کد خبر: 5755 A

این چهارصد خانه خیره‌کننده احیا می‌شوند

این چهارصد خانه خیره‌کننده احیا می‌شوند

ناصر ویژه معماری این خانه‌ها که می‌توان از آنها به عنوان گنجینه‌های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی و هشتی است.

ایران‌آرت: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از مرمت و ساماندهی بیش از 400 خانه قدیمی و تاریخی این استان طی چهار سال گذشته در راستای حمایت از مالکان، متصرفان و بهره‌برداران آثار فرهنگی و تاریخی و با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان خبر داد.

«ساشا ریاحی‌مقدم» ضمن اعلام این خبر افزود: خانه‌های قدیمی یزد، جزء جدانشدنی بافت تاریخی استان هستند که با توجه به ارزش تاریخی و فرهنگی این آثار نیاز به حفظ و مرمت آنها وجود دارد.

به گفته‌ی وی، این خانه‌ها که به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی اعم از صفویه، قاجاریه و پهلوی است، هر یک بخشی از میراث گرانب‌های این مرز و بوم هستند و مانند اغلب خانه‌های کویری دارای نقشه‌هایی با حیاط مرکزی و سه یا چهار جهت ساخت هستند.

وی با بیان اینکه در ساخت خانه‌های تاریخی یزد، عمدتاً از خشت، گل، آجر و گچ استفاده شده است و در نمونه‌هایی دارای تزیینات خاص نیز هستند، به ایسنا گفت: عناصر ویژه معماری این خانه‌ها که می‌توان از آنها به عنوان گنجینه‌های تاریخی و هنری استان نام برد، اعم از حیاط بیرونی، حیاط درونی، تالار، بادگیر، فضاهای زمستانی و تابستانی و هشتی است.

ریاحی مقدم در مورد اجرای طرح مشارکتی مرمت خانه‌های تاریخی در استان، عنوان کرد: این طرح سراسری از جمله سیاست‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی کشور است که در استان یزد در چهار سال گذشته با موفقیت اجرا شد .

این مقام مسئول در مورد چگونگی اجرای این طرح نیز توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: در این طرح گسترده با شناسایی خانه‌های تاریخی که به ‌ثبت ‌ملی رسیده‌اند و پس از انجام مذاکرات با مالکان این خانه‌های تاریخی برای تشویق آنان در حفاظت از خانه ‌های تاریخی تحت ‌مالکیت خود و پس از برآورد میزان نیاز این خانه‌ها برای مرمت، این خانه‌های تاریخی توسط کارشناسان و مرمتگران میراث‌فرهنگی استان با هزینه سازمان میراث‌ فرهنگی از محل این طرح مرمت می‌شوند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه در مورد اعتبار و آیتم‌های مرمتی در این طرح نیز عنوان کرد: اعتبار تخصیص داده شده از سوی دولت برای عملیات مرمتی این بناها در چهار سال گذشته بالغ بر 84 میلیارد ریال بوده و اهم آیتم‌های مرمتی در نظر گرفته شده در برنامه مرمتی این خانه‌های تاریخی شامل زیربندی و استحکام‌بخشی پایه‌ها، اجرای پوشش سقف، سبک‌سازی و آجرفرش پشت‌بام، اجرای نمای جداره‌های داخلی و بیرونی، کف‌سازی فضاهای داخلی و حیاط، ازاره چینی پای دیوارها و مواردی از این قبیل بوده است.

ریاحی مقدم با اشاره به این که از سال 1391 تا سال 1394 تعداد 200 خانه قدیمی و تاریخی با اجرای این طرح در استان مرمت شده است، تصریح کرد: در سال 1395 نیز با مشارکت میراث فرهنگی استان 200 خانه دیگر مرمت و ساماندهی شد .

این مقام مسئول در پایان نیز این طرح را یکی از دستاوردهای حوزه میراث فرهنگی در دولت یازدهم دانست و گفت: ثبت 148 اثر فرهنگی، طبیعی و تاریخی در فهرست آثار ملی کشور، ثبت جهانی دو بنای تاریخی در یونسکو، کسب رتبه اول کشوری در سه حوزه آثار غیر منقول، آثار ناملموس و تعیین حریم آثار غیرمنقول، کسب رتبه دوم کشوری در ثبت آثار طبیعی، تعریف مسیر پیاده و اجرای کف‌سازی میدان امیرچقماق یزد با مشارکت شهرداری، بازسازی، مرمت و احیای ساختمان مالیه، مشارکت با سایر دستگاه‌های اجرایی و جذب بیش از 140 میلیارد ریال برای مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، انجام بیش از 140 طرح مطالعه، مرمت و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه های تاریخی و مرمت بیش از 1240 بنای تاریخی و فرهنگی، از دیگر دستاوردهای این چهار سال بوده است.

 

 

اداره کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی صنایع دستی ساشا ریاحی مقدم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین