کد خبر: 44112 A

ماجرای نابینا شدن خالق موسیقی کازابلانکا/ آهنگسازی که سینما را دیدنی‌تر کرد

ماجرای نابینا شدن خالق موسیقی کازابلانکا/ آهنگسازی که سینما را دیدنی‌تر کرد

او برای بیش از ۳۰۰ فیلم آهنگ ساخت، ۲۴ بار نامزد اسکار شد و سه بار برای موسیقی فیلم‌های "کینگ کونگ"، "بربادرفته" و "کازابلانکا" آن جایزه را برد.

ایران آرت: ۴۸ سال پیش در چنین روزی ماکس اشتاینِر در لس‌آنجلس درگذشت. می‌گفت: "موسیقی خوب فیلم آن است که آهنگساز بداند کجا باید آغاز و کجا ختم شود."

ماکس اشتاینِر (Max Steiner) در وین پایتخت اتریش زاده شد. پدرش سرپرست تئاتر شهر بود و دست خوشی در موسیقی داشت. ۱۲ ساله بود که در تئاتر پدرش رهبری ارکستر را به عهده گرفت و ۱۷ ساله بود که اپرِت "یونانی زیبا" را ساخت که با اقبال بسیار روبرو شد.

۱۸ ساله بود که یک سال در دانشکده موسیقی وین زیر دست آهنگسازان سرشناس گاوستاو مالِر و ریشارد اشتراوس آموزش دید. سپس به لندن رفت و ۱۰ سال برای نمایشنامه‌ها آهنگ می‌ساخت. بعد به نیویورک رفت و در تئاتر نامدار برادوِی به آهنگسازی پرداخت.

۴۱ ساله بود که به‌ هالیوود راه یافت و نخست برای آغاز و پایان فیلم‌های صامت آهنگ‌های کوتاهی می‌ساخت تا اینکه در ۴۴ سالگی برای نخستین فیلم صدادار آهنگ ساخت و نشان داد که با موسیقی فیلم می‌شود صحنه‌ها را همراهی و به صورت شنیداری تکمیل یا حتی بیان کرد.

به گزارش دویچه‌وله، او برای بیش از ۳۰۰ فیلم آهنگ ساخت، ۲۴ بار نامزد اسکار شد و سه بار برای موسیقی فیلم‌های "کینگ کونگ"، "بربادرفته" و "کازابلانکا" آن جایزه را برد.

او سبک سمفونی‌های اشتراوس و مالِر را چنان در موسیقی فیلم وارد کرد که شنوندگان امروزی گاه آثار این آهنگسازان را موسیقی فیلم می‌انگارند. ۵۰ ساله بود که پدر یهودی‌تبارش را به آمریکا آورد و از چنگ نازی‌ها رهانید.

آثار او سنجه‌ای برای موسیقی‌ فیلم‌‌های هالیوود شدند و برخی از آهنگ‌هایش مانند "فانفار" در بسیاری از فیلم‌ها به کار رفت.

۶۵ ساله بود که شرکت تولید موسیقی خود را گشود ولی رفته رفته سلیقه فیلم‌سازان تغییر کرد. آنها با روی آوردن به سبک راک‌اندرول دیگر تا مدتی از آثار او استفاده نمی‌کردند تا اینکه او برای چند سریال تلویزیونی آهنگ‌های موفقی ساخت.

۷۷ ساله بود که تقریبا نابینا شد و کار را کنار گذاشت. ماکس اشتاینر در ۸۳ سالگی در جنوب کالیفرنیا درگذشت.

 

آهنگساز موسیقی فیلم کازابلانکا موسیقی متن ماکس اشتاینر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین