کد خبر: 31550 A

پول هنر / تحلیل هنرمندان موسیقی از بودجه فرهنگ و هنر و اختصاص ارز دولتی به هنر

پول هنر / تحلیل هنرمندان موسیقی از بودجه فرهنگ و هنر و اختصاص ارز دولتی به هنر

بسیاری از هنرمندان معتقدند با توجه به بحران‌های پیش رو، هنر به ویژه موسیقی می‌تواند در جهت ایجاد امید در جامعه موثر باشد. از سوی دیگر بحث اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی نیز یکی از موضوعاتی است که توجه هنرمندان را به خود جلب کرده است. آنان معتقدند با جنگ روانی که هم‌اکنون علیه ایران در جریان است؛ این هنر است که می‌تواند چهره‌ی واقعی کشور را به جهانیان نشان دهد.

ایران آرت: سما بابایی- این روزها در مجلس بودجه کل کشور در حال بررسی است، اما چیزی که برای جامعه هنری در فضای اقتصادی این روزها بیش از همه اهمیت دارد، موضوع بودجه فرهنگ و هنر برای سال آینده است. اینکه با انقباضی شدن بودجه کشور قرار است بودجه حوزه فرهنگ و هنر چگونه تصویب و به بدنه جامعه هنری تزریق شود؟ بسیاری از هنرمندان معتقدند با توجه به بحران‌های پیش رو هنر به ویژه موسیقی می‌تواند در جهت ایجاد امید در جامعه موثر باشد. از سوی دیگر بحث اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی نیز یکی از موضوعاتی است که توجه هنرمندان را به خود جلب کرده است. آنان معتقدند با جنگ روانی که هم‌اکنون علیه ایران در جریان است؛ این هنر است که می‌تواند چهره‌ی واقعی کشور را به جامعه‌ی جهانی نشان دهد و باید هنر نیز به عنوان یک کالای اساسی بتواند در جهت فعالیت‌های بین‌المللی از ارز دولتی استفاده کند؛ موضوعی که «سید مجتبی حسینی» -معاون هنری وزریر ارشاد- هم بر آن تاکید کرده است. دولتِ دوازدهم ناگزیر شده است به خاطرِ محدویت‌های ناشی از تحریم، وضع اقتصادی مردم و تغییرات رخ داده، بودجه‌ی فرهنگ و هنر را در لایحه حدود ۷ درصد افزایش دهد که به نظر می‌رسد افزایش کمی است. اگر قرار بود براساس میزان هزینه‌ها و لایحه‌ها و همچنین بودجه سال ۹۷، برای سال ۹۸ بودجه‌ریزی شود  باید حداقل ۲۰ درصد بودجه افزایش پیدا می‌کرد؛ اما وضعیت بودجه موجود نشان می‌دهد که خلاء بودجه‌ای وجود دارد؛ البته به گفته‌ی «سیده‌فاطمه ذوالقدر» -نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی- در این لایحه بودجه برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی که مبالغ کمتری در حدود ۲ تا ۳ میلیارد بوده، ۱۰۰درصد افزایش یافته؛ اما مجموع افزایش بودجه حوزه فرهنگ بیش از ۷ درصد نبوده است. در این میان راهکارها و برنامه‌های کمیسیون فرهنگی برای افزایش اعتبارات فرهنگی بودجه ۹۸ این بود که منابع جدید درآمدی برای حوزه فرهنگ مشخص شود. یکی از منابع جدید تخصیص درصدی از اعتبارات برخی شرکت‌های دولتی و خصوصی به بخش فرهنگ است. همچنین می‌توان بخشی از درآمدزایی در فضای مجازی را به اعتبارات حوزه فرهنگ اختصاص داد و از این طریق بودجه فرهنگی را برای سال آینده افزایش داد. در همین خصوص با تعدادی از پیشکسوتان عرصه موسیقی این موضوعات را در میان گذاشتیم که در ادامه می‌خوانید:

ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است

داوود گنجه ای معتقد است، ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است که این امر بدون فعالیت‌های فرهنگی و هنری میسر نمی‌شود.

این نوازنده پیشکسوت گفت: امروزه بسیاری از مسئولان کشور می‌گویند ما در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم پس تنها از طریق فرهنگ و هنر می توانیم ایستادگی کنیم پس باید بودجه مناسبی به این حوزه تعلق گیرد.

گنجه‌ای در ادامه بیان کرد: امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می‌شود این در حالی است که به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود و این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های بین‌المللی هنری گذاشته است،

داوود گنجه ای در ادامه خاطرنشان کرد: هر چقدر مشکلات اقتصادی زیاد باشد نباید بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا به ضرر جامعه و هنرمدان است. همچنین هنر می‌تواند شادی را به مردم منتقل کند. همه هنرمندان از مسئولین می‌خواهند که جایگاه فرهنگ و هنر را در این شرایط بحرانی حفظ کنند.

 

هنر جامعه را از افسردگی نجات می‌دهد

علی اکبر مرادی نیز اعتقاد دارد هنر می‌تواند کاری کند تا مردم با شرایط سخت اقتصادی راحت تر برخورد کنند زیرا هنر جامعه را از افسردگی نجات می دهد.

این نوازنده پیشکسوت گفت: امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می شود ولی به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود که این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری به ویژه فعالیت‌های بخش خصوصی گذاشته است و باید هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود.

مرادی در ادامه بیان کرد: هنر یک کالای اساسی برای جامعه است همانطور که معاونت هنری وزارت ارشاد به این موضوع اشاره کرده و خواستار استفاده از ارز دولتی شده است. باید این موضوع درک شود و به آن توجه ویژه کنیم زیرا هنر به حل بحران‌های اجتماعی کمک می‌کند.

این نوازنده تاکید کرد: اگر می‌گوییم در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی به فعالیت‌های هنری در مقابل این تهاجم بایستیم.

علی اکبر مرادی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شرایط اقتصادی نباید بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا هنر لازمه جامعه است. اصلا مهم ترین سوال این است که چرا در شرایط بحران اقتصادی بودجه فرهنگ و هنر کم می شود؟ مسئولین باید برای هنر بودجه خوبی در نظر بگیرند زیرا هنر واقعا مظلوم واقع شده است.

 

فعالیت‌های هنری روز به روز کمتر می شود

هادی منتظری نوازنده باسابقه کشور با اشاره به فعالیت‌های هنری که روز به روز کمتر می‌شود گفت: امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می‌شود این در حالی است که به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود که این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری گذاشته است زیرا این نوع فعالیت‌ها روز به روز کمتر می‌شود زیرا هیچ گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد.

منتظری افزود: نکته مهم این است که ما به کمک فرهنگ و هنر می‌توانیم به حل بحران‌های اجتماعی کمک کنیم پس مسئولین باید به این حوزه توجه کافی داشته باشند.

این نوازنده در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی‌که می‌گوییم در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی در مقابل این تهاجم قرار بگیریم. ما به کمک فرهنگ و هنر می‌توانیم به جهانیان نشان دهیم که چه فرهنگ غنی و پر باری داریم.

منتظری در ادامه بیان کرد: مسئله دیگر این است که بودجه فرهنگ و هنر کم است زیرا بسیاری از مسئولین معتقدند در شرایط سخت اقتصادی باید بودجه این حوزه کم شود. در حالی‌که ما به کمک این حوزه می‌توانیم امید را در دل مردم زنده کنیم.

این نوازنده در پایان گفت: هنرمندان می‌خواهند بودجه مناسبی به این حوزه تعلق گیرد تا فرهنگ و هنر دوباره جان تازه بگیرد.

 

هنر همیشه مظلوم واقع شده است

ملیحه سعیدی اما معتقد است هنر همیشه مظلوم واقع شده است و در هر شرایطی بودجه فرهنگ و هنر کم می‌شود در صورتیکه این کار اصلا درست نیست و باید بالاترین بودجه‌ها به این حوزه تعلق گیرد.

این نوازنده باسابقه ساز قانون گفت: مشکلات اقتصادی نباید سبب شود بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا این حوزه می تواند شادی را به مردم و جامعه منتقل کند.

این نوازنده افزود: همه هنرمندان از مسئولین می‌خواهند تا فرهنگ و هنر را دست کم نگیرند و به کمک این حوزه جامعه را نجات دهند.

ملیحه سعیدی در ادامه تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از مشکلات حوزه هنر این است که به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود و این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری گذاشته است.

سعیدی گفت: آنچه در شرایط مشابه در کشورهای مختلف رخ داده است آن‌ها به موضوع فرهنگ و هنر توجه می‌کنند زیرا این حوزه به حل بحران‌های اجتماعی کمک می‌کند. ما هم باید در این شرایط فرهنگ و هنر را یک کالای اساسی برای جامعه بدانیم.

 

باید بودجه مناسبی برای فرهنگ و هنر در نظر بگیرند

سیاوش ظهیرالدینی نیز درباره بودجه فرهنگ و هنر گفت: من به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری از مسئولین مربوطه می‌خواهم بودجه مناسبی برای فرهنگ و هنر در سال ۹۸ در نظر بگیرند.

این نوازنده گفت: به طور کلی مشکلات اقتصادی سبب شده است بودجه فرهنگ و هنر کم شود در صورتی‌که این بی‌توجهی جبران ناپذیر است و به ضرر هنر و جامعه هنری است.

ظهیرالدینی در ادامه بیان کرد: به نظر من در شرایط اقتصادی و افزایش نا امیدی در جامعه هنر می‌تواند شادی را به مردم و جامعه منتقل کند در نتیجه با توجه به این موضوع باید بودجه مناسبی به هنر تعلق گیرد.

این نوازنده تاکید کرد: متاسفانه در شرایط بحرانی بودجه فرهنگ و هنر کم می شود و این موضوع آسیب جدی به هنر و جامعه می زند. همچنین امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می شود این در حالی است که به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود و به همین دلیل تاثیرهای منفی بر فعالیت‌های هنری کشور گذاشته است.

این نوازنده در ادامه بیان کرد: امروزه ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است و این کار فقط با فعالیت های فرهنگی و هنری میسر می شود. همان طور که مسئولین می گویند ما در جنگ روانی قرار داریم و در تهاجم فرهنگی به سر می بریم در این شرایط باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی به هنر در مقابل این تهاجم قرار بگیریم.

 

باید به فرهنگ و هنر بیش‌تر توجه کنیم

میلاد کیایی نیز با اشاره به موضوع جنگ روانی که در حوزه اقتصادی به وجود آمده گفت: ما در جنگ روانی قرار داریم و در تهاجم فرهنگی به سر می بریم پس باید به فرهنگ و هنر بیش‌تر توجه کنیم و در شرایط بحرانی از هنر استفاده کنیم زیرا هنر یک کالای اساسی برای جامعه است.

این نوازنده و آهنگساز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی کشور فرهنگ و هنر می‌تواند فضای شادی را برای مردم به وجود آورد و مردم برای چند ساعت هم که شده مشکلات‌شان را فراموش کنند.

این نوازنده افزود: همان طور که می‌دانیم در شرایط بحرانی اولین کار این است که بودجه فرهنگ و هنر کم می‌شود که این کار ضربه‌های جبران ناپذیری به هنر می زند.

این آهنگساز در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر لازمه کشور هستند و ما نباید این دو را فدای حوزه‌های دیگر کنیم.

میلاد کیایی تاکید کرد: متاسفانه ارز دولتی به فعالیت‌های هنری داده نمی‌شود و یکی دیگر از مشکلات حوزه هنر همین است زیرا تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری گذاشته است. حتی ما شاهد هستیم که معاون هنری وزارت ارشاد هم تاکید دارد که باید به حوزه هنر ارز دولتی داده شود.

کیایی افزود: امروزه ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است و این کار بدون فعالیت‌های فرهنگی و هنری میسر نمی‌شود.برای همین مسئولین باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی مشکلات را برطرف کنند.

 

فعالیت‌های هنری کمتر شده است

نادر مرتضی پور نیز معتقد است، امروزه به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود و این یکی دیگر از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر است زیرا فعالیت‌های هنری کمتر شده است.

این رهبر ارکستر گفت: به نظر من مشکلات اقتصادی نباید روی فرهنگ و هنر تاثیر بگذارد و به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بودجه این حوزه کم شود.

مرتضی پور در ادامه بیان کرد: معمولا در شرایط بحرانی بودجه‌های فرهنگ و هنر کم می‌شود البته این موضوع فقط در کشور ما رخ می‌دهد و در کشورهای دیگر به کمک این حوزه شادی و امید را به جامعه و مردم منتقل می کنند.

این رهبر ارکستر افزود: بی‌توجهی به فرهنگ و هنر ضربه‌های جبران ناپذیری به این حوزه و جامعه می‌زند. هنرمندان از مسئولین می خواهند که بودجه مناسبی برای این حوزه در نظر بگیرند.

نادر مرتضی پور در ادامه تاکید کرد: امروزه به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود و این یکی دیگر از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر است زیرا فعالیت‌های هنری کمتر شده است. امروزه ما به کمک فعالیت های هنری می توانیم چهره واقعی ایران را به جهانیان نشان دهیم.

 

کم شدن بودجه هنر آسیب های جدی به جامعه می زند

اسفندیار قره باغی نیر اعتقاد دارد در شرایط بحرانی نباید بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا نبود هنر آسیب‌های جدی به جامعه می زند.

این خواننده پیشکسوت گفت: فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای مهم و اساسی است و باید بیش‌تر به آن رسیدگی شود در حالی‌که در کشور ما اصلا به این حوزه رسیدگی نمی‌شود و بودجه کمی برای آن در نظر می‌گیرند.

قره‌باغی در ادامه بیان کرد: حتی ارز دولتی به فعالیت‌های هنری داده نمی‌شود و به همین دلیل است که این نوع فعالیت‌ها روز به روز کمتر می‌شود.

این خواننده خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی نباید بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا نبود هنر آسیب‌های جدی به جامعه می‌زند. در شرایط نامناسب اقتصادی و افزایش نا امیدی حوزه فرهنگ و هنر می تواند شادی را به جامعه تزریق کند.

قره باغی در پایان گفت: امروزه ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است و این امر بدون فعالیت های فرهنگی و هنری میسر نمی شود.

 

این گزارش در شماره ۲۸۰ روزنامه سازندگی، روز یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ منتشر شده است.

 

بودجه فرهنگ و هنر میلاد کیایی هادی منتظری ملیحه سعیدی سید مجتبی حسینی داود گنجه ای علی اکبر مرادی سیاوش ظهیرالدینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین