کد خبر: 48679 A

تعویق در افتتاح دو موزه مهم سال 2020 / موزه‌ مشترک پیکاسو و ‌جاکومتی زمان نامعلوم؛ افتتاح مرکز هنری GES-2 در سال 2021

تعویق در افتتاح دو موزه مهم سال 2020 / موزه‌ مشترک پیکاسو و ‌جاکومتی زمان نامعلوم؛  افتتاح مرکز هنری GES-2 در سال 2021

افتتاح بزرگترین پروژه‌های هنری سال 2020؛ موزه مشترک پیکاسو و جاکومتی در پکن و مرکز هنری GES-2 در مسکو به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتادند.

ایران آرت: موزه مشترک آلبرتو جاکومتی مجسمه‌ساز و پابلو پیکاسو هنرمند نقاش به عنوان چهره‌های برجسته هنر مدرن دنیا که قرار بود در شهر پکن افتتاح شود؛ به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

موزه ملی پیکاسو و بنیاد جاکومتی در پاریس با همکاری یکدیگر قرار بود، موزه‌ای را ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد) در پکن افتتاح کنند که به مدت ۵ سال تا ژوئن ۲۰۲۵ مدیریت آن را برعهده داشته باشند و پس از این مدت اداره این موزه را به دست مقامات چینی بسپارند. این موزه قرار بود هر ساله میزبان چهار نمایشگاه بزرگ باشد که حالا با توجه به شیوع ویروس کرونا، افتتاح این موزه به زمان نامشخصی موکول شده است.

کاترین گرنیه (Catherine Grenier) مدیر بنیاد جاکومتی مستقر در پاریس می‌گوید: "شکی نیست که با وجود بحران کرونا هم این موزه برنامه‌ریزی شده در پکن افتتاح خواهد شد. فقط مسئله زمان است، زیرا با بحران به وجود آمده نمی‌توان تاریخ راه‌اندازی آن را پیش‌بینی کرد."  

به گفته گرنیه، ساختمان این موزه تقریبا به پایان رسیده و بودجه آن توسط شرکت هفت ستاره (Seven Star) که اداره مرکز هنری 798 مکعب در چین را بر عهده دارد، تضمین شده است. حتی هزینه‌های پیش‌بینی نشده را نیز این موسسه تعهد کرده و برخی از راهنماهای نمایشگاه که چینی هستند، شروع به یادگیری زبان فرانسه کرده‌اند.

مدیر بنیاد جاکومتی معتقد است، شیوع جهانی ویروس کرونا باعث می‌شود تا مؤسسات فرهنگی مجددا رویکرد خود را نسبت به مشارکت‌های بین‌المللی دوباره ارزیابی کنند.

گرنیه می‌گوید: "بازدید از بنیاد جاکومتی در پاریس با توجه به اعلام دولت فرانسه تا اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت) تعطیل است؛ اما معتقدم، وقتی محدودیت‌های فاصله‌گذاری این ویروس در آینده بالا برود، ممکن است برای نخستین بار پاریسی‌ها و گردشگران به مکان‌های هنری کوچک‌تر مانند بنیاد ما بازگردند؛ زیرا من مطمئن نیستم که در این اوضاع مردم مایل به رفتن به موزه‌های بزرگ باشند زیرا آنها نگران جمعیت خواهند بود."

اما از سوی دیگر یانگ یانگ (Yang Yang)، مدیر مرکز هنری 798 مکعب که قرار است موزه مشترک جاکومتی و پیکاسو به مدت ۵ سال در آنجا افتتاح شود، می‌گوید: "زمان افتتاح بستگی به چگونگی بهبود اوضاع در چین و در خارج از این کشور دارد، از جمله مقررات دولت چین در مورد بازگشایی مجامع عمومی. با این حال زمان افتتاحیه نمایشگاه آثاری از مجموعه‌های موزه پیکاسو و بنیاد جاکومتی در دست بررسی است."

اما یانگ با ابراز نگرانی اعلام کرد: "متاسفانه شاید برخی از وام‌های درخواست شده با توجه به تاخیر پیش آمده در افتتاح نمایشگاه دیگر در دسترس نباشند و ما مجبور خواهیم بود که تعدیل‌هایی را اعمال کنیم. اما قطعا دوره پنج ساله قرارداد این مشارکت به طور رسمی با زمان افتتاح آغاز می‌شود و تمام تعهدات به همین ترتیب عقب رانده می‌شوند."

یانگ می‌گوید: "با بهبود اوضاع اپیدمی و نزدیک شدن به تابستان، اعتقاد دارم مرکز هنری 798 به سرعت شرایط خود را بهبود می‌بخشد."

273481

طرح پروژه مرکز هنر معاصر GES-2 مسکو

افتتاح رسمی مرکز هنری GES-2 مسکو به سال 2021 موکول شد

از سویی دیگر عدم اطمینان از مهار شیوع ویروس کرونا، افتتاح بزرگ مرکز (GES-2) نیروگاه سابق در نزدیکی کرملین که توسط میلیاردر معروف لئونید میکلسون (Leonid Mikhelson) و با طراحی شرکت ساختمانی رنزو پیانو در حال تبدیل شدن به یک مرکز هنری معاصر بود را تا مارس 2021 (اسفند 99) به تعویق انداخته است.

این مرکز قرار بود که با نمایشگاه راگنار کیارتانسون (Ragnar Kjartansson) هنرمند ایسلندی افتتاح شود. میکلسون پاییز سال گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه رنزو پیانو (Renzo Piano) معمار شهیر ایتالیایی و طراح این مرکز هنری، تاریخ افتتاح اولیه این نمایشگاه را پاییز سال 2020 اعلام کرده بودند.

اما حالا ترزا ماویکا (Teresa Mavica) مدیر بنیاد میکلسون، اعلام کرده که نمایشگاه پنج ماهه این هنرمند که انتظار می‌رفت در پاییز، همزمان با افتتاح GES-2 برپا شود، اکنون در مارس 2021 برگزار می‌شود.

ماویکا می‌گوید: "به دلیل عدم اطمینان جهانی در مورد روند شیوع بیماری کرونا، این موزه خصوصی قصد دارد به تدریج و بدون سر و صدا با تمرکز اولیه بر مخاطبان محلی افتتاح شود."

او معتقد است که GES-2 به شهروندان مسکو "یک مکان واقعاً عمومی" برای برقراری مجدد ارتباط و اعتماد انسان‌ها، پس از این دوره از انزوا، فاصله اجتماعی و زندگی آنلاین خواهد داد.

سخنگوی بنیاد میکلسون افزود: "ما از هر طریق هنوز در تلاش هستیم که امسال (GES-2) را با برخی ظرفیت‌ها برای مخاطبان محلی باز کنیم، اما نمایشگاه راگنار کیارتانسون تا مارس 2021 به تعویق می‌افتد.

رنزو پیانو پابلو پیکاسو آلبرتو جاکومتی راگنار کیارتانسون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین