کد خبر: 34352 A

رونمایی از ساز اهدایی محسن شریفیان به موزه بروکسل/ عکس

رونمایی از ساز اهدایی محسن شریفیان به موزه بروکسل/ عکس

روز چهارشنبه یازدهم آوریل ۲۰۱۹ از نی انبان اهدایی محسن شریفیان در موزه بروکسل رونمایی شد.

ایران آرت: در مارس ۲۰۱۹ محسن شریفیان، شاخص ترین نوازنده نی انبان ایرانی، سازش را به موزه سازهای ملل در بروکسل، پایتخت بلژیک اهدا کرد.

 این موزه هنری که از شهرت جهانی برخوردار است، در منطقه مونت د آرت واقع شده و برجسته ترین جاذبه بروکسل به شمار می رود. این مجموعه به دو بخش سازهای موسیقی اولیه و ابزار آلات موسیقی نوین از سده نوزدهم میلادی با نگاه به موسیقی پاپ و سنتی تقسیم بندی شده است.

در این موزه که بالغ بر ۷ هزار اثر از جمله سازهای موسیقیایی و عناصر تاریخی موسیقی، از سراسر جهان به نمایش گذاشته شده، فقدان نام «ایران» قابل تامل است.

محسن شریفیان که برای شرکت و اجرای کنسرت در فستیوال نوروز به بلژیک سفر کرده بود، پس از بازدید از موزه سازهای موسیقی بروکسل، جدیدترین نی انبان خود را با حضور نماینده سفارت ایران و مسئولان و کارشناسان موزه به صورت رسمی به  آن موزه هدیه داد تا جای خالی نام «ایران» را با یکی از اصیل ترین نواها از «خلیج فارس» به زیباترین شکل ممکن پر کند.

موزه بروکسل ضمن ابراز خرسندی از اضافه شدن اولین نی انبان ایرانی در آن مجموعه متنوع از آن به عنوان نسخه ای یاد کرد که از بوشهر متولد شده است. محسن شریفیان در شناسنامه این ساز که هم اکنون در مستندات موزه ثبت شده است، از  عبدالنبی حمیداوی به عنوان طراح، عباس جمیری؛ نقاش و از  محمد رضا بیات به عنوان سازنده نی ها نام برده است.

photo_2019-04-11_12-24-36

این هنرمند و پژوهشگر بوشهری که به عنوان شاخص ترین نوازنده این ساز در ایران شناخته شده و دارای مدرک معادل دکتری در رشته موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، کتابهای گوناگونی نیز در حوزه فرهنگ، هنر و‌ موسیقی از جمله آموزش نی انبان، موسیقی نوار ساحلی شیبکوه و سازشناسی موسیقی بوشهر و ... را به رشته تحریر در آورده است.

وی پیش از این و در سال ۲۰۱۷ یکی از سازهای خود را که رکورددار اجراهایش بود به موزه نی انبان در اورنسه اسپانیا اهدا کرده بود.

 

محسن شریفیان گروه لیان نی انبان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین