کد خبر: 32844 A

سازوکار جدید دفتر موسیقی برای مجوز دادن به ترانه‌ها / به ندرت شعری را پیدا می‌کنیم که غلط املایی نداشته باشد!

سازوکار جدید دفتر موسیقی برای مجوز دادن به ترانه‌ها / به ندرت شعری را پیدا می‌کنیم که غلط املایی نداشته باشد!

ساز و کار جدیدی برای شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی در نظر گرفته شده که از ماه جاری یا فروردین 98 اجرایی خواهد شد.

ایران آرت: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به منحل شدن شورای موسیقی سنتی و کلاسیک دفتر موسیقی، از ساز و کار جدیدی برای شورای شعر و ترانه این دفتر سخن گفت.

علی ترابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای حضورم در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بودم این دفتر باید پوست‌اندازی کند؛ زیرا شکل و شمایل سنتی کار دیگر جوابگو نیست و باید در سیاست‌های این دفتر بازنگری انجام شود.

او درباره شورای شعر و ترانه این دفتر و ایجاد ساز و کار جدید برای آن، گفت: اقدام بعدی ما مطمئناً به شورای شعر و ترانه برمی‌گردد؛ اینکه تعدادی شاعر به شکل ثابت در این شورا حضور داشته باشند و اشعار را بخوانند هم برای اعضای محترم شورا بار سنگین و دشواری است، هم برای ما مشکلات و عدم تعادلی را به وجود آورده است که من نیز به آن معترف هستم.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به ساز و کار جدیدی که برای شورای شعر در نظر گرفته شده است، بیان کرد: اگر این ساز و کار در اسفندماه اجرایی نشود به طور قطع در فروردین‌ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد. اعضای شورا باید ناشناخته باشند و از نظر تخصص، متنوع و تعداد آنها بیشتر باشد. از طرفی اصلاً نیاز نیست این افراد به دفتر موسیقی مراجعه کنند؛ بنابراین ما سامانه‌ای را طراحی کردیم که هر عضو بدون اطلاع از نظر دیگری در منزل رأی خود را ثبت کند. در نهایت جمع‌بندی کار در دفتر موسیقی انجام خواهد شد.

ترابی ادامه داد: متأسفانه شعرهایی که به دفتر موسیقی می‌رسند به حد زیادی نازل هستند و این خیلی غم‌انگیز است که به ندرت شعری را می‌توانیم پیدا کنیم که غلط املایی نداشته باشد چه برسد به دیگر ویژگی‌های یک شعر یا ترانه خوب.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نحوه گزینش و انتخاب اعضای شورای شعر نیز بیان کرد: اعضای این شورا بر اساس تنوع در تخصص انتخاب می‌شوند و این افراد صرفاً شاعرانی نخواهند بود که دیدگاه سنتی به شعر و ترانه دارند.

او همچنین با اشاره به منحل شدن دو شورای موسیقی در این دفتر گفت: از ابتدای بهمن‌ماه دیگر شورایی به نام شورای موسیقی سنتی و کلاسیک در دفتر موسیقی وجود ندارد؛ بنابراین گروه‌های سنتی و کلاسیک باید تنها تأیید و مجوز اشعار خود را بگیرند، اگر آثار آن‌ها فاقد شعر باشد دیگر نیازی به تأیید و بررسی آن‌ها در شوراهای دفتر موسیقی نیست و تنها برای انجام امور اداری و نیز هماهنگی‌های نهایی، اسامی و مشخصات گروه خود را به دفتر موسیقی اعلام می‌کنند.

 

دفتر موسیقی ارشاد علی ترابی دفتر موسیقی شورای شعر و ترانه شورای ترانه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین