کد خبر: 37350 A

خواننده‌های معروف کُرد که ماندگار شدند/ از مظهر خالقی تا حسن زیرک

خواننده‌های معروف کُرد که ماندگار شدند/ از مظهر خالقی تا حسن زیرک

صدیق تعریف به بهانه برگزاری نخستین کنگره مشاهیر و نخبگان کرد، به معرفی آوازخوان‌های شاخص کرد و تحلیلی کوتاه درباره جنس موسیقی آنها پرداخت.

ایران آرت: از نجواها و آواهای "هوره" در دل زاگرس نشینان تا لالایی‌های "اورامان"؛ ازطاق بستان تا کتیبه تنگیور و.... سخن از سرزمینی است که مهد فرهنگ و تمدنش می‌نامند. گستره‌اش تنها شامل ایران زمین نمی‌شود، ازعراق و ترکیه و سوریه تا دیگر اقصی نقاط دنیا نغمه‌های زیبا و تأثیرگذار کردی همچنان شنیدنی است؛ موسیقی که قدمتی دیرینه در جهان دارد و بزرگانی چون سیدعلی اصغر کردستانی، حسن زیرک، مظهر خالقی، عزیز شاهرخ، شهرام ناظری، بیژن کامکار، کیهان کلهر، علی اکبرمرادی و صدیق تعریف و... در این سرزمین متولد شده و پرورش یافته‌اند.

به گزارش روزنامه ایران، صدیق تعریف از دیگر هنرمندان بزرگ کرد زبان است. او طی سال‌ها فعالیت درعرصه موسیقی آثار مانا و ماندگاری در حوزه موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی کردی منتشر کرده است. فردا یازدهم تیرماه نخستین کنگره مشاهیر و نخبگان کرد است که در شهر سنندج برگزار می‌شود و این اتفاق بزرگ بهانه‌ای بود تا با صدیق تعریف در خصوص آوازخوانان شاخص و بزرگ موسیقی کردستان چون سید علی اصغر کردستانی، حسن زیرک و مظهر خالقی گفت‌و‌گو داشته باشیم که درادامه می‌خوانید:

مظهر خالقی از هنرمندان بزرگ و صاحب سبک موسیقی کردستان است.در افواه عمومی گفته می‌شود که خوانش و لحن آوازی ایشان نسبت به دیگر خواننده‌ها گرایش وشباهت بیشتری به سبک و سیاق موسیقی ایرانی دارد. در این باره توضیح دهید؟

اینکه گفته می‌شود آثار استاد مظهر خالقی لحن و لهجه زبان فارسی دارد چندان پر بیراه نمی‌تواند باشد. خالقی نسبت به خوانندگانی چون حسن زیرک، عزیز شاهرخ، محمد ماملی و...خودآگاه و ناخودآگاه گرایش محسوس و متفاوت تری درخوانش موسیقی کردی داشته است. تأثیر محیط، اسکان ومراوده بیشتر با هنرمندان پایتخت بی‌گمان در نوع خوانش و اجرای خالقی و هر هنرمند دیگری بی‌تأثیر نمی‌توانسته باشد. همکاری و همراهی با استادان بزرگ چون مرتضی حنانه، ایرج گلسرخی، حسین یوسف زمانی و...آثارماندگاری به تاریخ موسیقی کردستان اضافه کرده است.همکاری با این بزرگان و تولید آثار ارکسترال و آرانژمان ویژه این آثار، طعم و رنگ و بوی دیگری به نوع خوانش این استاد بزرگ داده است و شنونده را به سمت نوعی از موسیقی می‌برد که با وجود کلامش که کردی است، حال و هوا و تنظیم کار رنگ ویژه ای به خود گرفته است. اساساً مظهرخالقی از صدایی نرم و لطیف و گیرا و سرشار از احساس برخوردار است. شعر شناسی و ریتم شناسی و ژوست خوانی از دیگر ویژگی‌های مظهرخالقی است.

سبک خوانش و لحن استاد سید علی اصغر کردستانی با دیگر خوانندگان بعد از خود ازجمله حسن زیرک و به‌دنبال آن مظهر خالقی و... چه تفاوت‌هایی داشته است؟

به اعتبار آثار به جامانده از پیش و پس استاد سیدعلی اصغر کردستانی، به ضرس قاطع می‌توان گفت خوانش، لحن و بیان این خواننده بزرگ با همه خوانندگان تاریخ موسیقی کردستان اعم ازکردستان ایران، عراق، ترکیه، سوریه و دیگر نقاط کرد زبان دنیا متفاوت بوده و هست.

آوازسیدعلی اصغرکردستانی متأثر از موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایرانی است.در واقع مشترکاتش با موسیقی ردیف و دستگاهی ایران بسیار بیشتر از مشترکات با سایر الحان و بیان دیگر شیوه‌های آوازی درموسیقی کردی است.به اعتبارصفحات و آثار به جا مانده از ایشان باید گفت سید علی اصغر کردستانی به موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایرانی اشراف کامل داشتند.

آیا خوانندگان کردی چون حسن زیرک، مظهر خالقی و... پیرو سبک و سیاق سید علی اصغر کردستانی بوده اند؟

سید علی اصغر کردستانی در موسیقی کردستان و ایران یک استثنا است. سبک و سیاق، خوانش و صدای او منحصر به فرد است و همان‌طور که قبلاً اشاره کردم نه خوانندگان پیش از او و نه خوانندگان پس از او درآن وادی قرار نگرفته‌اند. او تا به امروز تالی و همتا نداشته و ندارد.

حسن زیرک و مظهرخالقی هر دو ازخوانندگان موسیقی کردی ایران هستند که هر کدام به تنهایی خوانش و سبک و سیاق ویژه و منحصربه خود را در آواز دارا هستند. استاد حسن زیرک با وجود نداشتن تحصیلات، ازنبوغ و خلاقیت اعجاب برانگیز و از صدایی پر قدرت و درعین حال پر احساس برخوردار بوده و بداهه خوانی خلاق و کم نظیر است. اوادامه دهنده سنت بداهه گویی و بداهه خوانی در آوازخوانی کردستان است.

در خبرها آمده بود شما و چند نفر از اصحاب هنر به دعوت دانشگاه سلیمانیه به مناسبت بزرگداشت آقای مظهر خالقی به سلیمانیه رفته بودید از این مراسم بگویید.

چندی پیش مراسم بزرگداشت آقای مظهر خالقی با حضور تعدادی از اهالی هنر و ادب ایران و دیگر مناطق کردنشین سایر کشورها در دانشگاه سلیمانیه عراق برگزارشد.مراسم باشکوهی بود. لازم به یادآوری است که پیش از این آقای مظهر خالقی از 30 سال پیش تا به امروز با تلاش و ممارست و پشتکار زیاد انستیتوی موسیقی معظم و ارزشمندی در سلیمانیه عراق راه‌اندازی کرده‌اند. انستیتویی که روز به روز گستره آن وسیع‌تر می‌شود و آثارموسیقی کردی مناطق مختلف دنیا در آنجا ثبت و جمع‌آوری شده و می‌شود. آرشیو بزرگ و مجهزی که به باور من ارزش فرهنگی و هنری بسیار بالایی دارد و گنجینه ای است از موسیقی و آثار صوتی کردی و پژوهشگران موسیقی می‌توانند بخوبی و تمام و کمال ازاین آرشیو استفاده‌ها ببرند.

موسیقی ایرانی صدیق تعریف موسیقی کردی مظهر خالقی حسن زیرک سیدعلی اصغر کردستانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین