کد خبر: 17494 A

تشت‌نوازی زنان گیلک در تهران

تشت‌نوازی زنان گیلک در تهران

11 اسفند موسیقی متفاوت گیلکی و آوازهای شالیزاری در تالار وحدت طنین می اندازد.

ایران آرت: کنسرت شادیانه های گیلکی ناصر وحدتی و گروهش 11 اسفند از ساعت 21:30 در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

ناصر وحدتی در گفتگو با ایلنا گفت: آنچه اخیرا در رابطه با موسیقی گیلان شاهد آن هستم بسیار عجیب و دور از انتظار است. واقعا شگفت‌زده شده‌ام. ‌شادیانه‌های موسیقی گیلکی بیشتر از هر زمان دیگری در بین جوان‌ها و نوجوان‌ها مخاطب پیدا کرده است که واقعا جای خوشحالی دارد.

ناصر وحدتی درباره کنسرتش که 11 اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود، بیان کرد: ما در ابتدا این کنسرت یک قطعه قاسم‌آبادی را که از ساخته‌های خود من محسوب می‌شود، اجرا می‌کنیم. ما رپرتوار متفاوتی را در این کنسرت درنظر گرفته‌ایم که طی آن در بخش موسیقی بانوان، تشت‌نوازی بانوان را نیز خواهیم داشت.

وی در مورد آواز‌های تشت‌نوازی بانوان عنوان کرد: زنان گیلانی در خلوت‌های خودشان سازهایی مانند تار و تنبک ندارند و معمولا با همین لوازمی که دم دست‌شان دارند مانند تشت و قابلمه، ریتم می‌گیرند و آوازهایی بومی را می‌خوانند. ما سعی کرده‌ایم این بخش از موسیقی بانوان را بازسازی کنیم.

این موزیسین در ادامه افزود: قطعات ما بیشتر در فضای شور و دشتی اجرا می‌شود که آوازهای شالیزار، سه قطعه آوازهای چارواداری، ترانه‌های فولک غرب و شرق گیلان و رشت و سنگر را دربرمی‌گیرد.

او همچنین در مورد آوازهای چارواداری عنوان کرد: چارواداری مقامی در موسیقی گیلکی است؛ قبل از اینکه وسایل نقلیه موتوری بیاید چارواداری شغلی بود که عده‌ای با اسب و قاطر، وسایل را جابجا می‌کردند. اینها وقتی به جنگل می‌زدند به خصوص در شب‌ها آواز می‌خواندند تا اگر حیوان درنده‌ای قصد حمله به آنها را دارد رم کند و خودشان نیز ترس‌شان بریزد. در واقع آوازهای چارواداری آمیزه‌ای از دلهره و شجاعت بود که هر دو حالت را دربرمی‌گرفت.

ناصر وحدتی شادیانه گیلکی تشت نوازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین