کد خبر: 34302 A

نامگذاری خیابانی به نام پدر استاد شجریان

نامگذاری خیابانی به نام پدر استاد شجریان

طرح نامگذاری خیابانی به‌نام استاد مهدی شجریان در پایان سال ۱۳۹۷ توسط تعدادی از اعضای شورای شهر مشهد امضا و پیشنهاد شده است.

ایران آرت: پیشنهاد نامگذاری خیابانی به‌نام استاد مهدی شجریان پدراستاد محمدرضا شجریان، طرحی است که سال 97 مطرح شده است و امید می‌رود بزودی به بار بنشیند.  سید مسعود ریاضی، عضو شورای شهر مشهد، به ایسنا گفته بود: طرح نامگذاری خیابانی به‌نام استاد مهدی شجریان در پایان سال ۱۳۹۷ توسط تعدادی از اعضای شورا امضا و پیشنهاد شده است. دربخشی از این طرح دلایل توجیهی به خدمات شایان توجه استاد مهدی شجریان که در طول حیات خود ملقب به امّ‌القرا بود و همچنین فرزندان و نوادگان هنرمند ایشان اشاره و پیشنهاد شده است که معبری به‌نام استاد نامگذاری شود.

ریاضی در پاسخ به این پرسش که "آیا احتمال دارد با این طرح مخالفت شود"، گفت: اگر طرح به تصویب شورا برسد، شهرداری موظف است خیابانی را به‌نام این استاد فرهیخته نامگذاری کند. امیدواریم در رابطه با این نامگذاری از سوی برخی خرده‌ گرفته نشود همان‌طور که تاکنون در این رابطه مشکلی پیش نیامده است‌.

کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده برجسته تار وسه تاردر این باره به "ایران" گفت: درتمامی کشورهای پیشرفته دنیا خیابان‌ها، تفریح گاه‌ها و پارک‌های مهم شهرها به‌نام هنرمندان و بزرگان آن شهر یا کشور نامگذاری می‌شود و این اتفاق تازه‌ای در فرهنگ نامگذاری شهری نیست.

این هنرمند متولد شهر مشهد درادامه افزود: اعلام نامگذاری خیابانی به‌نام استاد مهدی شجریان پدراستاد محمدرضا شجریان حرکتی فرخنده و مایه خرسندی است که یاد و نام بزرگان عرصه آواز و ترتیل ماندگار شود و چقدر شایسته بود نام کوی یا خیابان بزرگی نیز به‌نام استاد محمدرضا شجریان نامگذاری می‌شد؛ هنرمندی که مورد احترام و علاقه همه مردم ایران و به نوعی نماینده آواز و موسیقی ایران است.این اتفاق مهم و با ارزش نشان دهنده آن است که مسئولان به فرهنگ کشورمان و چهره‌های بزرگ فرهنگی و هنری ایران ارج و احترام بسیارقائل هستند و امیدوارم روزی برسد که مسئولان بیش از پیش قدر سرمایه‌های ملی و معنوی خود را بدانند.

بتول گندمی عضو شورای اسلامی شهرمشهد و یکی از امضا‌کنندگان این طرح نیز به"ایران" گفت: استاد مهدی شجریان یکی از سرمایه‌های فرهنگی شهر مشهد بود و نامگذاری یکی از خیابان‌های این شهر به‌نام ایشان به نظر من حداقل کاری است که می‌تواند انجام بگیرد.

اوافزود: این موضوع دردستور کاراست ومنتظرهستیم خیابانی ازسوی مجمع شهرداری پیشنهاد شود و درقالب کمیته نامگذاری شهرداری مورد بررسی قرار بگیرد و در ادامه این پیشنهاد به شورا ارائه شود که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این بحث در صحن علنی به رأی‌گیری گذاشته شود.

حاج مهدی شجریان فرزند حاج علی اکبر طبسی یکی از ملاکان بزرگ شهر مشهد است که صدای بسیار خوبی داشت و صرفاً برای دوستان سرشناس و متمکن خود که میهمانش بودند، می‌خواند.

حاج علی اکبر فرزندش مهدی را همراه خود به جلسات قرآن می‌برد و تلاش می‌کرد در حالی که صدایش هنوز شکل نگرفته بود، به شیوه او قرآن بخواند. مهدی تا 12 سالگی زیر سایه پدر و تحت تعلیم او با آواز خوانی آشنا شده بود و مدتی نیز آواز خواند اما پس از درگذشت حاج علی اکبر و بواسطه معرفی دوستان نزدیک پدر خدمت حاج سید محمد عرب رسید تا آن صدای خوش را در خدمت تلاوت قرآن تربیت کند. استاد مهدی شجریان پس از استادش به جایگاه اول قاریان مشهد رسید و شاگردان بسیاری به سبک قرائت استادش تربیت کرد.

 

محمدرضا شجریان مهدی شجریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین