کد خبر: 42882 A

ببینید: مرتفع‌ترین برج‌ها و ساختمان‌های ایران/ از برج میلاد تا برج سفید و برج الماس

ببینید: مرتفع‌ترین برج‌ها و ساختمان‌های ایران/ از برج میلاد تا برج سفید و برج الماس

از برج میلاد تهران تا برج الماس قو خاورمیانه سازه‌های مرتفعی هستند که به شکل اصولی‌ ساخته شده‌اند.

ایران آرت: تا دو، سه دهه پیش کمتر ساختمانی بیش از ده یا دوازده طبقه ساخته می‌شد و هر ساختمانی که ارتفاعی بیشتر از این داشت، برج مرتفع و آسمان‌خراش محسوب می‌شد. اما در دو دهۀ اخیر با پیشرفت تکنولوژی ساخت‌وساز و روش‌ها و متریال نوین، امکان طراحی و ساخت سازه‌های مرتفع بیشتری حاصل شده است و شاهد سر برآوردن ساختمان‌های بلند در اکثر شهرهای بزرگ کشور بوده‌ایم. البته مرتفع‌ترین برج‌های ایران در حال حاضر در کلان‌شهرها واقع شده‌اند.

برای آنکه سازه‌های مرتفع به صورت اصولی و ایمن ساخته شوند، باید استانداردها و ضوابط حساسی رعایت شود. بررسی‌ها از نوع خاک محل احداث و تحمل حداکثر وزنی که می‌تواند تحمل کند شروع شده و همچنین گسل‌های منطقه و میزان خطرآفرینی آنها را مطالعه می‌کنند. شدت و جهت وزش باد هم خصوصاً در بالاترین نقطۀ برج محاسبه می‌شود.

از طرف دیگر با توجه به اینکه یک برج تجاری یا مسکونی هجوم و حضور جمعیت بالایی را ایجاد می‌کند، دسترسی‌ها به زمینی که برج قرار است در آن ساخته شود هم باید بررسی شوند. تک‌تک این مسائل و موارد مهم دیگر روی طراحی، اجرا و حتی امکان احداث برج در سایت مورد نظر تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سایت کیلید، متاسفانه در سال‌های اخیر برج‌های تجاری و مسکونی بسیاری در شهرهای بزرگ ساخته شده که بسیاری از استانداردها برای آنها رعایت نشده و آنها را به یک بمب ساعتی خطرناک برای مواقع بروز زلزله و آتش‌سوزی تبدیل کرده است. این ساختمان‌ها همچنین بافت منطقه را به هم ریخته و حتی مزاحمت‌هایی از نظر دسترسی برای باقی ساکنین محله ایجاد کرده‌ است.

با این حال می‌توانیم سازه‌های مرتفعی در ایران بیابیم که  از این لحاظ در وضعیت بهتری قرار دارند و اصولی‌تر ساخته شده‌اند. در ادامه با مرتفع‌ترین برج‌های ایران آشنا خواهید شد.

برج میلاد

برج میلاد تهران با ۴۳۵ متر ارتفاع بلندترین برج کشور و ششمین برج بلند مخابراتی در جهان و یکی از مرتفع‌ترین برج‌های ایران است که در زمینی با مساحت ۶۲ هکتار احداث شده است. میلاد در شمال‌غربی شهر تهران قرار دارد و دسترسی به آن از سه طریق میسر است: بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، بزرگراه حکیم و بزرگراه همت.

برج میلاد که یکی از مرتفع‌ترین برج‌های ایران و جهان است به یکی از نمادهای پایتخت ایران و همچنین مرکز مهمی برای رویدادهای فرهنگی و تفریحی تبدیل شده است؛ به همین دلیل جزو جاذبه‌های گردشگری هم محسوب می‌شود. البته یکی از کاربری‌های اصلی این برج مانند باقی سازه‌های مرتفع در ایران و جهان، رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران است.

1

این برج دارای مرکز همایش‌های بین‌المللی با ۱۵ سالن مختلف، سکوی دید باز و بسته، انواع رستوران‌ها، فضاهای نمایشگاهی، موزۀ مشاهیر ایران، گنبد آسمان، پارک دلفین‌ها، دو سالن سینما و… است که آن را به مرکزی کم‌رقیب در حوزۀ امکانات تفریحی و رفاهی در ایران تبدیل کرده است.

یکی از نکات برجسته در طراحی برج میلاد، قسمت تاج آن است که نمای بیرونی‌اش با معماری سنتی ایرانی و نقش‌ونگارهای آن هم‌خوانی و هماهنگی دارد.

ساخت برج میلاد پس از چند سال تحقیق و بررسی در دی‌ماه سال ۷۶ شروع شد و پس از ۱۱ سال، در مهر سال ۸۷ به بهره‌برداری رسید.

برج بین‌المللی تهران

این برج بلندترین ساختمان مسکونی و یکی از مرتفع‌ترین برج‌های ایران است که ۱۶۲ متر ارتفاع داشته و در ۵۶ طبقه ساخته شده است. برج بین‌المللی تهران که با سه بال طراحی شده و ۲۲۰هزار مترمربع زیربنا دارد. این غول مرتفع و مستحکم ۵۷۲ واحد مسکونی را شامل می‌شود که در بین آنها پنت‌هاوس‌های تریپلکس هم وجود دارد.

این برج بین بزرگراه‌های حکیم غرب، کردستان و خیابان شیخ بهایی واقع شده است و دسترسی به آن از هر نقطۀ شهر آسان است.

برج بین‌المللی تهران طبق ضوابط و استانداردهای روز طراحی و ساخته شده است. طراحان و سازندگان آن مدعی هستند این ساختمان می‌تواند زلزله‌هایی با شدت ده ریشتر را هم تاب بیاورد. با این حساب این ساختمان عظیم مقاوم‌ترین برج مسکونی ایران در برابر زلزله است.

2

هر بال این برج چشم‌انداز متفاوتی از تهران را به نمایش می‌گذارد. ساکنین واحدها از خدماتی مانند مدیریت انرژی مصرفی، شبکه کامپیوتری داخلی، دوربین‌های مداربسته، سیستم اطفاء حریق، آنتن مرکزی تلویزیون و سیستم کنترل ترافیک آسانسور برخوردار هستند.

در طبقۀ همکف برج ۱۷ واحد تجاری وجود دارد که در خدمت رفاه و آسایش ساکنین آن هستند. دو زمین تنیس اختصاصی و امکانات کامل ورزشی هم از دیگر امکانات این برج است. همچنین هزار پارکینگ سرپوشیده با اسکلت بتنی و دیوار حائل برای ساکنین برج در نظر گرفته شده است.

با وجود آنکه در سال‌های اخیر ساخت سازه‌های مرتفع در ایران رشد چشم‌گیری داشته است، اما این ساختمان همچنان جزو بلندترین برج‌های کشور است.

مرکز تجارت جهانی تبریز

این ساختمان ۳۷ طبقه و ۱۵۷ متر ارتفاع دارد و در شهرک ولیعصر تبریز احداث شده است. این سازه که از بلندترین برج‌های ایران است از چندین منظر دارای ویژگی‌های خاص و نوینی است که به برخی از آنها شاره می‌کنیم:

اولین ساختمان پلان آزاد کشور است.

بلندترین برج تجاری-خدماتی-گردشگری کشور است.

اولین ساختمان کشور است که با نمای پانل‌های سرامیکی ویژۀ آج‌دار اجرا شده است.

اولین برج مرتفع ایران مجهز به میراگرهای ویسکوز جاذب انرژی زلزله است.

اولین برج ساخته شدۀ کشور با ستون‌های پیش‌ساخته با تکنولوژی R-PC است.

3

مرکز تجارت جهانی تبریز دارای سه ورودی  شامل ورودی غربی از خیابان شریعتی جنب پارک یاس، ورودی شرقی از میدان پروین اعتصامی خیابان صفا و ورودی جنوبی از خیابان لیدا است. این برج دارای ۱۵۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده و تعداد بسیاری پارکینگ روباز است تا مراجعه‌کنندگان از این جهت دچار سختی و مشکل نشوند.

برج مرکز تجارت جهانی تبریز علاوه بر آنتن‌های مخابراتی دارای بخش اداری، شعب بانک‌ها، دفاتر شرکت‌های داخلی و بین‌المللی، سالن برگزاری همایش، رستوران گردان و… است. این مرکز اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شده و خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

اکثر برج‌های ایران دارای کاربری متعدد هستند. هر برج و فضای اطراف آن معمولاً شامل محیط‌های تفریحی، تجاری، اداری و هتل است. البته برج‌هایی هم طراحی و ساخته شده‌اند که صرفاً مسکونی بوده و خدمات رفاهی‌شان فقط در دسترس ساکنین است.

برج الماس قو خاورمیانه

این پروژۀ مدرن و جنجالی در شهر متل قو در استان مازندران احداث شده است و از بسیاری جهات برجسته و جالب توجه است. این مجتمع سه برج دارد که دو تا از آنها تجاری-مسکونی و بوده و سومین برج هتل مجللی با ۳۸ طبقه است که ۱۵۰ متر ارتفاع دارد. هر کدام از برج‌های مسکونی ۲۱ طبقه‌ای هستند.

4

این پروژه با سرمایۀ احد عظیم‌زاده ساخته شده است و برای هر مرحلۀ آن – از مطالعات مقدماتی تا مراحل پایانی و تکمیلی- از شرکت‌های بین‌المللی و مطرح کمک گرفته شده است. به طور مثال، نورپردازی برج‌ها را شرکت فرانسوی SSF انجام داده است.

پروژۀ الماس قو خاورمیانه نمونۀ درخشان و برجستۀ علم و هنر معماری نوین در کشور است که می‌تواند در سطح بین‌الملل به رقابت با پروژه‌های مشابه بپردازد.

مجتمع تجاری پاژ در مشهد

مجتمع تجاری پاژ را شهر طبقاتی هم می‌نامند که بسیار برازندۀ آن است. این مجموعه حدود ۱۳۰هزار مترمربع زیربنا دارد و در پنج بلوک به بهره‌برداری رسیده است و از مرتفع‌ترین برج‌های ایران است. این بلوک‌ها بین ۶ تا ۲۵ طبقه دارند و کاربری‌های بسیار متنوع و متعددی را شامل می‌شوند.

5

مرکز تجاری-اداری پاژ ابتدای بلوار جانباز مشهد واقع شده است و از لحاظ دسترسی، شرایط خوبی دارد. پارکینگ هوشمند این مجتمع ظرفیت بیش از ۷۵۰ خودرو را دارد که بتواند تا حدود زیادی پاسخ‌گوی نیاز مراجعه‌کنندگان باشد.

مجتمع تجاری پاژ شامل فضای اداری، فروشگاه‌های بزرگ، چندین رستوران، سالن‌های سینما، کافه کتاب، بانک، فضای بازی و ورزشی و… است که افراد را با نیازها و خواسته‌های گوناگون راضی نگه می‌دارد؛ بدون آنکه نیاز باشد از مجموعه خارج شوند.

برج سفید تهران

این برج که در سال ۱۳۷۹ در محلۀ پاسداران تهران افتتاح شد، در زمان خودش بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفت و یکی از مرتفع‌ترین برج‌های ایران است. برج سفید ۲۲ طبقه و ۱۳۴ متر ارتفاع دارد و اولین رستوران چرخان ایران را در خود جای داده است.

6

این برج دارای واحدهای اداری و البته یک هتل لوکس و مجلل است. اتاق‌های این هتل به واسطۀ محلی که در آن قرار گرفته است دارای آرامش مطلوبی هستند و پس از گذشت نزدیک به دو دهه، همچنان جایگاه و محبوبیت خود را بین شرکت‌ها و مسافرین حفظ کرده و حتی مشتریانی دائمی و قدیمی دارند.

برج آسمان در فرمانیه

زمانی که این برج ۳۷ طبقه در منطقۀ فرمانیۀ تهران ساخته شد، بلندترین ساختمان مسکونی ایران نام گرفت. امروز هم با ۱۲۰ متر ارتفاع، پس از برج بین‌المللی تهران جایگاه دوم را در این جدول به خود اختصاص داده است و یکی از مرتفع‌ترین برج‌های ایران است. برج آسمان در مجموع ۱۰۴ واحد مسکونی، تجاری و اداری دارد. دفتر مرکزی سازمان کشتی‌رانی ایران هم در حال حاضر  در این برج قرار دارد.

7

برج برج میلاد معماری آسمانخراش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین