کد خبر: 34334 A

سید مجتبی حسینی به حاشیه‌ها پاسخ داد: از خواننده ممنوع‌الکار تا درخواست معین خواننده لس‌آنجلس‌نشین

سید مجتبی حسینی به حاشیه‌ها پاسخ داد: از خواننده ممنوع‌الکار تا درخواست معین خواننده لس‌آنجلس‌نشین

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رایزنی ما برای حمایت از مجوزها و اجراها یک لحظه هم تعطیل نمی‌شود چون ما باید از مجوزی که صادر شده است دفاع ‌کنیم.

ایران آرت: محمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان یافتن جشنواره‌های فجر فرصتی پیدا کرد تا به برخی حاشیه‌ها در خصوص جشنواره موسیقی فجر، شائبه ممنوع‌الفعالیتی برخی خواننده‌ها و شایعاتی مبنی بر درخواست خواننده‌های لس‌آنجلس‌نشین برای فعالیت رسمی در بازار موسیقی کشور پاسخ بدهد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با همشهری بیان کرد: از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ خواننده‌ای ممنوع‌الفعالیت نیست. کسی که متقاضی برگزاری کنسرت است به دفتر موسیقی تقاضا می‌دهد، همکاران ما در حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صلاحیت‌های عمومی او را بررسی می‌کنند و دفتر موسیقی شعر و موسیقی را بررسی می‌کند و به صلاحیت تخصصی توجه دارد؛ مجوز یعنی تلاقی این دو.

ادامه این گفت‌وگو و پاسخ سید مجتبی حسینی به خبرهای پرسروصدای حوزه موسیقی در یک سال اخیر را بخوانید:


چند سالی است که ظاهراً جشنواره موسیقی قرار است مخاطبان گسترده‌تری داشته باشد و طیف‌های بیشتری را به مخاطبان جشنواره اضافه کند اما مشکل اینجاست که در بخش جنبی جشنواره یعنی بخش پاپ چنین اتفاقی افتاده است اما در بخش موسیقی سنتی چنین اتفاقی نیفتاده است و چهره‌های موسیقی سنتی ما برای جشنواره فجر به صحنه نیامدند.

نه، ما هنرمندانی را داریم که در طول این سال‌ها به روی صحنه نرفته بودند و در جشنواره موسیقی فجر اجرا کردند. چنین عنوان نکنیم که جشنواره موسیقی فجر چهره نداشته است. جشنواره یک بخش پاپ دارد برای ارتباط جشنواره با عموم مخاطبان. برای ما مهم بود که بخش جانبی تبدیل به اصل نشود. یعنی اینطور نباشد که تمام همت جشنواره این بشود که همه ستاره‌های پاپ در جشنواره حضور داشته باشند و این بشود کلیت جشنواره موسیقی فجر.

اما عملا چنین اتفاقی افتاده است. وقتی شما در حوزه موسیقی پاپ بهنام بانی را دعوت می‌کنید در حوزه موسیقی سنتی هم باید کسی در همین حد و اندازه دعوت کنید.

اگر بخواهیم براساس شهرت داوری بکنیم تا زمانی که جشنواره فجر وجود دارد و بخشی به نام موسیقی پاپ دارد این بخش بر بخش سنتی سایه می‌اندازد.

وقتی ما کسی را که ستاره موسیقی پاپ است دعوت می‌کنیم در حوزه موسیقی سنتی و ملی کسی در همین حد و اندازه باشد که جشنواره تحت‌الشعاع این نام‌ها قرار نگیرد. یعنی در جشنواره موسیقی فجر خبری از شهرام ناظری یا حسین علیزاده یا کیهان کلهر نیست اما ستاره‌های پاپ دعوت می‌شوند.

ما سر انتخاب مصداق و ما‌به‌ازا دچار اختلاف سلیقه‌ایم. بالاخره هر کار بکنیم ممکن است یک خواننده پاپ از یک خواننده سنتی مشهورتر باشد اما کدام یک اثرگذارترند و کدام مشهورتر؟ موضوع این است که شما در انتخاب مصداق سلیقه‌ای را طرح می‌کنید که سلیقه بدی نیست. می‌فرمایید که تعدادی هنرمند پرآوازه داریم در عرصه موسیقی مثل آقای کلهر و علیزاده و ناظری. از قضا، در کمال شرمساری، تعداد سلبریتی‌های موسیقی اصیل و کلاسیک ما کم و انگشت‌شمار است. حالا اگر یکی از این معدود هنرمندان عزیز دچار مشکلی شود یا آن سال نخواهد در جشنواره شرکت کند یا در جای دیگری کنسرت داشته باشد شما دچار همین سوء‌تفاهم می‌شوید. کاش تعداد سلبریتی‌های موسیقی اصیل ما بیشتر از انگشتان یک دست بود تا چنین سوء‌تفاهمی ایجاد نشود. اما این مصداق‌ها نباید سبب شود که کل جشنواره زیر سؤال برود.

فارغ از جشنواره اتفاق‌هایی در موسیقی در ماه‌های اخیر افتاده که سبب واکنش مخاطبان شده است؛ پلی‌بک‌ها و لب‌زدن‌ها و... وزارت ارشاد در این ماجرا چه می‌کند؟ 

یکی از وضعیت‌های امروز موسیقی این است که همه در حال کنسرت‌گذاری قرار گرفتند. خواننده‌ای که بخواهد پشت سر هم کنسرت بگذارد ممکن است گاهی توانایی کافی برای اجراهای مناسب را نداشته باشد. البته دسترسی و هوشیاری مخاطبان بیشتر شده است. مخاطب فرق پلی‌بک و اجرا را می‌شناسد و به راحتی فیلم می‌گیرند و فیلم در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود. اما اینکه گفتید ارشاد چه می‌کند؛ ما نمی‌توانیم و تمایل و اجازه نداریم مخل فعالیت کسی بشویم که دارد فعالیت می‌کند. ما نمی‌توانیم به‌عنوان دولت بگوییم کنسرت نگذار اما اگر کنسرت گذاشتن گروه یا شخصی منجر به تضییع حقوق مخاطب می‌شود باید برای حفظ حقوق مخاطب پیگیری کنیم و البته این موضوع باید به قاعده و شیوه‌نامه‌ای تبدیل شود که هر گروه یا فردی خواست تخلف کند یا کم‌فروشی کند و... بداند چه تبعاتی دارد.

وقت‌هایی که کنسرتی لغو می‌شود یا به هر دلیلی مانع از برگزاری کنسرت می‌شوند معاونت هنری چه می‌کند؟ 

رایزنی ما برای حمایت از مجوزها و اجراها یک لحظه هم تعطیل نمی‌شود چون ما باید از مجوزی که صادر شده است دفاع ‌کنیم. وقتی مجوزی از سوی دفتر موسیقی به‌عنوان نماینده حاکمیت صادر می‌شود یعنی قوانین و ضوابط و همه جوانب درنظر گرفته شده و مجوز صادر شده است.

و این رایزنی‌ها به نتیجه هم می‌رسد؟ 

در مباحث نظری چرا اما در مصداق مواردی...(با خنده) 

ما خواننده‌ای داریم که ممنوع از کار باشد؟ 

از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نه. کسی که متقاضی برگزاری کنسرت است به دفتر موسیقی تقاضا می‌دهد، همکاران ما در حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صلاحیت‌های عمومی او را بررسی می‌کنند و دفتر موسیقی شعر و موسیقی را بررسی می‌کند و به صلاحیت تخصصی توجه دارد؛ مجوز یعنی تلاقی این دو.

سر ماجرای محسن چاوشی اتفاق خوبی افتاد. یعنی ماجرا خیلی تعاملی بود. اما بعد یکی دو تا خواننده گفتند که ما ممنوع شده‌ایم و ذهن‌ها رفت به سمت ارشاد و...

بله، حتی گشت ارشاد را هم به ما نسبت می‌دهند. از تعبیر درستی استفاده کردید. تعامل یک امر دوطرفه است. یعنی باید باب گفت‌و‌گو باز باشد. اینکه می‌گوییم به سمت مدیریت تخصصی برویم یعنی بلند کردن صدا نه برای دولت، نه برای هنرمند و نه برای مخاطب حقانیت نیاورد و امور در تعامل و براساس قانون و ضوابط پیش برود.

خبرهایی که گاهی درباره مجوز فعالیت خواننده‌های لس‌آنجلسی می‌رسد، از کجا می‌آید و ماجرا چیست؟

هر کسی که می‌خواهد فعالیت کند یا مجوز بگیرد باید درخواست بدهد و تقاضایی به دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد برسد.

و تقاضایی رسیده است؟

در این پانزده ماهی که من بوده‌ام نه. حتی یک مورد هم نبوده است.

مثلاً چند تا خبر پشت سر هم آمد که معین قرار است مجوز بگیرد و مشکلی ندارد.

هر کسی که کاری یا قطعه‌ای خوانده و بخواهد مجوز بگیرد باید همین روند را طی کند.

یعنی بالاخره درخواستی از طرف خواننده مشهور لس‌آنجلسی آمده است یا نه؟ 

نه.

معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع الفعالیت محمدمجتبی حسینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین