کد خبر: 46845 A

جایزه پریتزکر ۲۰۲۰ به دو معمار زن رسید

جایزه پریتزکر ۲۰۲۰ به دو معمار زن رسید

ایوان فارل و شلی مک نامارا دو معمار ایرلندی موفق شدند جایزه پریتزکر سال ۲۰۲۰ میلادی را کسب کنند.

ایران آرت: جایزه پریتزکر معتبرترین جایزه معماری جهان است که از آن به عنوان «نوبل معماری» یاد میشود. این جایزه که هر سال توسط بنیاد هیات (Hyatt) به یک معمار در قید حیات تعلق میگیرد، سال ۱۹۷۹ توسط جی آرتور پریتزکر و همسرش پایه گذاری شد و همچنان خانواده پریتزکر مدیریت آن را بر عهده دارند. خانواده پریتزکر در شیکاگو فعالیت‌های بین الملی تجاری داشتند و به دلیل حمایت از فعالیت های آموزشی، رفاه اجتماعی، علمی، پزشکی و فرهنگی شناخته شده بودند. جی آرتور پریتزکر سال ۱۹۹۹ از دنیا رفت و پس از او فرزندش جی توماس پریتزکر رئیس بنیاد هیات شد.

اولین جایزه پریتزکر در سال ۱۹۷۹ به فیلیپ جانسون (معمار آمریکایی) برای طراحی خانه شیشه ای تعلق گرفت. کوین روشه دیگر معمار ایرلندی بود که پیش از معماران گرافتون موفق شده بود این جایزه را برای طراحی ساختمان شوالیه های کلمبوس کسب کند.

​به گزارش سایت آبگینه، ایوان فارل و شلی مک نامارا دو معمار ایرلندی موفق شدند جایزه پریتزکر سال ۲۰۲۰ میلادی را کسب کنند. این دو دفتر معماران گرافتون را در سال ۱۹۷۸ و در شهر دوبلین ایرلند تاسیس کردند. هر دو از فارغ التحصیلان UCD، عضو RIAI، عضو افتخاری و بین‌المللی RIBA و عضو منتخب برجسته ترین سازمان هنری ایرلند به نام Aosdána هستند و اکنون بر کرسی استادی‌ کنزو تانگه در دانشگاه هاروارد و لویی کان در دانشگاه ییل نشسته‌اند.

آن‌ها که به عنوان کیوریتورهای دو سالانه معماری ونیز در سال ۲۰۱۸ نیز انتخاب شده بودند، جلسات سخنرانی و نقد بسیاری در موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان و آکادمی معماری مندریزیو و دانشگاه های دیگر سراسر جهان برگزار کرده اند. دانشگاه مهندسی و فناوری UTEC در پرو، Waterloo Lane در ایرلند، دانشکده پزشکی Limerick و مرکز هنرهای Aolstice در ایرلند از آثار معروف این معماران است.

1

برندگان جایزه معماری پریتزکر مبلغ صد هزار دلار آمریکا جایزه‌ی نقدی و یک گواهی معتبر دریافت می‌کنند. از سال ۱۹۸۷ به بعد یک مدال برنز با طرح لوئیس سالیوان به این جایزه ها اضافه شده است که سه واژه ایستایی، کاراریی و زیبایی (کیفیت های لازم معماری از نظر ویتروویوس) به زبان لاتین روی آن حک شده است.

نامزدهای جایزه پریتزکر محدود به ملیت یا اعتقادات خاصی نیستند و مسئولان حکومتی، معماران آکادمیک، معماران تجربی، نویسندگان، منتقدان، جوامع یا صنعتگران معماری و یا هر کسی که دغدغه رشد معماری داشته باشد، می‌تواند تا قبل از اول نوامبر هر سال اثر خود را به وبسایت این موسسه ارسال کند و خود را به صورت شخصی نامزد این جایزه کند.


 

معماری معمار جایزه پریتزکر معمار زن ایوان فارل شلی مک نامارا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین