کد خبر: 1137 A

وقتی مداحان پاپ می خوانند، پاپی ها مداحی!

وقتی مداحان پاپ می خوانند، پاپی ها مداحی!

محمدرضا عیوضی, پس از یک دهه دوری از صحنه هنری، با نقد و اعتراض و البته یک آلبوم بازگشته است؛ آلبومی که ممکن است نتواند نام پدید آورندگانش را بنویسد.

ایران آرت : خواننده تیتراژ سریال «روزگار جوانی» گفت: جای مداحی با موسیقی عوض شده. در موسیقی پاپ خوانندگان بیشتر مداحی می‌کنند تا اجرای موسیقی در مداحی‌ها نیز همینطور است بیشتر اشعار و ملودی‌هایی که در مداحی‌ها استفاده می‌شود از موسیقی پاپ است.

محمدرضا عیوضی (خواننده پاپ) که تیتراژ سریال «روزگار جوانی» در دهه هفتاد با صدای او هنوز در ذهن علاقه‌مندان موسیقی مانده درباره آخرین برنامه‌هایش به خبرنگار ایلنا گفت: آلبوم جدیدی را آماده کردیم که تا حدود یک ماه دیگر به بازار می‌آید و دوباره فعالیت‌های هنری‌مان را شروع می‌کنیم. علیرضا افکاری، محمد خاکزاد، وحید مهراد، حامد حنیفی، رضا تاجبخش، روزبه بمانی، فریبا وکیلی، بابک صحرایی و سروش دادخواه ازجمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم با ما همکاری می‌کنند.

او افزود: سعی کردیم در این آلبوم بعد از ده سال از هر حیث بهترین‌ها را ارائه دهیم و در تنظیم، ملودی، ترانه و حتی اجرا بهترین‌ها را ارائه دهیم. تولید این آلبوم حدود دو سال زمان برده است.

این خواننده درباره کار با هنرمندانی مانند بابک صحرایی و علیرضا صحرایی، گفت: نمی‌دانم براساس چه سیاست‌هایی است که هنرمندان مطرح ما در هر دوره‌ای با چالش‌هایی روبرو می‌شوند و این هنرمندان خوش‌ذوق متاسفانه یک روز ممنوع‌الکار هستند و یک روز مجوز دارند. ما حتی نمی‌دانیم که می‌توانیم نامشان را در آلبوم بیاوریم یا نه.

عیوضی درباره دوری دهه‌ساله‌اش از عرصه هنری نیز توضیح داد: در برهه‌ای از زمان سلیقه و ذائقه موسیقیایی جامعه تغییر کرد و به سمت و سویی رفت که در سبک و نوع کار ما نبود، در این مواقع باید با صبر و تحمل دوران را گذراند تا دوباره وضعیت به سمت موسیقی خوب بازگردد.

او با اشاره به دورانی که موسیقی‌اش را آغاز کرده بود؛ گفت: آن زمان که ما شروع به کار کردیم اشعار و ترانه‌های خوبی گفته می‌شد همچنین ملودی‌ها و تنظیم‌های خوبی روی این اشعار انجام می‌شد و سازبندی‌ها مناسب بود اما به مرور زمان که به سمت موسیقی الکترونیک و پس از آن موسیقی زیرزمینی رفتیم؛ متاسفانه حمایت‌های بی‌دلیل و نابجای بعضی از گروه‌ها یا افرادی که روابط سازمانی دارند از موسیقی زیرزمینی؛ باعث شد سلیقه موسیقیایی ما به بیراهه رود.

خواننده ترانه «حس خوب» با بیان اینکه جای مداحی با موسیقی عوض شده؛ گفت: در موسیقی پاپ خوانندگان بیشتر مداحی می‌کنند تا اجرای موسیقی در مداحی‌ها نیز همینطور است بیشتر اشعار و ملودی‌هایی که در مداحی‌ها استفاده می‌شود از موسیقی پاپ است و متاسفانه زمانی این مشکل حادتر می‌شود که می‌بینیم مداحان مشهور و معروف‌مان به این سمت و سو کشیده شده‌اند.

عیوضی‌ افزود: هرکدام از این‌ها در جای خودش مناسب است بی‌شک ما وقتی به یک مجلس عزاداری می‌رویم باید موسیقی باشد که حزن و اندوه را بیان کند تا بتوانم با آن واقعه‌ای که رخ‌داده؛ همزادپنداری کنم.

او خاطرنشان کرد: ما در موسیقی ترانه‌ای داریم با عنوان ترانه عاشقانهِ زخمی که داستان جدایی را مطرح می‌کند که حال یکی از طرفین پشیمان را بیان می‌کند و در ترانه‌هایش ابراز ندامت و پشیمانی دارد اما متاسفانه موضوع بدی که در موسیقی پاپ ما بوجود آمده و به‌صورت مداحی توسط برخی از خوانندگان پرطرفدار اجرا می‌شود؛ این است که خواننده ما ترانه عاشقانه زخمی می‌خواند که دو طرفه نیست یعنی بین یک زن و مرد نیست بلکه بین دو مرد و یک زن است و ما در بیشتر ترانه‌ها می‌شنویم که خواننده به‌طور مثال می‌گوید «امشب سرت روی شانه‌های کی آروم گرفته».

خواننده «تیتراژ سریال روزگار جوانی» در ادامه افزود: معتقدم این اشعار نشانه بارز بی‌غیرتی است و از همه بدتر این است که کلیپ این ترانه‌ها نیز ساخته می‌شود. این موضوعات است که موسیقی ما را به بیراهه می‌کشاند.

عیوضی با تاکید براینکه در گذشته عشق‌ها؛ عشق‌های مقدس بود؛ اضافه کرد: در آن زمان می‌شد آن موسیقی را به همراه خانواده و کودک و فرزند گوش داد اما اکثر موسیقی‌هایی که امروز منتشر می‌شود بخصوص موسیقی رپ را نمی‌توان به همراه خانواده گوش داد.

او ادامه داد: متاسفانه آنچه که امروز در موسیقی پاپ ما مشاهده می‌شود برگرفته از نظام غلط جامعه اجتماعی ما است مردم در درد و رنج قرار گرفته‌اند و علوم اجتماعی در جامعه ما به خوبی پرداخته نشده است و ریشه‌یابی موضوعات اجتماعی به درستی در جامعه ما صورت نگرفته است. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا بگوییم فرهنگ غرب بد است درحالی‌که آنچه امروز در جامعه ما مشاهده می‌شود در فرهنگ غرب اصلا وجود ندارد.

این خواننده موسیقی پاپ با بیان اینکه طرفداران موسیقی پاپ امروز میانگین سنی بین ۱۵ تا ۲۵ سال دارند، گفت: متاسفانه این مخاطبان با این اشعار و ترانه‌ها همزاد پنداری می‌کنند. چرا باید جوانان ما عشق‌هایی این چنینی را تجربه کرده باشند و شکست‌هایی مانند این داشته باشند تا با این ترانه‌ها همزاد پنداری داشته باشند

او تاکید کرد: بی‌شک نمی‌توان به خوانندگان این‌گونه موسیقی‌ها خورده گرفت چراکه آن‌ها بر موج سوار شده‌اند و افراد باهوشی هستند که از وضعیت جامعه به نفع خود استفاده می‌کند درحالی‌که به جامعه خیانت می‌کنند. البته مشکلات اساسی ازجمله اینکه هنرمند در این جامعه امنیت شغلی ندارد دست به دست هم می‌دهد تا اینگونه موسیقی‌ها در جامعه رشد کنند.

خواننده «آلبوم رنگ‌کمون» در پایان تصریح کرد: متاسفانه جامعه‌شناسی دقیقی در جامعه ما وجود ندارد. مردم‌ و فرهنگ‌مان را به خوبی نمی‌شناسیم و فرزندان ما دچار دوگانگی هویت شده‌اند نمی‌دانند چه چیزی خوب است و از چه باید پیروی کنند. ما خودمان با دست خودمان فرهنگ‌مان را نابود می‌کنیم.

 

محمد رضا عیوضی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین