کد خبر: 24553 A

قانون جدید برای موسیقی خیابانی و واکنش نماینده مجلس

قانون جدید برای موسیقی خیابانی و واکنش نماینده مجلس

احمد آزادیخواه گفت: ساماندهی گروه‌های موسیقی خیابانی و منوط کردن آنها به دریافت مجوز الزاماً به معنای ایجاد محدودیت برای آنها نیست.

ایران آرت: سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبری مبنی بر "ضرورت دریافت مجوز برای اجراهای خیابانی موسیقی" واکنش نشان داد. 

روز گذشته روزنامه ایران نوشت: کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، وزارت اطلاعات و ناجا همگی بر سر "ضرورت دریافت مجوز برای اجراهای خیابانی موسیقی" به توافق رسیده‌اند.

به گزارش ایران آرت، این طرح در صورتی که به قانون تبدیل شود می‌تواند به نوازندگان خیابانی وجهه رسمی‌ ببخشد ولی در عین حال ممکن است مشکلات جدیدی را برای آن‌ها به وجود بیاورد.

احمد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی که از موافقان این طرح است در این‌باره به ایران گفت: تصمیمی که در کمیسیون فرهنگی برای ساماندهی اجراهای موسیقی خیابانی صورت گرفته نه تنها اقدامی قابل دفاع بود بلکه باید گفت که قدری هم دیر صورت گرفت.

این نماینده تأکید کرد: این منطق که چنین تصمیماتی مانع آزادی عمل مردم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شوند، منطقی غلط و نا بجاست. ساماندهی این گروه‌ها و منوط کردن آنها به دریافت مجوز الزاماً به معنای ایجاد محدودیت و مانع برای کار گروه‌های خیابانی موسیقی نیست، بلکه به آن معناست که این گروه‌ها باید چه در آثار خود و چه در فضای اجرایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چارچوب‌هایی را برای حفظ نظم و آرامش اجتماعی رعایت کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در این زمینه مقایسه وضعیت کشور ما با جوامع اروپایی و غربی نیز نوعی مغلطه به نظر می‌رسد؛ آزادی فعالیت‌هایی نظیر اجراهای خیابانی و عدم منوط کردن این گروه‌ها به چارچوب‌های مشخصی در ملأ عام به بی‌چارچوب بودن نظام‌های اجتماعی غربی بر می‌گردد. حال آنکه کشور ما از این حیث وضعیتی متفاوت دارد و طبیعتاً مسائل و پدیده‌های جدید هم باید با لحاظ همین شرایط ساماندهی شوند، نه شرایط جوامع غربی. چرا که اساساً اقشار مختلف مردم ما نظام‌های ارزشی آن جوامع را در زندگی شخصی خود به رسمیت نمی‌شناسند.

وی در پایان گفت: در برخی موارد اجراهای موسیقی خیابانی، مستقیماً شاهد رفتارهایی هستیم که نظم شکل گرفته اجتماعی بر اساس نظام ارزشی دینی و ملی ما را نشانه گرفته و قطعاً آزادی بی‌قید و بند آن به نفع جامعه نیست."

کمیسیون فرهنگی مجلس موسیقی خیابانی کنسرت خیابانی احمد آزادیخواه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین