کد خبر: 23959 A

هدیه ملکه انگلیس به نوازنده ایرانی

هدیه ملکه انگلیس به نوازنده ایرانی

ملکه چنان تحت تأثیر صوت دلنشین نی قرار می‌گیرد که بی‌اختیار گردنبندش را بیرون می‌آورد و بر گردن نوازنده آویزان می‌کند.

ایران آرت: نمی‌توان سخن از نی به میان آورد و از بزرگترین نی نواز دوره قاجار (استاد نایب اسد الله اصفهانی) یاد نکرد. استادی که جمله مشهورش را عاشقان موسیقی ایرانی در خاطر حک می‌کنند: «من نی را از آغل گوسپندان به دربار پادشاهان برده‌ام».

به گزارش وبسایت چمدان، نایب اسدالله اصفهانی فرزند نایب حسین خان استاد سرشناس و نوازنده نی در اواسط عصر قاجار است. او از مادری با ذوق به نام صاحب جم به سال ۱۲۳۱ هجری شمسی در مهد تاریخی اصفهان زاده شد و عشاق نوای موسیقی اصفهان را تا ابد مفتون خویش ساخت، این هنرمند چیره دوران طفولیت خود را نزد پدرش (نایب حسین خان) و استاد آقا باشی که از نوازندگان مشهور نی بودند به آموزش و فراگیری این ساز پرداخت و در اندک زمان تبحر کافی بدست آورد.

خداوندگار نی لقبی است که اساتید بزرگی همچون استاد حسن کسایی و مرحوم روح الله خالقی و … او را با این لقب نام برده‌اند. دوستعلی خان معیر الممالک در کتاب رجال عصر قاجار می‌نویسد: «نایب اسد الله اصفهانی نی نوازی بود که هیچ بنان و بیان را توانایی وصف نیک نوازی و ناله‌هایی را که از دل سوخته نی بیرون می‌آورد نیست! حسن مشحون در کتاب تاریخ موسیقی ایران نایب اسدالله را معروفترین و ماه‌ترین استاد نوازنده نی در عصر قاجار توصیف می‌کند.»

وب‌سایت چمدان نوشت: وی همراه با ناصرالدین شاه در سفر به انگلستان در کنسرت بزرگی که توسط ملکه وقت آن کشور برپا شده بود، شرکت کرد. در این هنرنمایی بین‌المللی موسیقیدانان و نوازندگان اکثر کشورها شرکت داشته و برنامه‌های هنری متعدد اجرا کردند. در پایان مراسم با اشاره ناصرالدین شاه نایب نی را از جیب خود بیرون آورده و شروع به نواختن آن می‌کند به طوریکه همه حضار شرکت کننده را مات و مبهوت می‌سازد. ملکه نیز چنان تحت تأثیر این صوت دلنشین قرار می‌گیرد که بی‌اختیار گردنبندش را بیرون می‌آورد و بر گردن نایب آویزان می‌کند و رو به حضار می‌گوید: «باید اعتراف کرد این مرد ایرانی با چوبی خشک که بیش از چند سوراخ در آن دیده نمی‌شود چنان غوغایی کرد که تمامی سازهای پیشرفته امروزی را منهدم ساخت.

 

ملکه انگلستان نایب اسدالله اصفهانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین