کد خبر: 37670 A

خواننده‌ای که همیشه برای صلح خواند

خواننده‌ای که همیشه برای صلح خواند

۴۲ ساله بود که به اسپانیا تبعید شد ولی سه سال بعد با اعتراض مردم به کشورش بازگشت و خواند.

ایران آرت: ۸۴ سال پیش در چنین روزی مرسدس سوسا در سن میگول دِ توکومان در شمال غربی آرژانتین زاده شد. می‌گفت: "با جنگ هیچ چیزی درست نمی‌شود. من همیشه برای صلح می‌خوانم".

پدر مرسدس سوسا برزگر نیشکر بود و مرسدس در خانواده تنگدستی رشد کرد. در یک گفتگوی تلویزیونی می‌گوید: "از همان بچگی یکریز می‌خواندم. عمویم درگذشته بود. همه ساکت بودند ولی من اینقدر بالای سر جسد آواز خواندم که از آنجا دورم کردند".

دامنه صدایش آلتو و برای اپراخوانی بسیار مناسب بود اما پدرش مانع تحصیل موسیقی اپرایش شد: "فکر می‌کرد که با پولدارها به رفت و آمد می افتم و خانواده را رها می‌کنم".

۱۵ ساله بود که در یک مسابقه آواز محلی شرکت کرد و از آن پس صدایش هر هفته از فرستنده رادیویی محل پخش می‌شد. صدای رسای بمی داشت و آواز را چنان با احساس می‌خواند که همه را به همخوانی می‌کشاند و دیری نپایید که کنسرت‌هایش را در ورزشگاه‌ها اجرا میکردند تا جا برای جمعیت باشد.

۲۲ ساله بود که با یک خواننده و آهنگساز ازدواج کرد و ۳۰ ساله بود که نخستین مجموعه کارش را با او بر صفحه گرامافون انتشار داد: "ما به خوانندگان سنگرها میمانستیم و زیر تأثیر خوانندگان انقلابی شیلی ویکتور خارا و ویولِتا پارا بودیم. در شیلی که کودتا شد، من ترانه های انقلابیان را همه جا می‌خواندم".

او بر روی آهنگهای بومی قدیمی آرژانتین شعرهای انقلابی میگذاشت و با رقص و آواز گیرا اجرا میکرد و اینگونه سبک "ترانه نو" را بنیان گذاشت.

۴۱ ساله بود که در آرژانتین حکومت نظامی بر سر کار آمد اما او به کارش ادامه داد. ۴۳ ساله بود که دستگیر و زندانی شد و پخش صدایش را در رسانه ها ممنوع کردند.

۴۲ ساله بود که به اسپانیا تبعید شد ولی سه سال بعد با اعتراض مردم به کشورش بازگشت و خواند:

"صد بار مرا کشتند،

صد بار بمُردم لیک

اکنون که در اینجایم، می‌خوانم و می‌خوانم

چون جنگزده اینجا".

او ۴۰ جُنگ موسیقی منتشر کرد که در میان آنها جز ترانه‌های انتقادی به مضمون‌های عشقی و حتا سروده‌های کودکان هم پرداخته است.

مرسدس سوسا در ۷۴ سالگی در پایتخت آرژانتین درگذشت.

 

خواننده خواننده زن مرسدس سوسا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین