کد خبر: 42329 A

زوج هنرمندی که موسیقی متفاوت می‌نوازند/ روایت آرش و یگانه از دوئت لیرا

زوج هنرمندی که موسیقی متفاوت می‌نوازند/ روایت آرش و یگانه از دوئت لیرا

آرش درباره سبک آثار مشترک خود با همسرش یگانه می‌گوید: کلاسیک‌کارها می‌گویند این کلاسیک نیست و طرفداران پاپ هم معتقدند که این موسیقی پاپ نیست!

ایران آرت: اگر از دنبال‌کنندگان جدی موسیقی باشید، احتمالا این روزها نام گروه موسیقی دونفره "لیرا" را شنیده‌اید؛ گروهی که زوج موزیسینی آن را تشکیل داده و به‌تازگی دومین آلبوم موسیقی‌شان را روانه بازار کرده‌اند. "هشت دقیقه و بیست ثانیه" نام آلبوم اینسترومنتال (موسیقی بدون کلام) آرش هژیرآزاد و یگانه حسینی‌نیا است که به‌صورت مجازی منتشرشده و بعد از آلبوم "تهران مریخ" دومین تجربه حرفه‌ای این زوج جوان در دنیای موسیقی به‌حساب می‌آید.

​به گزارش همشهری، در روزهایی که یگانه و آرش مشغول ساخت چند تک تِرَک متفاوت نسبت به کارهای قبلی‌شان هستند، سراغی از آنها گرفته‌ایم تا کمی درباره خودشان و کارهای منحصر به فردشان صحبت کنیم و نظرشان را درباره فضای این روزهای موسیقی و سدهایی که سر راه هنرمندان جوان قرار دارد، جویا شویم.

آرش و یگانه هر دو متفق‌القول هستند که سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر باید بیشتر هوای فعالان جوان موسیقی کشورمان را داشته باشند و با انجام تبلیغات مناسب، مخاطبان موسیقی را به سمت آثار موسیقایی‌سازی‌ و کلاسیک سوق دهند.

اگر موافق باشید از اسم گروه‌تان شروع کنیم. چرا لیرا؟

آرش: لیرا نام یکی از صورت‌های فلکی است که لایرا هم تلفظ می‌شود. درواقع این اسم، اسم یک ساز است؛ به چنگ رومی لیرا گفته می‌شود و از آنجایی که این صورت فلکی شبیه چنگ رومی است، لیرا نام گرفته است.

جایی از قول‌تان خواندم که "هشت دقیقه و بیست ثانیه" که اسم آلبوم دوم‌تان است هم، مدت زمانی است که نور خورشید به زمین می‌رسد. نام آلبوم اول‌تان هم که تهران مریخ است. چطور است که نجوم تا این اندازه در کارهایتان نمود دارد؟

آرش: من از کودکی علاقه زیادی به بحث آسمان شب و نجوم داشتم. بعدها که جدی‌تر در دنیای موسیقی مشغول به‌کار شدم، برای خلق اثر از علاقه دوران کودکی‌ام الهام گرفتم و همین شد که نجوم در کارهایمان پررنگ‌تر از هر موضوع دیگری است.

شما چطور از طبیعت و به‌طور خاص از نجوم الهام می‌گیرید؟ یعنی چه‌کار می‌کنید که درنهایت می‌گویید اثری که خلق می‌کنیم رنگ و بویی از نجوم و ستاره‌شناسی دارد؟

آرش: ببینید موسیقی هنری انتزاعی است. برای همین هیچ‌کس دقیقا نمی‌تواند بگوید برای خلق اثرش چه اتفاقاتی رخ داده و چطور از طبیعت الهام گرفته است. اما من زمانی که می‌خواهم آهنگی بسازم به این فکر می‌کنم که کدام آکورد و کدام ملودی می‌تواند حالت آسمان، صدای حرکت سیارات در فضا و... را تداعی کند. ضمن اینکه از موسیقی‌هایی که در این زمینه ساخته شده‌اند هم خیلی الهام می‌گیرم.

کمی هم به گذشته برگردیم و به شکل‌گیری گروهتان بپردازیم. چطور شد که تصمیم گرفتید با هم گروه موسیقی دونفره یا به قول خودتان دوئت تشکیل بدهید؟ 

یگانه: من و آرش هم‌دانشگاهی بودیم و هر دو در دانشگاه تهران موسیقی می‌خواندیم. روال کار دانشکده موسیقی به این صورت است که همه سازها برای اجراهای آخر ترم‌شان باید با پیانو همراه شوند. من هم وقتی به‌دنبال یک پیانیست می‌گشتم، با آرش آشنا شدم و از آن به بعد با هم اجراهای مشترک زیادی در تالار آوینی دانشگاه داشتیم. رفته‌رفته با آهنگسازی آرش و نوازندگی هر دو توانستیم آهنگ‌های خودمان را خلق کنیم و دوئت لیرا را تشکیل دهیم.

photo_2019-11-14_12-28-29

سبک‌تان تلفیق سبک کلاسیک و پاپ است؟

آرش: راستش را بخواهید ما سبکی را دنبال می‌کنیم که هیچ‌کس آن را به سبک خودش راه نمی‌دهد! کلاسیک‌کارها می‌گویند این کلاسیک نیست و طرفداران پاپ هم معتقدند که این موسیقی پاپ نیست! درحالی‌که ما معتقدیم خودمان باید عمدا این دسته‌بندی‌ها و ژانربندی‌ها را بشکنیم؛ چون هم خلاقیت را از ما می‌گیرد و هم باعث یکنواختی در تهیه آثار می‌شود. 

از سبک تلفیقی‌تان که بگذریم، به رویکردتان در موسیقی می‌رسیم. چرا برای ارائه آثارتان از موسیقی اینسترومنتال استفاده می‌کنید؟ فکر نمی‌کنید اگر یک خواننده هم داشته باشید، بیشتر دیده و شنیده می‌شوید؟

آرش: چرا، دقیقا همینطور است. نه فقط در ایران، بلکه در همه جای دنیا توجه بیشتر مخاطبان موسیقی به موسیقی وکال‌دار است. اما من و یگانه از آنجا که از کودکی ساز می‌زدیم و علاقه خاصی به سازهایمان داریم، ترجیح دادیم در موسیقی‌سازی‌ و بدون کلام فعالیت کنیم تا زیبایی این سازها بیشتر به چشم بیاید. ضمن اینکه ما معتقدیم نوازنده برای کسب مهارت در‌ سازی‌ که انتخاب کرده خیلی خیلی بیشتر از خواننده برای خواننده شدن تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد. برای همین به‌نظر ما اثر یک موزیسین به‌تنهایی برای ارائه کافی است و کم و کسری ندارد که با وکال کامل شود

جز تبلیغاتی که باید داشته باشید و ندارید، دیگر چه مشکلاتی سر راه فعالیت هنری‌تان وجود دارد؟ 

یگانه: من در یک جمله می‌توانم بگویم بزرگ‌ترین مشکل این روزهای موسیقی کشورمان این است که متأسفانه موسیقی ما خیلی بازاری و تجاری شده است.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

یگانه: کار ضبط چند تک‌آهنگ را با حضور نوازندگان دیگر آغاز کرده‌ایم که این تک‌آهنگ‌ها احتمالا تا پایان سال منتشر خواهند شد. ویژگی این آثار جدید این است که کارهایمان از شکل بین‌المللی کارهای قبلی فاصله گرفته و بیشتر در آن رگ و ریشه‌های موسیقی ایرانی دیده می‌شود. هم من و هم آرش خیلی دلمان می‌خواهد فرهنگ ایرانی بیشتر در کارهایمان نمود پیدا کند. برای همین سعی داریم از این به بعد ماهیت ایرانی را بیشتر در کارهایمان بگنجانیم.

 

موسیقی پاپ موسیقی کلاسیک دوئت نوازنده زن یگانه حسینی نیا آرش هژیرآزاد دونوازی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین