کد خبر: 48424 A

ببینید: بزرگترین دیوار سبز اروپا در لندن

ببینید:  بزرگترین دیوار سبز اروپا در لندن

چهارصد هزار گیاه به کار رفته در این دیوار سبز باعث جذب هشت تن گاز کربن و نیز تولیدشش تن اکسیژن در سال خواهد شد.

ایران آرت: گروه معماری "Sheppard Robson"، اخیراً طرحی را با محوریت دیوار سبز برای طراحی معماری ساختمانی چند عملکردی در قلب لندن در نظر گرفته است. هدف اصلی طراح از اتخاذ چنین رویکردی، تاکید بر اهمیت نقش دیوار سبز در ارتقاء شاخص کیفیت هوای محیط اطراف آن اذغان شده است. 400.000 گیاه به کار رفته در این دیوار سبز باعث جذب 8 تن گاز کربن و نیز تولید 6 تن اکسیژن در سال خواهند گردید.

این پروژه در گذر فرهنگی لندن و در محدوده پرترافیک مرکز آن بین "Farringdon" و "Moorgate" قرار گرفته است. طرح این پروژه که توسط دفتر انگلیسی "Sheppard Robson" در لندن ارائه شده است، مبتنی بر جایگزینی با ساختمان اداری واقع در نبش خیابان "Holborn Viaduct" و نمایش اهمیت محیط ساخته شده در نمایش مفاهیمی چون تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا می‌باشد.

نظر طراح

به گزارش دیزاین مدیا، "Dan Burr" از طراحان این پروژه و شرکاء دفتر معماری "Sheppard Robson" در مورد طراحی آن اشاره دارد: "در سایتی که تا این میزان شاخص است، در واقع یک هدف و انگیزه دائمی در جهت تزریق نگرش جدید برای مواجهه مردم با یکی از مهمترین مشکلاتی زیست محیطی که شهروندان لندن با آن دست به گریبان هستند شامل آلودگی هوا، سر و صدا و غبار وجود دارد".

وی در ادامه می افزاید: "در واقع به جای آنکه یک تکه سبزینگی بصورت وصله ناجور به پروژه چسبانده باشیم، تلاش داشته ایم تا یک نگاه همه جانبه و یک پارچه به امر طراحی سبز داشته باشیم تا بتوانیم از تاثیرگذاری آن بر روی محیط زیست بهره ببریم و شهری بهتر و زیست-پذیرتر داشته باشیم؛ در عین اینکه در زمینه معماری هم به طور واضح اعلام موضع نموده باشیم".

2

ویژگی‌ها
 

زمانی که مراحل ساخت این پروژه 11  طبقه به اتمام برسد، خدماتی در حد هتل های 5 ستاره را درون خود پشتیبانی خواهد نمود. این ساختمان، ترکیبی از عملکردهای اداری، فضاهای جمعی و مناسبتی، کافه، اسپا و رستوران را درون خود جای داده است.

فرم و اندازه این ساختمان با الهام از ساختمانی که در گذشته در این گوشه از بافت شهری قرار داشته و به "دماغه کشتی" معروف می باشد طراحی شده است. هرچند برخلاف بنایی که در گذشته در این محل وجود داشته است، جداره های این ساختمان در طبقه همکف اندکی از زمین عقب نشسته تا مجالی برای برقراری تعاملات اجتماعی -علی الخصوص با بلوک روبرویی- به عنوان یک پلازای کوچک شهری فراهم نماید.

3

جزئیات

دیوار سبز و گیاهان بکار رفته در آن، در سازه خرپایی شکل نمای این پروژه قرار گرفته است. در واقع تمهیدات سازه ای در طراحی این پروژه به عاملی مهم در ساماندهی بصری و سایر اهداف طراحی آن -علی الخصوص نگهداری و انتقال وزن باکس های گیاهان به زمین- بدل شده است.

این پروژه همچنین امکان دسترسی به سقف خود را نیز برای مخاطبان فراهم کرده است. به هنگامی که بر روی سقف -طبقه یازدهم- این پروژه حضور دارید، می توانید از منظر زیبای شهر لندن بهره ببرید. نکته حائز اهمیت، طراحی باغ هایی (Roof Garden) در بام این پروژه است که ضمن آنکه تجربه حضور در حال و هوایی طبیعی و روح افزا را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد، قدمی به سوی معماری پایدار در این پروژه محسوب می شود.

شایان ذکر است که این پروژه با جمع آوری آب باران، از آن در جهت آبیاری این دیوار سبز بهره گرفته و بدین ترتیب در صرفه جویی مصرف آب نیز تلاش داشته است.

6

4

5

 

معماری طراحی معماری مدرن معماری سبز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین