کد خبر: 43051 A

شگفتی معماری مسجد ابوظبی/ پرهزینه‌ترین عبادتگاه‌ جهان را ببینید

شگفتی معماری مسجد ابوظبی/ پرهزینه‌ترین عبادتگاه‌ جهان را ببینید

مسجد جامع شیخ زاید بر اساس فهرست تهیه شده توسط موسسه گردشگری TripAdvisor در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان سومین جاذبه گردشگری محبوب جهان انتخاب شد.

ایران آرت: از آن با عنوان ستاره جذاب ابوظبی یاد می شود، جاذبه ای که سالانه میلیون ها گردشگر خارجی و داخلی را به خود جلب می کند که علیرغم وسعت و بلندی اش، فضایی آرام و حیرت انگیز بر آن حکمفرماست. در مورد مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی صحبت می کنیم که بزرگ ترین و زیباترین مسجد امارات متحده عربی به شمار آمده و با توجه به زیبایی خیره کننده‌اش، جای تعجب ندارد که تنها در نیمه اول سال جاری میلادی، بیش از ۴ میلیون گردشگر از آن بازدید کرده‌اند.

به گزارش روزیاتو، در سال ۲۰۱۸، مسجد جامع شیخ زاید بر اساس فهرست تهیه شده توسط موسسه گردشگری TripAdvisor  به عنوان سومین جاذبه گردشگری محبوب جهان انتخاب شده و از این حیث توانست برخی از بهترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری جهان مانند کلیسای سنت پیتر و تاج محل را پشت سر بگذارد در حالی که معابد آنگکور وات در کامبوج رتبه اول این فهرست را به دست آورده بود.

اعداد و ارقام اعجاب انگیز مربوط به مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی

ساخت این شاهکار معماری ابوظبی در سال ۱۹۹۶ آغاز شده و پس از ۱۲ سال و با هزینه سرسام آور ۵۴۵ میلیون دلار، به اتمام رسید. اکنون سومین مسجد بزرگ جهان با ۲۲٫۴۱۲ متر مربع زیربنا، زمینی به مساحت ۴ برابر یک زمین فوتبال را در بر می گیرد. این مسجد گنجایش بیش از ۴۰٫۰۰۰ نمازگزار را داشته و سه رکورد گینس را نیز در اختیار دارد: بزرگ ترین قالی دستی جهان، بزرگ ترین لوستر جهان و بزرگ ترین گنبد از نوع خود در جهان. اهمیت عرفانی و جذابیت های بصری این مسجد در زیر ۸۲ گنبد مرمرین، ۱,۰۹۶ ستون خارجی، ۹۶ ستون داخلی تزیین شده با جواهرات و هفت لوستر کریستالی روکش شده با طلای ۲۴ قیراطی با هم ترکیب شده و بدین ترتیب مسجد شیخ زاید ابوظبی به مرکز ثقل حیرت انگیز میراث فرهنگی شهر تبدیل می شود.

4

شگفتی معماری

مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی نام خود را از اولین امیر امارات و حاکم ابوظبی، شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، می گیرد که ایده ساخت این مسجد را ارائه داد. او هدایت معماری را با امید به اینکه بعدها جنازه اش در آن به خاک سپرده شود در دست گرفت. بعد از مرگش در سال ۲۰۰۴، جنازه او در حیاط مسجد دفن گردید. این بنای حیرت انگیز توسط یک طراح سوری به نام یوسف عبدلکی طراحی شده و در آن از معماری ایرانی، موقال و موری الهام گرفته شده است. با این وجود بیش از ۳٫۰۰۰ هنرمند بین المللی از ۳۸ کمپانی ساخت و ساز متعلق به کشورهای مختلف در ساخت این مسجد سهیم بوده اند. جذابیت اصلی این مسجد در جزییات به کار رفته در معماری آن است، مانند سنگ های قیمتی مانند یاقوت و یشم که در ستون ها و الگوهای گلدار ظریف تمامی دیوارها کار گذاشته شده اند.

5

مرد انگلیسی در ابوظبی

کوین دین، هنرمند و نقاش بریتانیایی، که طرح های گلدار مسجد از ذهن او سرچشمه گرفته اند، سهیم بودن در یکی از هیجان انگیزترین پروژه های معماری جهان را "تغییر دهنده زندگی" خود دانسته است. پروفسور سلما داملوجی، از همکاران دین در کالج سلطنتی هنر، وی را برای مشارکت در این پروژه پیشنهاد کرده و شیخ سلطان بن زاید (پسر شیخ زاید بن زاید) که بر ساخت مسجد نظارت داشت نیز دین را برای این کار استخدام نمود. دین در این باره چنین می گوید: "رزومه کاری خود را ارسال کردم و چند روز بعد سوار بر هواپیما به مقصد ابوظبی و برای دیدار با شیخ سلطان می رفتم. او مردی دوست داشتنی بود و ایده های بسیاری در مورد مسجد داشت مبنی بر اینکه نمی خواهد که این مسجد به سبک سنتی با اشکال هندسی اسلامی تزیین شود".

6

دین از اینکه برای طراحی جزییات این مسجد دستش باز گذاشته شده بسیار حیرت زده شد. علیرغم کار بر روی این پروژه برای نزدیک به ۴ سال با سفرهای مداوم به ایتالیا برای دیدن طرح ها با استفاده از ۳۰ میلیون تکه سنگ مرمر، اما هیچ چیز نتوانسته بود دین را برای لحظه رونمایی از حیاط اصلی ۱۷٫۶۰۰ متر مربعی مسجد آماده کند: " نمی توانستم باور کنم. خارق العاده و بسیار زیبا بود. برای حیاط اصلی از گل هایی استفاده کردم که بتوان آن ها را در منطقه خاورمیانه یافت. در سالن اصلی نیایش، گونه های گل ها از خاورمیانه آمده اند؛ گل های ورودی اصلی از نیمکره شمالی و گل های دروازه جنوبی نیز از نیمکره جنوبی آمده اند. شیخ سلطان واقعاً این ایده را دوست داشت زیرا دین اسلام را یک باور بین المللی می دید و طراحی های من این را نشان می دادند".

7

بازدیدکنندگان طراز اول

مسجد جامع شیخ زاید ابوظبی بازدیدکنندگان سلبریتی زیادی داشته و شخصیت هایی مانند جیجی حدید، کندال جنر، شانینا شایک، شنل ایمان و حلیمه ایدن با لباس های سنتی در بخش نیایش این مسجد حضور یافته اند.پرنسس چارلز بریتانیا و دوشس کورنوال نیز طی یک سفر سه روزه به امارات متحده در سال ۲۰۱۶ در کنار سلبریتی هایی مانند سلنا گومز، جاستین بیبر و دوا لیپای بریتانیایی نیز بازدید از این شاهکار معماری را در فهرست مقاصد گردشگری خود در امارات قرار دادند. بازدید از این مسجد رایگان بوده و از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب ، به غیر از صبح جمعه که از ساعت ۴:۳۰ صبح باز است، می توان از این مسجد دیدن کرد. تورهای یک ساعته گردش در مسجد نیز ارزش شرکت کردن را داشته زیرا اطلاعات حیرت انگیزی از این مسجد و معماری آن را در اختیار شما قرار خواهد داد.


8

 

مسجد معماری طراحی مسجد ابوظبی معماری مسجد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین