کد خبر: 37044 A

حسین علیزاده: با موسیقی بد رفتاری شد/ ماجرای رقابت موزیسین‌ها

حسین علیزاده: با موسیقی بد رفتاری شد/ ماجرای رقابت موزیسین‌ها

حسین علیزاده می‌گوید: ما نمی‌توانیم با نسل قبل یا بعد از خود رقابت کنیم درواقع ما طی این سال‌ها گوهری به‌نام هنر را به یکدیگر امانت می‌دهیم.

ایران آرت: کتاب "پارتیتور دستنویس نی نوا" از آثار شاخص و ماندگار استاد حسین علیزاده به همراه چهار اثر از جمله آلبوم‌های "در دل ماند"، "نهان"، جلدهای 5 و 6 کتاب "10 قطعه برای تار" از انتشارات تار و پود شامگاه جمعه ۳۱ خرداد با حضور اهالی موسیقی در فرهنگسرای نیاوران تهران رونمایی شد.

علیزاده خلق "نی نوا" را این گونه توصیف می‌کند:"روزی به کیارستمی گفتم به‌نظرمن اگرهمه هنرمندان درطول زندگی خود یک اثر بنویسند آن اثر طی تاریخ به بلوغ می‌رسد نمونه آن فیلم‌های خود کیارستمی است... همه قطعاتی که تا به امروزساخته‌ام برایم عزیز است چرا که تمام روزهایی که زندگی کرده‌ام برایم عزیز بوده و هیچ روزی بدون قصه نگذشته و در زندگیم فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است..."

"نی‌نوا" که به‌گفته سید عباس سجادی مجری این مراسم یکی از پر اقبال‌ترین آثار موسیقایی ملی ایران در چهار‌ دهه گذشته است و شهرتی فرامرزی دارد. به گزارش روزنامه ایران، حسین علیزاده می‌گوید: همیشه به این موضوع فکر می‌کردم چقدرخوب می‌شد ما اهالی موسیقی وقتی درکنار هم هستیم از حرف‌های روزمره دوری کنیم و از پرواز خیالمان سخن بگوییم.

این آهنگساز درمراسم رونمایی کتاب "پارتیتور دستنویس نی نوا" گفت: ما نمی‌توانیم با نسل قبل یا بعد از خود رقابت کنیم درواقع ما طی این سال‌ها گوهری به‌نام هنر را به یکدیگر امانت می‌دهیم. من براین نظرم درهنر یا ابراز عشق مسابقه معنایی ندارد یعنی ما می‌خواهیم چیزی را توصیف کنیم که پیشتر زبان آن را از دیگران آموخته‌ایم.

علیزاده می‌گوید: "هنرمند به نوعی خالق یک اثر است که با خلق اثر هنری ازروزمرگی بیرون می‎آید و باید نگاهمان به زندگی هنری باشد نه آنکه برده ابزارامروزی باشیم. متأسفانه با موسیقی بد رفتاری شد و انتقاداتی هم وجود دارد و فرصت رابطه حسی و هنری ما کمتر شد اما نباید بگذاریم این فرصت را ازما بگیرند.

او افزود: 50 سال است به تدریس موسیقی مشغول هستم و با وجود آنکه فشارهای بسیاری برموسیقی وارد است اصلاً ناامید نیستم و می‎دانم در نسل جوان چهره‌های شایسته‎ای ظهور یافته‎اند. ما باید در زندگی امید داشته باشیم و به آنچه اعتقاد داریم پای آن بایستیم و انجام دهیم. درتمام این سال‌ها حتی در فرهنگ ما هر کسی سر یک موضعی می‌ایستد یا نکوهش می‌شود و بسیار ستایش می‌کنیم. به‌عنوان مثال در ساخت "نی نوا" قصه‌های بسیاری پس پرده است نه همان چند نتی که دیگران می‌بینند.

خالق نی نوا در ادامه بیان کرد: متأسفانه بعد از انقلاب نگاه عقب افتاده‌ای رشد کرد با این نگاه که ما فقط باید از گذشتگان بیاموزیم این تصور اشتباه است ما باید گذشتگان را چراغ راه آینده‌مان کنیم و بدون تعصب از تجربه گذشتگان از آن الهام بگیریم.

علی بوستان نوازنده تار و مدیر اجرایی مؤسسه "تار و پود" هم با قدردانی از حضور حسین علیزاده توضیح داد: در مجموعه پیش رو تلاش شده تا تمام جوانب آموزشی لحاظ و نگاه جدیدی به ارکستراسیون و تکنوازی عرضه شود. کیاوش صاحب‎نسق آهنگساز و نوازنده پیانو ضمن ارائه صحبت‌هایی درخصوص کتاب "10 قطعه برای تار" بیان کرد اگر ما به‌عنوان فعال عرصه موسیقی دغدغه ثبت و رسم الخط درست را نداشته باشیم برای آیندگان چیزی باقی نمی‎ماند که خوشبختانه این مهم درمجموعه آثار "تار و پود" بشدت رعایت شده است.

او افزود: بسیار خوشبختم در عصری زندگی می‎کنم که حضور علیزاده را تجربه کرده است. در این مراسم با حضور حسین علیزاده، فریدون شهبازیان، علی اکبر شکارچی، شهرام صارمی، کیاوش صاحب نسق و فردین خلعتبری و علی بوستان از کتاب "پارتیتور دستنویس نی‌نوا" رونمایی شد.

 

حسین علیزاده موسیقی سنتی موسیقی ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین