کد خبر: 38036 A

قانون 10 درصدی کنسرت‌ها حذف می‌شود؟

قانون 10 درصدی کنسرت‌ها حذف می‌شود؟

الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی درباره آخرین وضعیت قانون 10 درصدی کنسرت‌ها توضیح داد.

ایران آرت: "نقطه سر شب" در رادیو تهران، هر هفته برنامه‌ای با موضوع موسیقی روی آنتن می‌فرستد. این برنامه در چهارشنبه 26 تیر 1398 دو مهمان ویژه داشت که به صورت تلفنی به بیان نکات مهمی درباره اوضاع کنونی موسیقی پرداختند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی و خواننده موسیقی ایرانی به همراه محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی مهمانان ویژه‌ی "نقطه سر شب" بودند که هر کدام به طور جداگانه به پرسش‌های مطرح شده در برنامه پاسخ دادند.

صحبت‌های فومنی و نوربخش در این برنامه را به نقل از تسنیم در ادامه می‌خوانید. 

چهارصد قرار در پنجاه روز

الهیاری درباره روزهای ابتدایی حضورش در دفتر موسیقی و فعالیت‌هایش در این مدت گفت: در این 50 روزی که در دفتر موسیقی بوده‌ام بیش از چهارصد قرار و گفت‌وگو و دیدار با هنرمندان، تهیه کنندگان و گروه‌های مختلف داشته‌ام. با توجه به اقتضای فرهنگی کشورمان اولین نیاز همان گفت‌وگو و درک متقابل است. در این مدت با صرف روزانه 12 ساعت زمان مفید در دفتر موسیقی درباره مسائل مختلف موسیقی گفت‌وگو کنیم.

تلاش می‌کنیم قانون 10 درصد سال آینده حذف شود

الهیاری در ادامه به قانون 10 درصد پرداخت و تاکید کرد: قانون کسر 10 درصد از اجراهای صحنه‌ای به نفع دولت، در سال 1397 در لایحه بودجه گنجانده شده بود و دولت از ابتدای سال جاری موظف به اجرای این قانون بود.

توقع هنرمندان این بود که برخی از ژانرهای موسیقی که نیازمند حمایت هستند؛ شامل این قانون نشوند. اعمال چنین قوانینی برای موسیقی‌های جدی ممکن است موجب نحیف‌شدن یا حتی حذف این ژانرهای موسیقی شود.

وی ادامه داد: لذا به عنوان اولویتی اساسی این موضوع را مورد پیگیری قرار دادم. با صنف‌های حوزه موسیقی جلسه گذاشتم. گونه موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک که در حال حاضر پیکرهای نحیفی دارند، نباید از این قانون ضرر ببینند. با همراهی که وزارت ارشاد انجام داد، نامه‌ای برای مجلس ارسال شد تا این گونه‌های موسیقی اصیل را از شمول قانون 10 درصد خارج کنیم. نیم نگاهی هم ناشران و تهیه کنندگان حوزه موسیقی به این مسئله داشتند که این قانون کلا برای سال 1398 اجرا شود و در سال آینده کاملا حذف شود. این مسئله را هم پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی تاکید کرد: در حال حاضر اجرای قانون 10 درصد لازم الاجراست. اما امیدواریم تمهیداتی بیاندیشیم تا از موسیقی ایرانی و موسیقی‌های جدی حمایت کنیم و کمک کنیم تا مردم بیش از پیش به محصولات فرهنگی هنری در عرصه موسقی جدی دسترسی داشته باشند.

دانلود غیرقانونی آثار موسیقی عین سرقت است

در بخش دیگری از این برنامه رادیویی حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی صحبت‌هایش را با موضوع کپی‌رایت در موسیقی آغاز کرد و گفت: خانه موسیقی تنها نهاد صنفی تخصصی هنرمندان موسیقی است که هم در زمینه مسائل تخصصی موسیقی و هم در زمینه صنفی وظایف بسیاری دارد. موسیقی چالش‌های زیادی دارد. بخشی از این چالش موضوع کپی‌رایت و رعایت حقوق پدیدآورندگان آثار هنری است که رعایت نمی‌شود. بخشی از این ماجرا به نهادهای رسمی و دولتی مربوط می‌شود و بخشی هم به خودِ مردم مربوط است.

ما وظیفه داریم به مردم آگاهی بدهیم تا از هر اثر هنری استفاده می‌کنند، حقوق آن اثر را پرداخت کنند تا به اقتصاد عرصه هنر کمک کنند و چرخ زندگی هنرمندان بهتر بچرخد.

وی ادامه داد:‌ بخشی از موسیقی مصرف بیشتری دارد و اقشار بیشتری از جامعه با آن مانوس هستند. موسیقی که علمی‌تر و سطحش بالاتر است کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در بخش موسیقی مردم پسند، کنسرت‌های پرشماری برگزار می‌شود و هزینه‌های ساخت آثار در درآمد کنسرت‌ها جبران می‌شود.

نوربخش تاکید کرد: اما در عرصه موسیقی ایران و موسیقی نواحی، چون زیاد شنیده نمی‌شوند و در رسانه‌ها چندان به آنها پرداخت نمی‌شود، کنسرت‌های زیادی هم به طبع ندارند. آلبوم‌های زیادی هم در این ژانرها تولید نمی‌شود. مردم به راحتی به آثار هنرمندان دسترسی دارند و دانلود غیرقانونی می‌کنند. مردم ما هنجارمندند و قواعد اخلاقی و قانونی را خوب می‌دانند. اما گاهی عدم آگاهی به موضوع موجب شکل گیری برخی مسائل می‌شود. جامعه ما قُبح سرقت را می‌دانند، من باید به صراحت بگویم که دانلود غیرقانونی دقیقا همان سرقت است. یک دانلود غیرقانونی یعنی دست در جیب دیگران کردن است.

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: الان در بخش موسیقی پاپ هم همینطور است. یعنی آثاری که در این ژانر از موسیقی تولید می‌شود، چندان هزینه‌هایش در فروش آلبوم یا اثر جبران نمی‌شود. اما در بخش موسیقی پاپ به خاطر برگزاری زیاد کنسرت‌ها، این هزینه‌ها در کنسرت‌ها جبران می‌شود.

وی ادامه داد: اما در موسیقی‌های جدی هزینه‌ها در کنسرت‌ها جبران نمی‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که موسیقی جدی روز به روز نحیف‌تر می‌شود. به همین دلیل موسیقی‌های جدی روز به روز کمتر شنیده می‌شوند و ذائقه مردم هم از این موسیقی‌های پرمغز فاصله می‌گیرد.

وقتی جوان ما شکلی از موسیقی را هرگز نمی‌شنود، به طور طبیعی گوشش با این موسیقی آشنا نیست. رسانه ملی ما باید به موسیقی‌های جدی بپردازد.

در رادیو ما اوضاع بهتری داریم و موسیقی‌های جدی در این رسانه منتشر می‌شوند.

قانون کسر 10 درصد هیچ مبنای کارشناسی ندارد/ این قانون را بازنگری می‌کنیم

نوربخش در ادامه به قانون کسر 10 درصد از درآمد کنسرت‌های موسیقی پرداخت و گفت: قانون کسر 10 درصد در ماه‌های گذشته اهالی موسیقی را بسیار نگران کرده است. قانونی بود که بدون هیچ مبنای کارشناسی به مجلس رفت و تصویب و ابلاغ شد. این قانون تمام جامعه موسیقی را نگران کرد و هر کدام از هنرمندان اعتراض‌شان را به طریق مختلف ابراز کردند. خانه موسیقی هم در صف اول این اعتراض بود.

وی ادامه داد: اخیرا با دوستانمان در کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای داشتیم. مسئولان وزارت ارشاد هم در این جلسه بودند. در آنجا این بحث مفصل مطرح شد. قرار شد از طریق سازمان برنامه و بودجه کمک شود تا بتوانیم این قانون را از طریق سازمان برنامه و بودجه مجددا با بازنگری به مجلس بفرستیم.

 

حمیدرضا نوربخش دفتر موسیقی قانون ده درصدی کنسرت ها محمد الهیاری فومنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین