کد خبر: 42252 A

همایون شجریان: تنها خواننده‌ای هستم که کار مناسبتی نکرده‌ام/ انتخابی سخت برای علیرضا قربانی

همایون شجریان: تنها خواننده‌ای هستم که کار مناسبتی نکرده‌ام/ انتخابی سخت برای علیرضا قربانی

همایون شجریان در آیین رونمایی از آلبوم مشترکش با علیرضا قربانی گفت: گاهی اوقات افرادی می‌خواهند دست به تخریب بزنند و هواداران مرا پریشان کنند ولی هوادارانم برایم مهم هستند و دوست ندارم کسی جایگاه مرا برای آنها بهم زند.

ایران آرت: آیین رونمایی از آلبوم "افسانه چشمهایت"، ظهر سه‌شنبه ـ ۲۱ آبان‌ ماه ـ با حضور علیرضا قربانی و همایون شجریان در تالار وحدت برگزار شد. 

علیرضا قربانی نخستین فردی بود که درباره آلبوم افسانه چشم‌هایت صحبت و بیان کرد: خیلی خوشحالم که بعد از چهار ـ پنج سال این آلبوم منتشر شد. در این پنج سال که زمان زیادی برای تولید یک اثر موسیقی است، من خیلی صبر کردم تا این آلبوم تولید شود تا بازخوردها را ببینیم. پنج سال پیش شوق زیادی برای آن داشتم و تعلیق خیلی برای من به عنوان یک هنرمند بد بود ولی ما ناامید نشدیم و در نهایت آلبوم "افسانه چشمهایت" منتشر شد.

به گزارش ایسنا، از مهیار علیزاده، آهنگساز سوال شد که چرا علیرضا قربانی و همایون شجریان برای خوانندگی در این آلبوم انتخاب شدند که او پاسخ داد: قرار بود از دو یا سه خواننده در کار استفاده شود. در آن زمان مشغول اوایل ضبط آلبوم "دخت پریوار" با آقای قربانی بودیم. یک روز من و آقای قربانی در ماشین بودیم که من این پیشنهاد را مطرح کردم که همراه با آقای همایون شجریان یک آلبوم بسازیم که هر دو با آن موافق بودیم. طبیعتا یک انسان جاه‌طلب دوست دارد بهترین‌ها را در کار خود داشته باشد و من هم دوست داشتم بهترین خوانندگان دوران حضور داشته باشند. زمانی که با همایون عزیز هم طرحم را مطرح کردم، موافق بودند.

او درباره اوج‌خوانی خوانندگان در این آلبوم گفت: خواننده‌ها کاملا در اوج نخواندند و در همه جا اوج و فرود حس می‌شد.

این آهنگساز همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حواشی پیش آمده درباره انتساب شعری به اشتباه به نام هوشنگ ابتهاج (سایه) در این آلبوم توضیح داد: واقعیت این است که پروسه انتخاب شعر این آلبوم برای من سخت بود؛ چون منظومه اصلی اشعار از آثار نیما یوشیج انتخاب شده بود و من سعی کردم اشعاری را انتخاب کنم که به ماهیت آثار لطمه زده نشود. ما دو خواننده داشتیم و باید بخش‌هایی برای اجرای سولو انتخاب می‌شد. یک قسمت از شعر آقای سایه را انتخاب کردم و سرچ کردم و همه جا به اسم او بود. در این مدت دو ـ سه بار خود آقای هوشنگ ابتهاج را ملاقات کردم ولی هیچگاه نگفتم که این شعر از او را انتخاب کردم وگرنه این همه حاشیه به وجود نمی‌آمد. الان هم آنها به من لطف داشتند، عذرخواهی را پذیرفتند و اتفاق خاص رخ نداد. خود آقای سایه ناراحت نبود فقط می‌گفتند که بی‌دقتی شده است. به نظر می‌رسد که برخی‌ها که می‌خواستند نقدی به کار داشته باشند این مسئله را بزرگ‌ کردند.

همایون شجریان نیز درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در کار دید که تصمیم گرفت به صورت مشترک با علیرضا قربانی آن را بسازند، گفت: با هم‌دلی که بین من و علیرضا شکل گرفت، تصمیم گرفتیم کار را انجام دهیم. من نقطه نظراتی داشتم که اگر عملی می‌شد، آلبوم ۱۰ تا ۲۰ درصد برایم جذاب‌تر می‌شد؛ مثلا اگر یک پرده پایین‌تر بود یا در گام تنوع بیشتری داشت.

علیرضا قربانی نیز در همین راستا گفت: هیچ اجباری برای کنار هم بودن ما جز یک احساس همدلی وجود نداشت. کنار هم بودن هنرمندان به سلایق و نشانه‌های فرهنگی آنها بازمی‌گردد. ممکن است خیلی وقت‌ها به لحاظ تکنیکی باشد ولی اینکه با هم هم‌سلیقه باشند و هم دیگر را درک کنند به بهبود کار کمک خواهد کرد؛ به همین دلیل احساس کردم همدلی، وحدت، انسجام و درک متقابل نیاز و مهم بود. این سخت است که کسی را در کنار خود بپذیری که او را درک کنی و هم او را قبول داشته باشی. این انتخاب برای من سخت بود و شاید بهترین گزینه همایون شجریان بود.

همایون شجریان درباره متن اخیری که در اینستاگرام خود منتشر کرده بود گفت: شما می‌دانید که من آدم تکلیف روشنی هستم و سعی می‌کنم وارد حاشیه نشوم و این کار را ادامه می‌دهم. چند سالی است که افراد مختلف که شاید خبرنگار هم نباشند به شکلی مطالبی را می‌نویسند که قصد تخریب دارند و ارتباطی با نقد سازنده و درست که به دل من بنشیند ندارد. من عاشق نقدم و خودم صریح حرفم را می‌زنم. گاهی اوقات افرادی می‌خواهند دست به تخریب بزنند و هواداران مرا پریشان کنند ولی هوادارانم برایم مهم هستند و دوست ندارم کسی جایگاه مرا برای آنها بهم زند. اینکه گفتم قلم‌کشان مانند نمونه بارزی است که در مدرسه می‌گفتند، "اگر چاقو را به دست جراح دهی نجات می‌دهد و اگر دست یک دیوانه جان کسی را می‌گیرد". خیلی افراد هستند که با یک موبایل قلم را که حرمت دارد به دست می‌گیرند و دیگران را تخریب می‌کنند. اینکه می‌گویند برای اصحاب ثروت کنسرت گذاشتیم سعی کردم برای این حواشی به آنها بگویم که به من نگویند چه کنم و چه نکنم؛ چون شما نمی‌دانی خودت باید چه کنی و نکنی و سعی می‌کنی قلب طرفداران مرا آزار دهی. من که حاضر بودم کنسرت خیابانی برگزار کنم و تا به حال شاید تنها خواننده‌ای باشم که کار مناسبتی نکرده‌ام.

در پایان این مراسم، همایون شجریان و علیرضا قربانی قریب به دو دقیقه به صورت بداهه برای تماشاچیان خواندند.

آلبوم "افسانه چشمهایت" پیش از این در تاریخ ۱۹‌ آبان ماه منتشر شده است.

 

همایون شجریان علیرضا قربانی مهیار علیزاده افسانه چشمهایت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین