای خانه و ساحلی دارای شن هایی که در تاریکی می‌درخشند اشاره کرد. 

به گزارش روزیاتو، نئوم یکی از پروژه های اصلی و بنیادین در چشم انداز ۲۰۳۰ بن سلمان برای مدرنیزاسیون و چند وجهی کردن اقتصاد عربستان سعودی و کاهش وابستگی این کشور به فروش سوخت های فسیلی است. عربستان سعودی با فاصله ای بسیار اندک پس از ایالات متحده، بزگر ترین تولید کننده کننده نفت در جهان است.

2

بدین ترتیب رونق اقتصادی در این کشور تا حدود زیادی به قیمت های جهانی نفت وابسته است، قیمت هایی که تعادل نداشته و دائماً در حال نوسان است. بن سلمان برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۷ در کنفرانس سرمایه گذاری موسوم به Future Investment Initiative از این پروژه سخن گفت و اعلام کرد که شهر نئوم "جایی برای کسانی است که در مورد جهان رویاپردازی می کنند".

4

نظمی النصر، مدیر اجرایی پروژه نئوم در این باره می گوید: "نئوم تماماً در مورد چیزهایی است که ضرورتاً متعلق به آینده و رویایی است. از این رو ما در مورد تکنولوژی صحبت می کنیم که بسیار بروز و فراتر از آن بوده و در برخی موارد هنوز در حال توسعه یا حتی در مرحله تئوری است". در حالی که دولت عربستان سعودی ادعا می کند این شهر "برترین ذهن ها و بهترین استعدادهای جهان" را جذب خواهد کرد نگرانی هایی در مورد چگونگی تامین هزینه های ساخت و جذب سرمایه برای این شهر آینده نگرانه وجود دارد. گفته می شود که سرمایه گذاری برای طراحی و توسعه  مراحل اولیه ساخت این پروژه از طریق وام دهندگان خارجی تامین شده است.

3

عربستان معماری معمار معماری مدرن ابر شهر
نظرات خوانندگان
  • الهه
    پاسخ

    اونوقت ما با این همه منابع طبیعی این همه جاهای زیبا این مردم باهوش باید چند ساعت سرکار بشینیم تا برق بیاد خدایا شکرت

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین