کد خبر: 47217 A

معماری شگفت‌انگیز ۱۰ معبد و کلیسای معروف دنیا/ عکسها

معماری شگفت‌انگیز ۱۰ معبد و کلیسای معروف دنیا/ عکسها

بیشتر این معابد و پرستشگاه‌ها با این هدف که زمین مقدس و پاکی هستند دور از دسترس مردم ساخته شده‌اند.

ایران آرت: معبد، کلیسا، مسجد و هر پرستشگاه دیگری در دنیا مثل یک قطب جذب‌کننده مردم را به سمت خود می‌کشد و به ایمان و آرامش دعوت می‌کند. اصلا وقتی سخن از دین و مذهب به میان می‌آید یک جنبه مرموز و اسرارآمیز هم با خود به همراه می‌آورد. یک نکته کاملا مشخص این است: مهم نیست چه کیش و مذهبی باشد، همیشه یک پرستشگاه و محل عبادت آمیزه‌ای از آرامش و زیبایی حیرت‌انگیز است.

به نوشته روزیاتو، فارغ از جنبه آرامشی که این عبادتگاه‌ها دارند، معماری آن نیز جای بسی شگفتی دارد. این معابد همه در نوع خود شاهکارند و سبک و ایده‌آل‌های هر مذهب را به نمایش می‌گذارند. همه معابد مذاهب گوناگونی که در این مطلب به شما نشان می‌دهیم، چه کوچک باشند یا بزرگ با ساختمان‌هایی مرتفع، همه تاثیر عمیقی در دل و جان افرادی دارند که هر روز از این بناهای جادویی بازدید می‌کنند.

همان طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، برخی از این عبادتگاه‌ها به دلایل مختلف برای عموم مردم قابل دسترسی نیستند. بیشتر آنها با این هدف که زمین مقدس و پاکی هستند دور از دسترس مردم ساخته شده‌اند. ما ضمن بررسی معابد توانستیم با مذاهب مختلفی آشنا شویم. با ما در ادامه همراه باشید.

۱- معبد متئورون در یونان

1

معبد متئورون (Meteoron Monastery) یکی از مهم‌ترین عبادتگاه‌های ارتودوکس شرقی در یونان است. این معبد که در مکانی مرتفع و روی صخره‌های کوهستانی ساخته شده است با نام Holy Trinity Monastery هم شناخته می‌شود. تقریبا بازدید از این معبد به دلیل موقعیت جغرافی خاصی که دارد غیرممکن است زیرا حدود ۴۰۰ متر بالاتر از سطح زمین بنا شده است.

۲- معبد کیِف پِچِرسک لاورا در اوکراین

2

معبد کیِف پِچِرسک لاورا (Kiev Pechersk Lavra) در اوکراین واقع شده و به دلیل دارا بودن گنبدهای طلایی رنگش، که نوک آن با صلیب مزین شده، یکی از شگفت‌انگیزترین عبادتگاه‌ها در سراسر دنیاست. این پرستشگاه نیز مانند متئورون در مرکز مذهب مسیحی ارتودکس شرقی قرار دارد و از غارهای زیرزمینی باورنکردنی و خیره‌کننده‌ای برخودار است. علاوه بر این، برج ناقوس بزرگ و خیره‌کننده Great Lavra Belltower نیز در آنجا ساخته شده است.

۳- معبد تاوونگ کالات در برمه

3

برمه مرکز مذهب بودایی است. این کشور مهد آتشفشان خاموش کوهستان پوپا هم هست. بر فراز همین کوهستان آتشفشانی پوپا معبد تاوونگ کالات (Taung Kalat) واقع شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شما باید در مجموع ۷۷۷ پله را طی کنید تا به نوک قله و این شگفتی باورنکردنی در معماری برسید.

۴- معبد مونت سنت میشل در نورمَندی کشور فرانسه

4

یکی از باورنکردنی‌ترین جزایر فرانسه در نورمندی واقع شده که خانه عبادتگاه زیبای مونت سنت میشل (Mont Saint-Michel) است. با این که این جزیره کمتر از ۱٫۵ کیلومتر با خشکی فاصله دارد اما این شهر کوچک جمعیت کمی دارد و یکی از شگفت‌انگیزترین معابد دنیا را در خودش جای داده است.

۵- معبد سومِلا در ترکیه

5

معبد سوملا (Sümela Monastery) در ترکیه قرار دارد و از جمله پرستشگاه‌های دیگری است که در دل کوهستان واقع شده است. تاریخ معبد سوملا به ۳۸۶ سال پس از میلاد مسیح باز می‌گردد اما اکنون به موزه مبدل شده و برای آنهایی که می‌خواهند از آن بازدید کنند در دسترس قرار دارد. در دل دیوارهای این معبد، افسانه و داستان‌های ساخت آن نوشته شده است و در مجموع بازدید از این مکان اعجاب‌انگیز که نمایی نفسگیر و خیره‌کننده دارد سرشار از آرامش و حضور است.

۶- معبد تاکسانگ (آشیانه ببر) در یونان

6

به راحتی می‌توان پی برد که چرا معبد تاکسانگ (Taktsang) یا Tigernest که به آشیانه ببر مشهور هست در این فهرست قرار گرفته است. این معبد درست در کوهستان‌های بوتان واقع شده است و یکی از شاهکارترین و باورنکردنی‌ترین سازه‌های دنیاست. اگر شما از داخل این معبد نگاهی به پایین بیندازید تقریبا فاصله ۹۱۵ متری از زمین را خواهید دید که همه چیز اندازه یک قطره آب کوچک است. یکی از افسانه‌هایی که در مورد ساخت این معبد گفته می‌شود ببر شیطانی است.

۷- معبد ریلا در بلغارستان

7

معبد ریلا (Rila Monastery) از دیگر معابد مثال‌زدنی کاتولیک ارتودوکس شرقی در معماری به شمار می‌رود. این معبد هم از داخل و هم از بیرون با هنر فرسکو (نقاشی با آبرنگ روی گچ) تزیین شده است و طرح‌های نواری و راه راه ظاهر بسیار زیبا و منحصر به فردی به نمای ساختمان آن نسبت به دیگر معابد موجود در این فهرست داده است. گفته می‌شود این معبد توسط شاگردان یک راهب به نام سنت ایوان از ریلا ساخته شده است.

۸- معبد معلق در چین

8

معبد معلق (Hanging Monastery) یک سازه اعجاب‌انگیز و شاهکار معماری در چین به شمار می‌رود و یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال شگفت‌آورترین معابد دنیاست. این معبد در ارتفاع ۷۵ متری از سطح زمین واقع شده است و تمام ۴۰ اتاق آن به همدیگر راه دارند.

۹- معبد پناهگاه حقیقت در تایلند

9

معبد پناهگاه حقیقت (Sanctuary of Truth) در تایلند واقع شده که هم نفسگیر و خیره‌کننده است و هم میخکوب‌کننده. تمام نمای بیرونی را بت‌ها و مجسمه‌های مذهبی پر کرده است و برخی از آنها طوری به نظر می‌رسند که انگار در حال حرکت هستند. این معبد هنوز در حال ساخت است و یکی از جدیدترین معابد در فهرست زیباترین عبادتگاه‌های دنیا نیز به شمار می‌رود.

۱۰- معبد گاندن در چین

10

معبد گاندن (Ganden Monastery) یکی از معابد دانشگاه تبت محسوب می‌شود که تاریخ سختی را پشت سر گذاشته است. بخشی از این معبد تخریب شده اما مورد بازسازی قرار گرفته است. بر خلاف زمین ناهموار و صخره‌ای که این معبد دارد یک مکان باورنکردنی، مدهوش‌کننده و سرشار از آرامش قلبی و سکون است.

 

کلیسا معماری طراحی معماری مدرن معبد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین