کد خبر: 37544 A

انتشار 497 تک‌آهنگ در فصل بهار/ یکی‌ دو‌تایی‌های معروف و قدیمی‌هایی که برگشتند/ سه آهنگ پاپ از قم

انتشار 497 تک‌آهنگ در فصل بهار/ یکی‌ دو‌تایی‌های معروف و قدیمی‌هایی که برگشتند/ سه آهنگ پاپ از قم

در فصل بهار 497 تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز گرفتند که قائدتاً تعداد قابل توجهی از آنها منتشر شده‌اند. اما نکات جالبی در میان مجوزهای صادر شده وجود دارد...

ایران آرت: هفته گذشته خبری از سوی اداره روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد مجوزهای صادر شده برای تک‌آهنگ‌ها در دفتر موسیقی این معاونت منتشر شد.در این خبر مشخص شد که براساس آمار، 495تک آهنگ در فصل بهار از دفتر موسیقی مجوز دریافت کرده‌اند که نسبت به 277 تک‌آهنگ مجوز گرفته در بهار سال گذشته از رشد قابل‌توجهی برخوردار است.

پیگیری‌های همشهری برای دستیابی به جزئیات این آمار و کسب اطلاعات بیشتر درباره این تک‌آهنگ‌ها بهانه نوشتن این متن است؛ متنی که در آن آمار نهایی دفتر موسیقی درباره تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته در بهار امسال با 497تک‌آهنگ، RePlay شده‌است.

پاپ از قم

شهر قم به‌دلیل جایگاه ویژه مذهبی‌اش معمولا در حوزه موسیقی چندان خبرساز نیست و اگر هم خبری درباره موسیقی به این شهر گره می‌خورد با نگاهی انتقادی توأم است. حالا اما در فهرست بلند بالای تک آهنگ‌های مجوز گرفته در فصل بهار می‌توان 3 مجوز از شهر قم را ردیابی کرد که به‌طور حیرت‌انگیزی هر 3هم در گروه آثار پاپ طبقه بندی شده است. البته در فهرست این 497تک آهنگ، اثری از درخواست مجوز از استان خراسان رضوی به چشم نمی‌خورد. نام مؤسساتی از استان‌های خراسان‌شمالی و جنوبی اما در فهرست دریافت‌کنندگان مجوز برای تک‌آهنگ دیده می‌شود.

پاپ، سنتی و انشعابات

این نام‌ها را مرور کنید: الکترونیک- پاپ، تلفیقی- سنتی، تلفیقی- کلاسیک، تلفیقی-پاپ، کلاسیک-سنتی، الکترونیک-کلاسیک، نواحی-محلی و پاپ. اینها در حقیقت دسته‌بندی سبک قطعاتی است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد برایشان مجوز صادر کرده‌است. در این آمار 15قطعه در بخش تلفیقی-سنتی و 7قطعه در سبک نواحی-محلی به چشم می‌خورد. این 2 سبک کمترین میزان صدور مجوز را به‌خود اختصاص داده‌اند و البته بی‌تردید بیشترین فراگیری آمار در سبک‌ها متعلق است به پاپ، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

امیریل ؛ اول، بیرو؛ آخر

مهر این مجوزهای بهاره برای 497تک‌آهنگ از روز 19فروردین‌ماه پای برگه‌های درخواست نشسته است. نخستین مجوز تک آهنگ سال هم "بارون عشق" نام دارد و خواننده‌اش امیریل ارجمند است. نکته بامزه دیگر اینکه آخرین مجوز برای این تک‌آهنگ‌ها به نام علیرضا بیرانوند صادر شده‌است. او همنام دروازه‌بان تیم ملی و پرسپولیس است و در تاریخ 29خرداد درست در روزهایی که اوضاع و احوال باشگاه پرسپولیس به‌دلیل رفتن برانکو بحرانی بود توانسته مجوز آهنگ خود به نام "آرامش زندگیم" را از ارشاد بگیرد.

یکی دوتایی‌های معروف

در فهرست تک‌آهنگ‌های مشمول مجوز دفتر موسیقی، نام دانه‌درشت‌های حوزه موسیقی هم به چشم می‌خورد. احسان خواجه‌امیری با تک‌آهنگ "باید برگشت" هواداران خودش را سرذوق آورد و طرفداران روزبه بمانی انتشار "یعنی تموم" را برای شروع کارهای جمع‌آوری آلبوم جدید او به فال نیک گرفتند. "ماه‌منیر" علی زند وکیلی هم مجوز گرفته و در این فهرست به چشم می‌خورد. البته بعضی خواننده‌ها هم پرکارتر ظاهر شده‌اند و تعداد تک‌آهنگ‌های مجوزدارشان در فهرست بهاره بیش از یک یا 2قطعه است. محسن ابراهیم‌زاده با "دیوونتم رسما" و "وابستگی" سال را شروع کرده و مسعود صادقلو توانسته برای 5تک‌آهنگ خود مجوز بگیرد.

بازگشت قدیمی‌ها 

بازار موسیقی پاپ ایران در سال‌های بعد از انقلاب خیلی زود با نام‌های خود خداحافظی کرده‌است. روزگاری در دهه 70 و 80 پیشتازان بازار موسیقی پاپ به مدد تلویزیون و البته بازار تشنه خیلی سریع به شهرت می‌رسیدند و البته خیلی زود هم افول می‌کردند. 2 نمونه از این ستاره‌های یک شبه که امسال برای تک‌آهنگ‌های خود مجوز گرفته‌اند و در تلاش هستند تا دوباره نام خود را احیا کنند محمدرضا عیوضی و عرشیا هستند؛ نام‌هایی که روزگاری اسم و عکس‌شان در مجلات زیاد دیده می‌شد اما حالا شنیدن نام‌شان از سوی مردم با تعجب و پرسش همراه است.

این موضوعات مبهم

یکی از بخش‌های جذاب آمار تک‌آهنگ‌ها مربوط به موضوع آثار است. بیشترین تعداد موضوعات در این آمار 497تایی، فرهنگی-اجتماعی ثبت شده‌است اما می‌توان در این فهرست موضوعاتی مانند "طبیعت‌و‌آفرینش" با 23مورد مجوز، "ایرانشناسی و گردشگری" با 2مورد و البته موضوع جالب توجه "سایر" با 161مورد مجوز را هم مشاهده‌کرد.

 

موسیقی پاپ محمدرضا عیوضی امیریل ارجمند علی زندوکیلی عرشیا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین